افزایش تعداد مقالات مشترک بینالمللی سیاست اصولی وزارت علوم است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حسین سالارآملی، قائممقام وزیر علوم در امور بینالملل و رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی با حضور در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر با موضوع «توسعه همکاریهای بین دانشگاهی با دانشگاههای خارجی» در خصوص برنامههای این وزارت در سال ۹۸ و گزارش اقدامات سال ۹۷ سخن گفت.
سالارآملی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه علم و دانش در ذات خود بینالمللی است و هیچوقت در یک محیط اسیر نمیشود، گفت: امروزه در دنیا چرخه دانش، همچون چرخه دیگر حوزهها وجود دارد، بده بستان و خریدوفروش دانش وجود دارد. ما نیز ناگزیریم که در چرخه دانش جهانی مانند چرخه اقتصادی یا چرخه ورزشی حضور پیدا کنیم و توانمندیهایمان را نشان دهیم.
قائممقام وزیر علوم در امور بینالملل در ادامه افزود: کشور ما توانایی تولید حدود ۲ درصد از علم جهان را داراست. نکتهای که وجود دارد این است که آیا ما باید از ۹۸ درصد باقیمانده علم صرفنظر کنیم؟ باید بستری مناسب برای بده بستان علمی ایجاد کنیم تا بتوانیم از این ۹۸ درصد استفاده کنیم. دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی عصاره کارهای عملیاتی در این مسیر هستند تا بتوانیم در چرخه علمی جهانی قرار بگیریم.
رئیس مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی در خصوص جایگاه تولید علم ایران در منطقه اظهار داشت: در بخش صرفاً علم در منطقه و در جهان اسلام ازنظر تولید علم بر مبنای نمایههای آی.اس.آی و اسکوپوس مقام اول را داریم اما لازم به توضیح است که وقتی علم را بهطور عام مطرح کنیم تولید مقالات علمی، نوآوری، به نتیجه رسیدن نوآوری و تولید فناوری را که تولید محصول است نیز شامل میشود. در سال ۲۰۱۸، ۲۹ دانشگاه کشور ما جزو دانشگاههای برتر دنیا بر اساس رتبهبندی (تایمزهایکیشن) قرار گرفتند. از نظر تعداد دانشگاههایی که در رتبه جهانی قرار دارند، کشور ما در منطقه و در میان کشورهای اسلامی رتبه اول را داراست. بر اساس این رتبهبندی کشور ترکیه با ۲۳ دانشگاه در رتبه دوم و مصر در رتبه سوم قرار دارد.
قائممقام وزیر علوم در امور بینالملل در ادامه افزود: اما از جنبه کیفی، باید گفت در میان دانشگاههای جهان اسلام، کشور عربستان در رتبه نخست است که دانشگاه ملک فیصل بالاترین رتبه را دارد و بعد کشور ترکیه و در مرتبه سوم کشور ما قرار دارد.
وی در خصوص ارتباط با دانشگاههای بینالمللی اظهار داشت: عمدتاً نگاه ما این است که دانشگاههای برتر دنیا مدنظر قرار گیرد و رشتههایی مدنظر باشد که این رشتهها در داخل کشور کمتر رشد داشتهاند، لذا کشورهای هدف ما در این رابطه با راهاندازی دورههای آموزشی مشترک عمدتاً کشورهای صاحب علم مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه، چین و روسیه هستند. بر این اساس سال گذشته ۵۰ دوره مشترک با دانشگاههای خارجی برگزار شده است. این ۵۰ دوره هرکدام برای یک رشته خاص در یک مقطع خاص در نظر گرفته شده که ۸۰ درصد این دورهها در مقطع دکتری و ۲۰ درصد آن در مقطع کارشناسی ارشد بوده است. این دورهها در سال ۱۳۹۷ مصوب شده و از آن زمان تاکنون یک سری از دورهها اجرایی شده و یک سری را در سال ۱۳۹۸ باید اجرایی کنیم.
سالارآملی در خصوص سازوکار انتخاب دانشجو و اساتید برای این دورهها اظهار داشت: این دانشجویان عمدتاً توسط دانشگاهها و خارج از سیستم متداول کنکور انتخاب میشوند یعنی دانشگاه بر اساس سوابق، مصاحبه و برنامههای علمی که خودش در برنامه کار دارد این دانشجویان را انتخاب میکند و بعد به سازمان سنجش اعلام کرده و مجوز میگیرد که دوره مورد تأیید باشد و پسازاینکه این مجوز به دانشگاه داده شد دانشگاه تعداد محدودی دانشجو را انتخاب میکند. در خصوص اساتید نیز چون استادهای ما در رشتههای خاصی به دانشگاههای خاصی میروند انتخابشان در همان گروه علمی صورت میگیرد و گروه علمی مشخص میکند که چه اساتیدی میتوانند این دورهها را تدریس کنند و درهرصورت بر عهده گروه علمی دانشگاه است.
رئیس مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی در خصوص رشتههای این دورهها گفت: ما مسیر را به دو گونه باز کردیم مسیر اول این است که رشتههایی باشد که ما در داخل کشور کمتر توانستهایم به آنها بپردازیم بهعنوانمثال رشته کارشناسی ارشد یا دکتری مهندسی فرهنگی لذا دانشگاه خواجه نصیر طوسی با دانشگاهی از کشور کره جنوبی آمد و این دوره را معرفی کرد و کار پیش رفت و اجرایی شد و یا دوره مدیریت انرژی دورهای است که برای کشور ما حائز اهمیت است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر با دانشگاه دلف هلند برنامهریزی کرد و دوره در حال جلو رفتن است و یک سری از این رشتهها، رشتههایی هستند که اگرچه ما در داخل کشور داریم ولی علاقهمند هستیم علم جهانی و آخرین پیشرفتهای جهانی را در این زمینه داشته باشیم مثلاً رشته مکانیک که ممکن است مکانیک سیالاتی باشد که در علم جهانی پیشرفت بیشتری کرده است.
وی درباره برنامههای سال ۹۸ و برنامهریزی جهت تولید مقالات علمی مشترک اظهار داشت: شاخصهایی در سطح بینالمللی وجود دارد که شاخصهایی بسیار کلیدی هستند. بهعنوانمثال میتوان شاخص رانندگی را شاخصی در نظر گرفت برای محاسبه میزان صبر یک جامعه یا شاخص بهداشت از طول عمر و سلامت یک جامعه خبر میدهد. در ارتباطات بینالمللی یکی از شاخصهای بسیار کلیدی میزان مقالات مشترک است، چراکه مقاله مشترک زمانی به چاپ میرسد که پشتوانه آن یک کار عظیم گروهی است.
قائممقام وزیر علوم در امور بینالملل خاطرنشان کرد: پروژه تحقیقاتی، استاد راهنمای مشترک، فرصت مطالعاتی چه برای اساتید و چه دانشجویان و ... ازجمله این اقدامات پیشینی است. در پنج سال گذشته همواره تعداد مقالات مشترک ایران که بهعنوان خروجی علمی مسلم شناخته میشود رو به افزایش بوده و در سال ۲۰۱۸ تعداد مقالات مشترک ما به حدود ۱۳۴۰۰ مقاله مشترک بینالمللی رسیده است؛ بهعبارتدیگر بین ۱۳۴۰۰ دانشمند ایرانی و خارجی تحقیقاتی انجام شده و مقالاتی به چاپ رسیده و همکاریهایی صورت گرفته است.
سالارآملی با تأکید بر اینکه این روند باید توسعه پیدا کند گفت: در این روند اولاً هزینههای تحقیقاتی به میزان ۵۰ درصد کاهش پیدا میکند و دوم اینکه از علم دیگران هم استفاده میکنیم و این برای روند توسعه علمی و کیفی کشور ما خوب است. یکی از سیاستهای اصولی در سال ۹۸ افزایش تعداد مقالات مشترک است.
وی در پایان سخنان خود و در جواب به سؤالی در خصوص برنامههای آموزش عالی برای اعزام دانشجو به خارج از کشور در سال ۹۸ اظهار داشت: در سال ۹۸ برای اعزام دانشجو با بورس دولتی برنامهای نداریم. درواقع بورس طولانیمدت برای دو سال فوقلیسانس یا چهار سال دکتری به خارج کشور وجود ندارد. دلیل این موضوع نیز این بوده که سطح توانمندی دانشگاههای داخلی مناسب است. برنامهریزی ما بر روی فرصت مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه برای دانشجوی دکتری است. در سال گذشته بیش از ۱۳۰۰ دانشجو در همین قالب از فرصت مطالعاتی استفاده کردند و انشاءالله امسال هم این روند در ابعاد گستردهتری ادامه خواهد داشت. از مسئولان هم میخواهیم به ما یاری دهند تا بتوانیم از لحاظ ارزی نیز توانمندی آن را داشته باشیم که این اهداف را به مرحله عمل برسانیم.
انتهای پیام/4126/پ
انتهای پیام/