دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 فروردين 1398 - 09:01
علوی‌راد با آنا مطرح کرد:

لزوم تمرکز دولت بر نسخه‌های کوتاه‌مدت برای رونق تولید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه گفت: برای رونق تولید در سال ۹۸ نباید سراغ نسخه‌های بلندمدت و حتی میان‌مدت رفت؛ بلکه باید بر نسخه‌های کوتاه‌‌مدت متمرکز شد.
کد خبر : 369498

عباس علوی‌راد در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، درباره بایدها و نبایدهای سیاست‌گذاری برای رونق تولید در سال ۱۳۹۸  اظهار کرد: پس از نام‌گذاری سال ۱۳۹۸ از سوی رهبر انقلاب به‌عنوان سال رونق تولید، مهم‌ترین پرسشی که از سوی کارگزاران اقتصادی کشور مطرح شده این است که چگونه می‌توان تولید را رونق بخشید، در این باره باید گفت با توجه به ارزیابی سیاست‌گذاری‌های سال‌های اخیر دولت‌ها برای رونق تولید و شرایط فعلی کشور، زمینه‌هایی برای یافتن پاسخ این پرسش مدنظر قرار می‌گیرد.


وی افزود: برای رونق تولید در سال ۹۸ نباید سراغ نسخه‌های بلندمدت و حتی میان‌مدت رفت. در شرایط تحریمی فعلی باید بر نسخه‌های کوتاه‌مدت با هدف رونق تولید در سال ۹۸ متمرکز شد. دولت باید با مطالعه دقیق ارزیابی‌های داخلی و بین‌المللی از آخرین شاخص‌های پویایی محیط کسب و کار کشور، موانع رونق تولید را اولویت‌بندی و با اولویت قراردادن موارد قابل حل در سال ۹۸ برای حذف آنها برنامه حل‌ مشکل‌محور ارائه کند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه ادامه داد: اولویت حمایت‌های دولت برای رونق تولید باید از آن دسته تولیدکنندگان بخش‌های اقتصادی باشد که با انجام حمایت‌های لازم، تولید و اشتغال‌زایی آنها رشد بالاتری خواهد داشت. دولت در حمایت‌های مختلف برای رونق تولید در بخش‌های اقتصادی نباید اجازه ایجاد رانت را بدهد و بر کلان‌نگری در تحقق هدف رونق تولید در کشور تمرکز کند.


علوی‌راد تصریح کرد: دولت برای رونق تولید در بخش‌های اقتصادی، به‌ویژه بخش صنعت، به‌شدت باید از پول‌پاشی و نسخه‌های شکست‌خورده کلیشه‌ای سال‌های پس از جنگ تحمیلی پرهیز کند. دولت در راهبردهای حمایتی خود از تولیدکنندگان برای رونق تولید در قالب تسهیلات بانکی، فقط باید تسهیلات را به تولیدکنندگانی که سهم هزینه تأمین مالی از کل هزینه‌های آنها بالاترین است، اعطا کند.


وی بیان کرد: بنگاه‌های تولیدی (کوچک، متوسط و بزرگ) در بخش‌های مختلف اقتصادی باید از طریق افزایش بهره‌وری عوامل تولید در اختیار خود از التهاب بیش از حد قیمت کالاهای داخلی در سال ۹۸ بکاهند. سیاست‌گذاران ارزی کشور باید تخصیص ارز برای کالاهای وارداتی (سه گروه سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی) را همسو با رونق، تولید ملی کنند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه اظهار کرد: دستگاه قضائی و عوامل امنیتی در راستای حمایت از تولیدات داخلی باید به‌شدت هرچه تمام با پدیده قاچاق کالا در تمام سطوح برخورد کنند. اما مردم عزیز کشورمان هم می‌توانند با حمایت از تولیدات داخلی در رونق تولید و بهبود کمیت و کیفیت چرخه فعالیت‌های اقتصادی مشارکت فعالانه داشته باشند.


انتهای پیام/4103/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته