دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1398 - 14:37
رئیس علمای جنوب شرق آسیا:

جهان باید به ایران برای عبور از بحران سیل کمک کند

رئیس علمای جنوب شرق آسیا گفت که جهانیان باید به ایران برای عبور از بحران سیل کمک کنند.
کد خبر : 372138
IMG_3351.jpg

به گزارش حوزه آسیای گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رایزنی فرهنگی کشورمان در مالزی، «داتوک شیخ عبدالغنی شمس‌الدین» با انتشار پیامی، وقوع سیل در برخی نقاط کشورمان را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت و اعلام کرد: «سیل گسترده‌ای که از حدود یک ماه پیش به ایران رسیده، در برخی استان‌های جنوبی ایران به‌ویژه خوزستان، ویرانگر بوده است. این سیل روستاها، شهرها و زیرساخت‌های زیادی را ویران کرده است».


وی افزود: «در این حادثه تاکنون 70 نفر کشته شده‌اند، 400 هزار نفر آسیب دیده‌اند، 200 پل و 400 کیلومتر جاده به‌طور کامل نابود و بیش از 200 روستا به‌صورت کامل تخریب شده است».


رئیس جمعیت علمای جنوب شرق آسیا تصریح کرد: «ما ضمن محکومیت تحریم‌های تحمیلی ازسوی آمریکا علیه ایران که مانع دستیابی به کمک‌های انسانی است، از ملت‌های اسلامی می‌خواهیم که بلافاصله کمک‌های بشردوستانه را به صدها هزار حادثه‌دیده سیلاب اخیر ایران تحویل دهند». 


شمس‌الدین گفت: «محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از سوی آمریکا نقض حقوق بشر و مغایر موافقت‌نامه‌های بین‌المللی در زمینه محدودیت اقدامات یکجانبه یک کشور در رابطه با ارسال کمک‌های بشردوستانه به کشور دیگر است. ایران باید اجازه جایگزینی و تعمیرات وسایل نقلیه و بالگردهایی را که به کمک مناطق آسیب‌دیده گسیل شده‌اند، دریافت کند».


وی تأکید کرد: «با این وضعیت، ایران مجبور است در شرایط محدودی کار کند؛ زیرا دسترسی به قطعات یدکی لازم را ندارد تا بتواند عملیات امدادی را بدون محدودیت، همانند کشورهای دیگر اجرا کند. جهان نمی‌تواند با کمک نکردن، ایران را به سمت یک فاجعه سوق دهد. همانطور که ایران در کمک به دیگر کشورهای آسیب‌دیده از بلایای طبیعی همیشه پیش‌قدم بوده است، در این وضعیت کمک به ایران نشانه‌ای از همبستگی انسانی است».


رئیس جمعیت علمای جنوب شرق آسیا با بیان اینکه تخریب ناشی از سیل، بزرگ‌ترین خسارت در ایران به‌شمار می‌رود و صدها میلیون دلار برای بازگرداندن زیرساخت‌های تخریب‌شده لازم است، گفت: «نگرش و سکوت برخی از کشورهای اسلامی در کمک به قربانیان فاجعه در ایران صرفاً به این دلیل که ایران زیر فشار و هدف قدرت‌های امپریالیستی غرب قرار دارد، رویکرد نامناسب و ریاکارانه‌ای است».


وی با مطرح کردن این سؤال که «اگر در بلايای طبيعی به كشورهای ديگر كمك می‌کنید، چرا ايران را جدا می‌دانید»؟ گفت: «این یک تبعیض سیاسی است که باعث می‌شود مردم عادی ایران قربانی شوند و این درحالی است که راه کمک‌های بین‌المللی بشردوستانه برای رسیدن به ایران مسدود می‌شود».


شمس‌الدین تأکید کرد: «هنگامی که مردم ایران و قربانیان بلایای طبیعی نیاز به کمک دارند، دبیرخانه کشورهای اسلامی نباید گزینشی برخورد کند. ما از دولت مالزی می‌خواهیم که ابتکار عمل را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران به‌عنوان نشانه‌ای از برادری اسلامی و وحدت امت‌های اسلامی به دست بگیرد».


انتهای پیام/4106/4033/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته