دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1398 - 14:51
مقداری مطرح کرد:

نوآوری دانشگاه‌ها برای حمایت از طرح‌های اجتماعی دانشجویان

استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف گفت: برخی از دانشگاه‌ها به دنبال نوآوری برای حمایت از مشارکت‌های اجتماعی دانشجویان هستند.
کد خبر : 377358
content.jpg

به گزارش خبرنگار دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علی مقداری در نشست تخصصی مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها و تنوع‌بخشی ماموریت آنها در چهارمین همایش ملی آموزش عالی که در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: موسساتی که توجه خود را به موضوعات اجتماعی و ارائه خدمات برای منافع عمومی حمایت می‌کنند، رشد و ارزش‌های پایدارتری دارند.


وی افزود: برخی از دانشگاه‌ها به دنبال نوآوری برای حمایت از مشارکت‌های اجتماعی دانشجویان بوده و به منظور آموزش آنها برای تاثیرگذاری اجتماعی هستند.


این استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه مطرح کرد: هدف از اجرای این ایده‌های خلاقانه، آماده‌سازی دانش‌آموختگان و رهبران آینده برای توجه بیشتر به مصالح و منافع عمومی است.


وی در ادامه بیان کرد: هدف تعالی علمی در دانشگاه‌ها در نقش تربیتی در قبال دانشجویان سایه انداخته به‌طوری‌که آنها امروز بهتر از هر زمان در قالب تولیدکننده و مخزن دانش عمل می‌کنند. مأموریت بنیادی پرورش دانشجویان جوان دوره کارشناسی که به رشد آنها کمک کند تا دریابند چه کسی هستند؛ چه هدفی را در زندگی دنبال می‌کنند؛ و وقتی دانشگاه را ترک می‌کنند به انسان‌های بهتری تبدیل شده باشند، فراموش شده است.


مقداری افزود: لازم است دانشگاه‌های بزرگ، آرمانگرایی را به تحصیلات دوره کارشناسی بازگردانند تا دریابند چه ظرفیت عظیمی در اختیار دارند.


این استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: تغییر و ایجاد انگیزه‌های جدید در دانشگاه برای حمایت از پژوهش‌های دانشکده‌ای که به مسائل و چالش‌های واقعی زندگی اجتماعی پاسخ می‌دهند. استادان و محققان مورد نقد سیاستمدارانی هستند که بعضاً سؤال می‌کنند آیا دانشگاه‌ها شایسته وضعیت و امتیازاتی هستند که به آنها داده شده است.


وی در ادامه اذعان کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در سیستمی کار می‌کنند که به‌ندرت از آنها می‌خواهند که ارزش واقعی خود را به جامعه عمومی به‌صورتی گسترده‌تر نشان دهند.


مقداری بیان کرد: اتهام دانشگاهیان تولید دانش است و بسیاری این مأموریت را به‌خوبی انجام می‌دهند. برخلاف مهندسی و پزشکی که در آن انتقال دانش جدید به فناوری قابل اجرا اغلب به‌عنوان دستاورد نهایی محسوب می‌شود، چنین انتقال تکنولوژی در علوم انسانی - اجتماعی غیرمعمول است.


این استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: علی‌رغم نوآوری در محتوای تحقیق، مؤسسات پژوهشی در علوم انسانی - اجتماعی از خود ابتکاری برای آنکه اطمینان یابند جهان خارج نیز از نتیجه تحقیقات‌شان استفاده می‌کنند نداشته‌اند.


وی تصریح کرد: ‌کیفیت ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پژوهش و واسطه‌هایی که نتایج پژوهش تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را با هم جمع می‌کنند، قلب افزایش استفاده از تحقیق در سیاست و عمل است. دانشگاه‌ها به‌طور معمول به خاطر زمان و تلاش لازم برای ایجاد و پرورش این روابط به استادان امتیازی نمی‌دهند در صورتی که انجام این کار گامی مهم در تبدیل و افزایش اثرگذاری مثبت اجتماعی پژوهش‌های دانشگاهی است.


مقداری عنوان کرد: مرزهای تأثیرگذاری دانشگاه مرزهای شهر، استان و کشور است. به این معنی که دانشگاه باید دانشی ایجاد کند که زندگی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را در شهر، استان و کشور رشد و ارتقا بخشد. البته این مفهوم با دیدگاهی در میان برخی دانشگاهیان و اعضای دولت که معتقدند نقش اصلی دانشگاه آماده‌سازی کارشناسان برای بازار کار دولتی و بخش خصوصی است، در رقابت است. در عین حال برخی از دانشگاه‌های بزرگ موفق هستند و عمل می‌کنند.


انتهای پیام/4107/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته