دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1398 - 20:49
غلامی:

وزارت علوم به دنبال حمایت از فناوری است

وزیر علوم در نشست با فعالان حوزه علم، فناوری و شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان فارس گفت:حمایت بیشتر از فناوری از سیاست‌های کلان آموزش عالی است.
کد خبر : 375964
1556030942-img-20190423-wa0114.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصور غلامی، در این نشست با بیان اینکه توسعه اقتصادی کشور از مسیر توسعه فناوری می‌گذرد، اظهار کرد: سابقه ما در مباحث کارآفرینی و استارت‌آپی طولانی نیست، اما با صبر و استقامت و نوآوری شرکت‌ها؛ می‌توان از شرایط سخت عبور کرد و به شکوفایی و پیشرفت رسید.


برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز در این مراسم گفت: هم‌اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری و ۱۹۶ مرکز رشد در کشور فعال است که ۴۲ هزار نفر در آن‌ها مشغول فعالیت هستند.


وی افزود: گردش مالی هشت هزار میلیارد تومانی و ۲۶۰ میلیون دلار صادرات، ثمره فعالیت ۱۷ ساله مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، اکوسیستم کارآفرینی و استارت‌آپی را پیچیده توصیف کرد و گفت: اگرچه ۶ هزار واحد در پارک‌های علم و فناوری کشور فعال است، اما هنوز نسبت درآمد آن به کل اقتصاد خیلی کم است.


وی اظهار داشت: امسال، بودجه پارک‌های علم و فناوری با حدود ۷۳ درصد رشد، بالاترین میزان رشد را داشته است و این در حالی است که بودجه دانشگاه‌ها ۱۴ درصد و بودجه پژوهشگاه‌ها ۱۵ درصد رشد یافته است.


برومند تصریح کرد: گرنت فناوری در سال ۹۸ ایجاد شده تا دانشگاه‌ها بتوانند بهتر با پارک‌های علم و فناوری همکاری کنند.


حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز نیز در نشست با فعالان حوزه علم و فناوری و شرکت‌های فناور، با ابراز خوشحالی از اینکه جوانان این مرزوبوم علیرغم مشکلات کار و تلاش می‌کنند اظهار داشت: پارک علم و فناوری، حلقه واسط دانشگاه و صنعت است و حرکت به سمت تجاری‌سازی است.


وی افزود: به دلیل قالب‌های سنتی و قدیمی دانشگاه، هنوز در برابر فعالیت‌های تجاری‌سازی و عملی مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد که دلیل آن کم‌کاری در حوزه فرهنگ کارآفرینی است.


رئیس دانشگاه شیراز اظهار داشت: از سال گذشته در این دانشگاه، سازوکاری فراهم‌شده که شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان به‌طور کامل حمایت می‌شوند.


فرید مُر، رئیس پارک علم و فناوری فارس در ادامه گفت: ما کارخانه داشته‌ایم ولی صنعت نداشته‌ایم؛ اگر صنعت پیشرو می‌خواهیم، باید ساز‌و‌کاری برای رابطه معنادار بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تعریف کنیم تا خلاقیت و نوآوری را مدیریت نماییم.


رئیس پارک علم و فناوری فارس با بیان اینکه ابعاد مختلف هم‌افزایی فناورانه باید مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: هم‌افزایی در دنیای کنونی ضروری است و باید کار فرهنگی کرد تا اذهان افراد، آمادگی لازم برای همکاری مشترک باهم داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: این انتظار وجود دارد که تعارضات قانونی برطرف شود تا شرکت‌های نوآور با امید بیشتری کار و تلاش کنند.


لزوم توجه به مأموریت‌گرا کردن پارک‌های علم و فناوری، دیگر موضوعی بود که رئیس پارک علم و فناوری فارس به آن اشاره کرد و گفت: با مأموریت‌گرا شدن، عملکرد پارک‌های علم و فناوری بهبود و گسترش می‌یابد.


تلاش دانشجویان با امید به اصلاح امور؛ زمینه‌ساز رشد همه‌جانبه آن‌ها



غلامی در جریان سفر خود به استان فارس در نشست دیگری که با دبیران کانون‌ها، تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شیراز داشت، گفت: هم‌اکنون تاب‌آوری بین تشکل‌های دانشجویی زیاد شده و با آرامش در کنار یکدیگر مشغول فعالیت هستند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سیاست‌گذاری در سطوح کلان این وزارتخانه برگرفته از اسناد بالادستی است و برنامه‌های اجرایی توسط وزارت مشخص می‌شود تأکید کرد: همه برنامه‌ها نشئت‌گرفته از قانون بودجه، نقشه جامع علمی کشور و قانون تشکیل وزارت علوم است.


وی خاطرنشان کرد: کارگروه تحول، بررسی و تجدیدنظر عناوین و محتوای دروس دانشگاهی، در وزارت علوم فعال‌شده و تلاش می‌شود که کیفیت آموزشی بهبود یابد.


در این نشست دبیران کانون‌ها، تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و شورای صنفی دانشجویان دانشگاه، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.


ضرورت توجه بیشتر به کرسی‌های آزاداندیشی، مشکل ساختاری انجمن‌های علمی، مسائل دانشجویی و صنفی، لزوم تجهیز و بهسازی خوابگاه و غذاخوری دانشجویان، تقویت و گسترش فعالیت‌های فرهنگی، اجرای طرح نخبه فرهنگی، توجه بیشتر به علوم انسانی و کمبود بودجه برای فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده از سوی دانشجویان بود.


انتهای پیام/4115/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته