دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1394 - 13:39
رئیس سازمان نظام پزشکی:

ویزیت و مشاوره متخصصان بیهوشی باید به رسمیت شناخته شود

رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: باید ویزیت و مشاوره متخصصان بیهوشی به رسمیت شناخته شود و باید برای هر اقدامی که انجام می‌دهند تعرفه دریافت کنند.
کد خبر : 36461

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر علیرضا زالی در نشست خبری که به مناسبت دوازدهمین کنگره بین‌المللی بیهوشی، مراقبت ویژه و درد برگزار شد، گفت: انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه جزو انجمن‌های فعال کشور است که نقش مرجعیت در سایر رشته‌های پزشکی دارد. بعد از انقلاب کشور با کمبود شدید متخصصان بیهوشی در بیمارستان‌ها مواجه بود به گونه‌ای که در بسیاری از شهرها کار بیهوشی به تکنسین‌ها سپرده شده بود و برای آنها مسئولیت جدیدی تعریف شده بود.


وی افزود: کمبود نیرو آنقدر جدی بود که در آن سال قرار شد متخصصان بیهوشی بعد از کنکور به صورت مستقیم وارد این رشته شوند.


رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: ما تقریبا 5 هزار متخصص بیهوشی فعال در مدار سلامت داریم که به صورت شبانه‌روزی ارائه خدمت می‌کنند و در سال 94 بالغ بر 4 میلیون عمل جراحی اصلی بزرگ و پیچیده در کشور انجام شد که این اعمال بدون حضور متخصصان بیهوشی غیر ممکن بود که خوشبختانه موفقیت‌هایی که حاصل شده ناشی از کار تیمی بین جراحان و متخصصان بیهوشی است.


وی با اعلام اینکه در سطح هزار بیمارستان دولتی و غیر دولتی مرکز جراحی محدود در کشور متخصص بیهوشی مستقر است، افزود: ۶ هزار تخت مراقبت‌های ویژه نیز توسط متخصصان بیهوشی مدیریت می‌شود.


زالی گفت: نگاه به رشته بیهوشی حرفه‌ای، ‌علمی و منصفانه نیست به همین دلیل تعرفه‌های پزشکی در این رشته در پایین‌ترین سطح نگه داشته شده است و این مساله ناشی از این است که سال‌ها K پزشکی برای این رشته با شیب ملایم تغییر کرده است.


وی گفت: در ساده سازی تعرفه‌ها گروه‌های پزشکی آسیب بسیاری دیده‌اند که متخصصان بیهوشی بیش از سایر گروه‌ها مورد ظلم واقع شده‌اند.


رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه درباره مشکلات این متخصصان گفت: متاسفانه متخصصان بیهوشی با محدودیت مُهر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه برخوردار هستند به گونه‌ای که اگر برای بیمار خدمتی را تجویز کنند آن خدمت مورد قبول قرار نمی‌گیرد که این موضوع علاوه بر شأن پزشک بیمار را نیز با مشکل مواجه می‌سازد.


وی افزود: یکی دیگر از مشکلات جدی متخصصان بیهوشی این است که این افراد باید بیمار را قبل از عمل،‌حین عمل و بعد از آن مشاوره و ویزیت کنند که متاسفانه برای این اقدام هیچ تعرفه‌ای به آنها پرداخت نمی‌شود که این مساله نشان دهنده بی‌توجهی و غفلت به این پزشکان است زیرا باید ویزیت و مشاوره متخصصان بیهوشی به رسمیت شناخته شود و باید برای هر اقدامی که انجام می دهند تعرفه دریافت کنند.


وی افزود: متاسفانه متخصصان بیهوشی ما دسترسی مناسبی به فناوری‌های نوین ندارند در صورتی که این دسترسی می‌تواند در مراقبت از بیمار تاثیر بسزایی داشته باشد اما با این وجود متخصصان بیهوشی کشور ما در بهترین سطح علمی قرار دارند.


زالی گفت: اتفاقی که اخیرا رخ داده و نیاز به اصلاح دارد و موجب گلایه پزشکان در بخش‌های دولتی شده این است که بیمه‌ها به صورت گلوبال بین ۹۰ تا ۱۰۰ عمل شایع را تحت پوشش داده‌اند که متاسفانه در این طرح، بیشترین دستکاری متوجه حوزه بیهوشی بوده است.


رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بیهوشی ایران در تراز اول منطقه قرار دارد، گفت: بیشترین تعداد اعمال جراحی زیبایی در ایران و برزیل انجام می‌شود که جراحی بینی در صدر جدول اعمال زیبایی قرار دارد. در بسیاری موارد ضرورتی برای انجام جراحی زیبایی در کشور وجود ندارد بنابراین باید یک بازسازی فرهنگی در کشور انجام شود.


وی افزود: با توجه به اینکه تعداد اعمال جراحی انجام گرفته در کشور بالاست اما آمار شکایت آن بسیار اندک است به گونه‌ای که در سال گذشته از کل شکایت واصله تنها 7 درصد به جراحی زیبایی یا بیهوشی مربوط بوده است.


زالی در ادامه درباره آمبولی که بعد از برخی از جراحی‌ها شایع است، گفت: آمبولی یکی از عوارض بعد جراحی است که در برخی از جراحی‌ها بنا بر شرایط بیمار و شدت بیماری ایجاد می‌شود اما نمی‌توان به دلیل ترس از بروز آمبولی جراحی را انجام ندهیم.


وی در پایان گفت: در سال گذشته سازمان نظام پزشکی با مشارکت 12 انجمن علمی پروتکل آمبولی را طراحی کرده است که به معاونت آموزشی وزارت بهداشت ارسال شده است که پس از تایید در اختیار بیمارستان‌ها قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته