دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1394 - 15:52
برنامه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در 10 استان مناطق محروم؛

دختران بازمانده از تحصیل در متن برنامه‌های دولت تدبیر و امید/ عدالت جنسیتی در مقطع ابتدایی رخ داده است

موضوع دختران و تحصیلات آنان همواره یکی از دغدغه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است به طوری که معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری می‌گوید: در مقطع ابتدایی به عدالت جنسیتی دست یافته‌ایم ولی این شاخص در متوسطه اول 0.75 است.
کد خبر : 37047

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، «در دو سال اخیر بیشتر به دختران بازمانده از تحصیل پرداخته‌ایم و این موضوع جزو اولویت‌های ماست.» این تاکیدی است که معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دارد و حکایت از نگاهی دیگر به موضوع دختران دارد. محروم شدن دختران از تحصیل مساله جدیدی نیست بلکه از یکسو نگرش سنتی و از سویی دیگر فقر خانوادگی و فرهنگی همواره دخترانمان را در مناطقی که به ویژه دارای محرومیت‌هایی خاص هستند بیشتر از پسران از تحصیل باز می‌دارد.


هر چند هنوز آمار دقیقی از این موضوع وجود ندارد ولی بنابر آمار غیر رسمی اکنون حدود دو و نیم میلیون نفر دانش آموزی وجود دارد که باید در چرخه آموزش باشند و نیستند که این میان آمار موجود میان دختران و پسران متفاوت است چرا که به دلیل فقر و یا اینکه دختران باید برای ادامه تحصیل به روستای دیگر یا به مدارس شبانه بروند، دخترها بیشتر از پسرها مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.


البته این آمار در سطح مقاطع مختلف تحصیلی نیز متفاوت است و آن‌طور که سوسن باستانی معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح می‌کند در مقطع ابتدایی به عدالت جنسیتی دست یافته‌ایم ولی این شاخص در متوسطه اول 0.75 است که بنابراین از مقطع راهنمایی تا دانشگاه نیازمند توجه بیشتر هستیم.








آن‌طور که سوسن باستانی معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح می‌کند در مقطع ابتدایی به عدالت جنسیتی دست یافته‌ایم ولی این شاخص در متوسطه اول 0.75 است که بنابراین از مقطع راهنمایی تا دانشگاه نیازمند توجه بیشتر هستیم

این موضوع مهمی است که علی زرافشان معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز بدان اشاره کرده و معتقد است که باید به سمتی حرکت شود که عدالت جنسیتی در مقاطع بعد از دبستان محقق شود.


در همین راستا بود که چندی پیش مهناز احمدی مدیر کل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش از طرح ویژه برای بازگشت به تحصیل دختران بازمانده به تحصیل خبر داد، طرحی که در اقدامی مشترک از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش در حال اجراست.


معاونت زنان ریاست جمهوری که از همان ابتدای روی کار آمدن توجه ویژه به مسائل دختران جوان را به یکی از محورهای برنامه خود تبدیل کرده بود و در مدت دو سال گذشته موضوعات مختلفی از تحصیل، کارآفرینی، اشتغال و بهداشت و بسیاری موارد دیگر را در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی و یا پیشنهاد طرح و لایحه تا پیگیری تصویب قوانینی به نفع دختران و یا اهتمام برای اصلاح رویه‌های نادرست پیشین در دستور کار خود قرار داده است.


به همین ترتیب تفاهم‌نامه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش مشتمل بر بهره‌گیری ازظرفیت‌های موجود در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار بدین منظور منعقد شده است که افزایش پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل مناطق محروم در 10 استان کشور از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این تفاهم نامه است.


2383 نفر دختران بازمانده از تحصیل در استان هرمزگان


در همین راستا زهرا یعقوب نژاد مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استانداری هرمزگان در گفت و گویی با خبرنگار آنا می‌گوید: آمارها در سال 93 و 94 نشان می‌دهد در کل استان هرمزگان 2383 نفر دختران بازمانده از تحصیل را داریم درصد این دختران نسبت به کل 1.6 است و نسبت به کل بازماندها 57.84 هستند 358 نفر هم جذب شده است که عموما از طریق آموزش و پرورش و با همکاری بهیاری‌ها و بخشداری‌ها و مشاوران امور بانوان در حوزه روستاها این اقدامات انجام شده است. البته یکی از مشکلات در استان ما پراکندگی روستاها در این استان است. به همین دلیل پوشش تحصیلی در روستاها متفاوت است به همین دلیل گروه آموزش در زیر مجموعه کارگروه بانوان به این حوزه ورود پیدا کرده و به شکل ویژه این مساله را بررسی می‌کند تا در این حوزه بتوانیم دختران بیشتری را جذب کنیم.


25درصد دختران بازمانده از تحصیل در استان گلستان


کلثوم غفاری سرپرست دفتر بانوان و خانواده استانداری گلستان هم در گفت و گویی با خبرنگار آنا اعلام کرد در سال تحصیلی 93-94 تعداد دختران بازمانده از تحصیل در این استان 556 نفر بوده که از این تعداد 415 دختر جذب شدند بنابراین 74.64 درصد جذب تحصیل شده و 25.36 درصد از تحصیل دور هستند که بیشتر این تعدا در مناطق مرزی هستند. البته آموزش و پرورش هم از رقمی که از طریق معاونت زنان ریاست جمهوری برای کمک به این دختران شده است را صرف سرانه تحصیلی و موارد مانند لوازم التحریر برای این دانش آموزان کرده است.


وی افزود: همه مشکلات در استان ما مساله اقتصادی نیست و مسایل فرهنگی به دلیل مهاجرپذیر بودن این استان بسیار فراوان است و این مسایل مانع از حضور دختران در مدارس می‌شود که در این راستا هم آموزش و پرورش اقداماتی را انجام داده است.


غفاری در ادامه مطرح کرد: این طرح مدت‌هاست که در معاونت زنان پیگیری می‌شد اما حدود 8 سال گذشته این طرح مغفول مانده بود که با روی کار آمدن دولت جدید این طرح دوباره به فعالیت خود ادامه داد. مساله مهم در این استان آن است که شاخص بی‌سوادی زنان در این استان از شاخص کشوری بالاتر است و ما باید تلاش کنیم تا این مشکل رفع شود و ما شاهد یک دختر بی‌سواد نباشیم.


توجه به تحصیل دختران با توانایی‌های خاص و یا با بیماری‌های خاص









معاونت زنان ریاست جمهوری با همکاری وزارت آموزش و پرورش دختران دانش آموز کم توان ذهنی دوره ابتدایی را با هدف حمایت از اجرای طرح آموزشی مهارت‌های زندگی برای دانش آموزان دختر به انجام رسانده است که در این راستا آموزش 200448 نفر ساعت به دختر دانش آموز کم توان ذهنی و والدین آنها در 7 استان چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های استان تهران، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد مورد از دستاوردهای این رویکرد اقدامی هست



اما آنچه مهم است اینکه توجه به تحصیل دختران با توانایی‌های خاص و یا با بیماری‌های خاص از قلم نیفتاده است و به نظر می‌رسد این معاونت به جمعیت دختران به طور کل و عموم نگاه می‌کند و به دلیل خاص بودن شرایط، آنها را نیز از نعمت آموختن دانش و تحصیل عقب نمی‌داند و تلاش می‌کند تا عدالت تحصیلی برای همه ی دختران محقق شود. از دیگر سوی تفکر شبکه سازی معاونت در این راستا نیز به مانند همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد و معاونت زنان ریاست جمهوری طرحی را با همکاری اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری‌های استان‌های اصفهان، تهران، سیستان و بلوچستان (زاهدان)، شهرستان راور کرمان، شهرستان فراشبند فارس با هدف حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی، مشاوره و توانبخشی برای ارتقاء سلامت جسمی، روحی و روانی و اجتماعی این دسته از افراد در دستور کار قرار داد که انجام و برگزاری 4 نشست آموزشی در سطح ملی و ارائه مشاوره به 100 نفر، مشاوره فرهنگی، آموزشی و توانبخشی، به 80 نفر از کودکان با نیازهای خاص ذهنی، جسمی و حرکتی استان اصفهان، برگزاری 5 دوره آموزشی 3 ساعته به 400 نفر از زنان و دختران و خانواده‌های آسیب دیده روستاهای زلزله زده شهرستان هریس و آموزش و مشاوره به 310 نفر از دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست 6 تا 12 سال و 18-12 سال در سطح استان تهران، شهرستان خوی استان آذربایجان غربی از اقدامات این معاونت است که نهایتا توان افزایی و ارائه آموزش‌های مورد نیاز به تعداد قابل توجهی از کودکان با نیازهای خاص ذهنی و جسمی و حرکتی، خانواده‌های آسیب دیده و دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست را در این استان‌ها شامل شده است.


معاونت زنان ریاست جمهوری با همکاری وزارت آموزش و پرورش دختران دانش آموز کم توان ذهنی دوره ابتدایی را با هدف حمایت از اجرای طرح آموزشی مهارت‌های زندگی برای دانش آموزان دختر به انجام رسانده است که در این راستا آموزش 200448 نفر ساعت به دختر دانش آموز کم توان ذهنی و والدین آنها در 7 استان چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های استان تهران، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد مورد از دستاوردهای این رویکرد اقدامی هست.


این اقدامات نشان از این دارد که موضوع دختران و تحصیلات آنان برای این معاونت دغدغه‌ای اصلی است در این راستا مولاوردی در دیدارها و نشست هایی حضور داشته‌ که از جمله آنان می‌توان به دیدار با رئیس دانشکده فنی وحرفه‌ای دختران دکترشریعتی تهران را نام برد. در عرصه بین المللی هم دیداری را با معاون وزیر آموزش وپرورش باکو داشته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته