مديريت بازرگانی رشتهای برای شناخت بازار و اشتغالزایی
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حدود هفت دهه از تأسیس دانشگاه در ایران میگذرد اما تاکنون کارویژه دانشگاه بهدرستی تبیین نشده است و محصول دانشگاه نمیتواند کمکی به پیشبرد اهداف کشور و جامعه بکند. متأسفانه دانشآموزان رشتههایی را انتخاب میکنند که یا شناخت کافی از آنها ندارند یا رشتههایی پرمتقاضی است که تصور میکنند صرفاً با تحصیل در این رشتهها میتوانند شغل آینده خود را پیدا کنند.
در حوزه علوم انسانی معضل نبود شناخت کافی از رشتههای تحصیلی بیش از سایر حوزههاست. به همین دلیل است برخی رشتهها که پر متقاضی نام گرفته و به اصطلاح اشباع میشوند و به تبع آن بازار کار نیز برای متقاضیان آن محدود میشود.
در این بین رشتههایی وجود دارد که ظرفیت شغلی بسیار بالایی داشته و کاربردی هستند اما به دلیل نبود شناخت کافی آنها را انتخاب نمیکنند و در نتیجه پس از فارغالتحصیلی بدون علم، تخصص و مهارت نمیتوانند در یافتن و خلق شغل مناسب برای خود موفق عمل کنند و چشم انتظار دولت یا برخی شرکتها برای استخدام میمانند.
وظیفه رسانههاست که رشتههای کاربردی و رشتههایی که ظرفیت آنها نادیده گرفته شدهاند را معرفی کرده و ظرفیتهای شغلی آن را نیز بشناساند. اگر هر دانشجو براساس علاقه، رشته دانشگاهی خود را انتخاب کرده و تخصص و مهارت لازم را در آن پیدا کند میتواند با خلق ایدههای جدید برای خود و چندین نفر دیگر شغل ایجاد کند.
در این راستا گروه دانشگاه خبرگزاری آنا قصد دارد از این پس به معرفی رشتههای کاربردی اما کم متقاضی و همچنین ظرفیتهای ناشناخته برخی رشتهها کاربردی در بازار کسبوکار ایران بپردازد.
رشته تحصیلی مدیریت بازرگانی
رشته مدیریت بازرگانی نیز یکی از رشتههایی است که اگر فارغالتحصیلان آن با مهارت و علم کامل در این حوزه باشند میتوانند به بازار کسب و کار و به تبع آن اقتصاد ایران کمک کرده و همچنین از نرخ اشتغال بالایی برخوردار شوند.
در تمام دنیا مدیریت بازرگانی یکی از مهمترین بخشهای مدیریت شرکتهای تجاری است. یک مدیر بازرگانی میتواند بین مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند. دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسهها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی میپردازد.
هدف از این رشته آشنایی دقیق دانشجویان با وظایف سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت، جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راهحلهای مختلف در مورد هر مسئله است.
سرآغاز رشته مدیریت بازرگانی کشور فرانسه بوده است. این رشته از دانشگاه ESCP Europe فرانسه آغاز شده است. بحث درمورد چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفاده بهینه از امکانات موجود در این رشته اتفاق میافتد. در ایران نیز این رشته از سال 1333 در دانشگاه تهران راهاندازی شده است.
گرایشهای رشته مدیریت بازرگانی
بازاریابی، سیاستگذاری (استراتژیک)، بازاریابی بینالملل، تحول سازمانی، مالی، بیمه و بازرگانی بینالملل از مهمترین گرایشهای رشته مدیریت بازرگانی است که در دانشگاههای ایران نیز تدریس میشود.
با تصویب کارگروه تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید رونمایی از رشته مدیریت بازرگانی، چند گرایش جدید از جمله گرایش استراتژیک و کارآفرینی به مجموعههای زیر شاخه قبلی اضافه شد.
آینده شغلی فارغالتحصیلان رشته مدیریت بازرگانی
فارغالتحصیلان رشته مدیریت بازرگانی باشناختی که از ساختار سازمان، نظریههای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف تصمیمگیری دارند قدرت حل مشکلات را پیدا میکنند.مؤسسات بازرگانی، امور دفتری مانند تدارکات، اداره امور کارگزینی، امور مالی، بازاریابی از جمله مشاغلی است که فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در آن مشغول به کار شوند.
فارغالتحصیلان این رشته همچنین میتوانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار مشغول شوند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه کنند.
افرادی که در این رشته مشغول به تحصی هستند یا ازاین رشته فارغالتحصیل میشوند با وجود شناختی که به مباحث مربوط به بازار، و تسلطی که بر تدوين استراتژیهای سازمانی داشته و همچنین با شناخت از مشتريان و چگونگی ارتباط با آنها، و فرايندها فروش نسبت به ساير گرايشهای مديريت از بازار کار مناسبی برخوردارند.
همچنین دانشجویان این رشته با اطلاعات تخصصی و آگاهی و شناخت خود از بازار میتوانند در ایجاد اشتغال و کارآفرینی نیز موفق عمل کنند.
مشاغل مرتبط با بازاریابی در سطح مختلف از بازاریاب تا مدیر بازاریابی، فعالیت در بخش برند یا تحقیقات بازار شرکتها، واحد فروش سازمانها، فعالیت در حوزه بازرگانی بینالملل (صادرات و واردات کالا)، فعالیت در حوزه بیمه، تجارت الکترونیک، امور مالی و بانکداری از جمله شغلهایی است که دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی برای آنهت تخصص و علم پیدا میکنند و میتوانند در این زمینهها موفق باشد.
انتهای پیام/4007/
انتهای پیام/