دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 فروردين 1398 - 16:33

۱۰ گام اساسی در راه اندازی یک کسب و کار موفق

در این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ گام اساسی در راه‌اندازی یک کسب و کار موفق آشنا کنیم.
کد خبر : 369747
business-plan.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، راه‌اندازی کسب و کار جدید و کارآفرینی یکی از چیز‌هایی است که در دهه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است.


برای کارآفرین بودن لازم نیست حتماً به سراغ‌ایده‌های بزرگ و پرهزینه رفت و باید دانست که کمپانی‌های بزرگ روزگاری از یک کسب و کار ساده و کوچک کار خود را آغاز کرده اند. برای مثال در ایالات متحده بیش از ۲۸ میلیون مورد کسب و کار کوچک وجود دارد که رقم خیره کننده ۹۹٫۷ درصد از کل کسب و کار‌های موجود در ثروتمندترین کشور جهان را تشکیل می‌دهد.


وقتی که برخی از دلایل مرسوم شروع یک کسب و کار تازه را مورد توجه قرار می‌دهید- دلایلی مانند داشتن یک‌ایده کاری منحصربه‌فرد و تازه، طراحی کسب و کاری که انعطاف‌پذیری بالایی برای رشد دارد، تلاش برای رسیدن به استقلال مالی و سرمایه‌گذاری روی خود- جای تعجب ندارد که با کسب و کار و کارآفرینی در مقیاس خرد و کوچک مواجه می‌شوید.


با این وجود، همه کسب و کار‌های کوچک به موفقیت ختم نمی‌شوند. در واقع تنها تن‌ها دو سوم کسب و کار‌های کوچک دارای چندین نیروی استخدامی می‌توانند دستکم دو سال به کار خود ادامه دهند و تنها نیمی از آن‌ها دوامی ۵ ساله را تجربه می‌کنند. از این رو وقتی که تصمیم می‌گیرید وارد کارآفرینی در حوزه کسب و کار‌های کوچک شوید بدون شک باید خود را برای یک چالش بزرگ آماده کنید. در اولین گام این نقشه، معمولاً از شغل کنونی خود دست کشیده و صاحب یک کسب و کار جدید و مستقل می‌شوید و در ادامه گام‌هایی را بر می‌دارید که می‌توانند سنگ بنای موفقیت شما و کسب و کار جدیدتان باشند.


در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ گام اساسی در راه‌اندازی یک کسب و کار موفق آشنا کنیم. باید بدانید که هر یک از این گام‌ها را باید در زمانی خاص و به صورت منظم انجام داد تا در کسب و کار کوچک شخصیتان با موفقیت مواجه شوید.


گام اول: تحقیقات کامل خود را انجام دهید


به احتمال فراوان در مراحل ابتدایی‌ایده راه‌اندازی کسب و کار جدید خاصی را یافته‌اید و اکنون زمان آن رسیده که این‌ایده را با واقعیات موجود مطابقت دهید. آیا‌ ایده شما پتانسیل رسیدن به موفقیت را دارد؟ آیا لازم است که قبل از راه‌اندازی کسب و کار خود، ‌ایده کارآفرینی‌تان را در فرآیند راستی آزمایی مورد ارزیابی قرار دهید؟


برای این که یک کسب و کار جدید کوچک موفقیت آمیز باشد باید یک مشکل را حل کند، نیازی را برآورده سازد یا چیز جدیدی را ارائه دهد که بازار درخواست می‌کند. راه‌های زیادی برای شناسایی این نیاز وجود دارد که از آن میان می‌توان به تحقیق کردن، گروه‌های تمرکز و حتی آزمون و خطا اشاره کرد. در حالی که در حال جستجو در بازار و برآورد کردن شرایط آن هستید، برخی از سوال‌هایی که باید به آن‌ها پاسخ دهید به شرح زیر هستند:


آیا برای محصولات یا خدمات مورد نظر شما نیازی در بازار وجود دارد؟
چه کسی به این خدمات یا محصولات نیاز دارد؟
آیا شرکت‌های دیگری که محصولات و خدماتی مشابه ارائه می‌دهند در بازار وجود دارند؟
رقابت در این عرصه چگونه است؟
شرایط کسب و کار شما در این بازار چگونه خواهد بود؟
فراموش نکنید که قبل از شیرجه رفتن در کسب و کار جدید، چند سوال را نیز از همان ابتدا از خود بپرسید.


