تفکر، خلاقیت و اخلاق عامل تمایز دانشگاه است
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پژوهش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمود نیلی احمدآبادی ظهر امروز در جشنواره آموزشی دانشگاه تهران اظهار کرد: عظمت و امکانات دانشگاه تهران بسیار است، این دانشگاه میتواند قدرت و توانمندی بیشتری خلق کند. آنچه دانشگاه را از مؤسسه آموزشی متمایز میکند تفکر، خلاقیت و اخلاق است.
وی افزود: این روحیه باید در همه بخشها و مخصوصاً آموزش جاری باشد، تصمیمات و اقدامات دانشگاه تهران در کشور الگو است و برای ایجاد تغییرات در آموزش عالی باید از دانشگاه تهران شروع کرد. شاخهای از همه علوم جهان در دانشگاه تهران وجود دارد، اگرچه ما از این تنوع استفاده نمیکنیم.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: در عین حال که تنوع شاخصه دانشگاهها است باید از این تنوع استفاده شود. محور آموزش خلاقیتی است که باید به دانشجو یاد دهیم. یادگیری به هر طریق، شدنی است اما خلاقیت در دانشگاه امکانپذیر است.
نیلی درباره رشتههای چندوجهی گفت: پیش از این، دوره «کهاد» را برگزار میکردیم، اما اشکالاتی داشت، دوره تحصیل را طولانی میکرد به همین دلیل تصمیم گرفتیم دوره کهاد را وارد دوره آموزش اصلی کنیم. این دوره خلاقیت و مهارت ورود به بازار کار را به دانشجویان میآموزد.
وی اضافه کرد: در گذشته بیشتر بر تقسیمات رشتهها و گروهها تکیه داشتیم به همین دلیل امروز گنجاندن دوره کهاد در آموزش اصلی مورد استقبال قرار گرفته است، دانشگاه تهران توانایی اجرایی تصمیماتش را دارد.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: البته نوآوری در آموزش فقط منحصر به این اقدامات نیست. گروههای تخصصی باید مطالعات لازم را انجام دهند مدیریت دانشگاه هم حمایت میکند.
نیلی گفت: در توسعه روابط بینالملل فقط دنبال تبادل استاد و دانشجو نیستیم، بلکه در روابط بینالملل به دنبال در جریان قرار گرفتن تحولات روز دنیا هستیم. البته خودمان هم باید بخشی از جریان نوین آموزش عالی جهان باشیم، به همین دلیل جزو دو اتحادیه بینالمللی شدهایم. نباید فقط واردکننده ایده باشیم بلکه خودمان هم باید خالق باشیم.
وی اضافه کرد: دانشگاه تهران در جذب هیئت علمی و بررسی رشته فعالانه عمل میکند. برنامههای درسی ما بهروز هستند و مدام درسها بازنگری میشود. در صورتی که دانشگاههای جهان مدام ارزیابی درونی و بیرونی میشوند. دانشگاه تهران هم موسسه ارزیابی کیفیت دارد، دانشگاه به این سمت حرکت میکند. از فارغالتحصیلان و کارفرمایان و اساتید برای ارزیابی استفاده میکنیم. از نتایج ارزیابی درون و بیرونی رشتهها در جذب دانشجو و هیئت علمی استفاده خواهیم کرد. در جذب هیئت علمی غیر از توجه به ارزیابیها، نقش هیئت علمی در داخل و خارج نیز باید تعریف شود. با این وجود فکر میکنیم دانشگاه میتواند برنامههای درسی خود را به نحو مناسبی بازنگری کند.
انتهای پیام/4107/4040/
انتهای پیام/