گام دوم: برنامه‌ریزی و طرح نقشه


برای این که‌ایده کارآفرینی خود را به واقعیت تبدیل کنید به طرح و برنامه نیاز دارید. طرح کسب و کار (business plan)، طرح اولیه‌ای است که کسب و کار شما را از مرحله استارتاپ تا تأسیس و در نهایت رشد آن هدایت کرده و گزینه‌ای ضروری و حیاتی است که باید در تمامی کسب و کار‌های جدید مورد توجه قرار گیرد. خبر خوب این است که برای کسب و کار‌های متفاوت، برنامه‌ها و طرح‌های متفاوتی و مختلفی وجود دارد. اگر می‌خواهید از طرف یک سرمایه گذار یا موسسه مالی مورد حمایت قرار گیرید، طرح ریزی سنتی کسب و کار یک ضرورت است. این نوع از برنامه‌ریزی معمولاً طولانی و کامل بوده و بخش‌های ثابت و یکسانی دارد که سرمایه گذاران و بانک‌ها بعد از تایید‌ایده کارآفرینی شما به دنبال آن‌ها هستند. اگر به حمایت مالی نیاز نداشته یا به آن امیدی ندارید، یک طرح کسب و کار ساده و یک صفحه‌ای نیز می‌تواند به وضوح نمایانگر اهداف شما در عرصه کارآفرینی و مسیر رسیدن به این اهداف باشد. در واقع می‌توانید حتی یک طرح کسب و کار کارآمد و دارای پتانسیل پیاده سازی را روی جلد یک دستمال کاغذی کشیده و در طول زمان آن را بهبود ببخشید. طرح‌های کارآفرینی به شکل نوشتاری بهترین هستند.


گام سوم: برنامه‌ریزی در مورد تأمین سرمایه


راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک ضرورتاً به مقدار زیادی پول و سرمایه نیاز ندارد، اما برنامه‌ریزی برای این کار شامل برخی سرمایه‌گذاری‌های اولیه خرد و همچنین توانایی تأمین هزینه‌های پیش روی کسب و کار شما پیش از رسیدن به مرحله سودآوری است. هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کار استارتاپی خود را برآورد کنید (هزینه مجوزها، تجهیزات، هزینه‌های قانونی، بیمه، برندینگ، اجاره املاک و غیره). همچنین باید هزینه‌های ادامه و تداوم کسب و کارتان برای دستکم ۱۲ ماه را برآورد سازی نمایید (هزینه‌هایی مانند اجاره، تجهیزات، بازاریابی و تبلیغات، تولید، تأمین، هزینه‌های سفر و حمل و نقل، دستمزد کارکنان، دستمزد و درآمد خودتان و غیره). جمع کلی این هزینه‌ها همان میزان سرمایه‌گذاری اولیه‌ای است که برای راه‌اندازی کسب و کار کوچک جدید خود به آن‌ها نیاز دارید. اکنون که به یک رقم تقریبی در ذهن خود دست یافته‌اید، به راه‌های متعددی که از آن طریق می‌توانید برای راه‌اندازی کسب و کار جدیدتان سرمایه جذب کنید می‌رسیم:


جذب سرمایه شخصی
وام‌های مربوط به کسب و کار‌های کوچک
اعانه‌های مربوط به کسب و کار‌های کوچک
سرمایه گذاران مهربان
جمع آوری اعانه به صورت عمومی


همچنین می‌توانید از سرمایه اندک و ناکافی شخصی برای راه‌اندازی کسب و کار خود استفاده کنید. شاید هم به این نتیجه برسید که ترکیب روش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد رویکرد عملی است. در این مرحله، اما، هدف این است که گزینه‌های خود را بررسی کرده و برای تأمین سرمایه مورد نیاز کسب و کارتان در مراحل اولیه راه‌اندازی برنامه‌ریزی کنید.


گام چهارم: انتخاب ساختار کسب و کار


کسب و کار کوچک شما می‌تواند مالکیت مطلق، شراکت یا یک کمپانی با مسئولیت محدود باشد. هویتی که برای کسب و کار جدیدتان انتخاب می‌کنید می‌تواند چیز‌های زیادی را در مورد پروژه کارآفرینی شما تحت تاثیر قرار دهد، از نام کسب و کارتان تا مسئولیت‌ها و همچنین مالیاتی که به شما تعلق می‌گیرد. شاید یک ساختار اولیه کسب و کار را انتخاب کنید و سپس در آینده ارزش گذاری مجدد کرده و ساختار اولیه کسب و کارتان را با رشد آن و تغییر نیاز‌ها تغییر دهید. بسته به پیچیدگی کسب و کار، شاید بهتر باشد با یک مشاور یا فرد حرفه‌ای در این حوزه مشورت کنید تا مطمئن شوید که یک ساختار مناسب و درست را برای کسب و کارتان انتخاب کرده‌اید.


گام پنجم: انتخاب و ثبت نام کسب و کار


نام کسب و کار شما نقش مهمی در تمامی جنبه‌های کسب و کارتان ایفا خواهد کرد، از این رو باید اسم مناسبی انتخاب کنید و شما نیز در این مسیر باید قدم بردارید. مطمئن شوید که تمامی جوانب را در این امر مورد توجه قرار دهید. وقتی که نامی برای کسب و کار جدیدتان انتخاب کردید باید بررسی کنید که این اسم از قبل مورد استفاده قرار نگرفته و به ثبت نرسیده باشد. بعد از آن باید این نام را به ثبت برسانید. صاحبان کسب و کار‌ها باید این نام را در سطح ملی یا استانی به ثبت برسانند. فراموش نکنید که نام دامنه خود را نیز پس از انتخاب نام کسب و کار به ثبت برسانید.


گام ششم: اخذ مجوز‌ها و مدارک قانونی


کاغذبازی جزئی از فرآیند شروع یک کسب و کار جدید است. مجوز‌ها و مدارک قانونی متعددی برای راه‌اندازی کسب و کار‌های کوچک وجود دارد که بر اساس نوع کسب و کاری که قصد راه‌اندازی آن را دارید یا مکانی که در آن می‌خواهید کارتان را راه‌اندازی کنید، ناچار به اخذ آن‌ها هستید. باید تحقیق کنید که به چه مجوز‌های برای شروع کسب و کار خود در مرحله استارتاپی نیاز دارید.


گام هفتم: انتخاب سیستم حسابداری


کسب و کار‌های کوچک معمولاً زمانی که سیستم‌های کاری از پیش تعیین شده باشند کارآمدتر هستند. یکی از مهم‌ترین سیستم‌ها در راه‌اندازی کسب و کار‌های کوچک جدید، سیستم حسابداری است. سیستم حسابداری شما برای خلق و مدیریت بودجه، تعیین مقدار محصولات و قیمت‌ها، شراکت و تعامل کاری با دیگر کسب و کار‌ها و ثبت کردن برگه مالیاتی بسیار حیاتی و ضروری است. می‌توانید یک سیستم حسابداری مختص به خودتان را راه‌اندازی کنید یا یک حسابدار خبره را برای کمک به شما در انتخاب و راه‌اندازی بهترین و مناسبت‌ترین سیستم حسابداری استخدام کنید. اگر تصمیم گرفته‌اید خودتان در این زمینه به تنهایی تصمیم گیری کنید باید به سوال‌ها و ابهامات زیادی در زمینه انتخاب نرم افزار حسابداری پاسخ دهید.


گام هشتم: انتخاب و آماده سازی مکان برپایی کسب و کار


آماده سازی مکان برپایی کسب و کار جدید برای راه‌اندازی آن بسیار مهم است، چه یک فضای کاری در خانه باشد، چه یک فضای کاری خصوصی یا مشترک و چه یک مکان اجاره‌ای خرده فروشی. باید از قبل در مورد مکان، تجهیزات و کلیت برپایی کسب و کارتان فکر کرده باشید و از این که مکان شما برای راه‌اندازی نوع کسب و کارتان مناسب است اطمینان حاصل کنید. همچنین در صورت تصمیم به خرید یا اجاره مکان برپایی کسب و کار، باید این موضوع با اهداف و محدودیت‌های شما مطابق باشد.


گام نهم: آماده کردن تیم کاری


اگر می‌خواهید نیرو استخدام کنید، اکنون زمان آن رسیده است. برای تعیین سمت‌ها و جایگاه‌هایی که باید در کسب و کار جدیدتان پر شوند و مسئولیت‌های هر جایگاه وقت بگذارید. اگر قصد استخدام نیرو را ندارید و می‌خواهید بخش یا تمام کار را به کارگذاران و پیمانکاران برون سپاری کنید، بهترین کار کمک گرفتن از یک وکیل برای عقد قرارداد و شروع تحقیقات در این مورد است. در نهایت اگر تنها سرمایه گذار و صاحب کسب و کار جدیدتان هستید، شاید نیازی به نیرو یا پیمانکار نداشته باشید، اما نیاز به تیم پشتیبانی را نباید فراموش نمایید. این تیم می‌تواند یک مشاور خانوادگی، یک مشاور کاری یا هر شخص دیگری باشد که برای مشورت، انگیزش و اطمینان خاطر مجدد در مورد درستی مسیرتان به او مراجعه می‌کنید.


گام دهم: توسعه و تبلیغ کسب و کار جدید


وقتی که کسب و کار شما راه‌اندازی شده و شروع به کار کرد، باید شروع به جذب مشتری کنید. باید این کار را با اصول پایه کارآفرینی از طریق نوشتن پیشنهاد‌های فروش منحصربفرد و آماده سازی یک طرح بازاریابی آغاز کنید. سپس به بررسی‌ایده‌های موجود بازاریابی در عرصه کسب و کار‌های کوچک پرداخته و در مورد توسعه کسب و کار جدید خود به شیوه‌ای موثر تصمیم گیری کنید. وقتی که این فعالیت‌های اولیه مربوط به راه‌اندازی کسب و کار را تکمیل کردید، تمامی اصول پایه راه‌اندازی کسب و کار جدید را پوشش داده‌اید. به یاد داشته باشید که موفقیت یک شبه رخ نمی‌دهد. با استفاده از طرح و نقشه جامعی که در ابتدا ریخته‌اید و کار مداوم روی این پروژه، شانس موفقیت کسب و کار خود را افزایش خواهید داد.


منبع: روزیاتو


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب