دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1397 - 17:00
اقتدار ایران در خدمت منطقه؛

مؤلفه‌های راهبرد ایران در ثبات‌آفرینی کدام است؟ / لنگرگاه آرامش

جمهوری اسلامی ایران توان نظامی و سیاسی خود را در راستای صلح و ثبات در جهان اسلام اعلام و مولفه‌های راهبردی خود در ایجاد آرامش را بارها تکرار کرده است.
کد خبر : 363519
22.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رزمایش ولایت 97 با هدف نشان دادن توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه در حوزه دریایی مکران در حالی برگزار شد که این روزها بدخواهان این مرز و بوم به هر ابزاری برای چنگ‌اندازی علیه منافع ملی، صلح و ثبات کشورمان دست یازیده‌اند.


یک روز در فضای دیپلماسی و با برگزاری نشست ورشو که به گفته محمدجواد ظریف بیشتر به یک سیرک سیاسی شبیه بود تا یک نشست تخصصی برای صلح و ثبات خاورمیانه ـ آن‌هم در منطقه‌ای که علت جنگ و خونریزی همانا دخالت‌های خارجی و حمایت کشورهای به‌ظاهر طرفدار حقوق و کرامت انسانی از حکومت‌های متحجر و خودکامه است ـ سعی کردند علیه ایران  اسلامی اجماع ایجاد کنند و هم‌زمان نیز با بهره‌گیری از گروه‌های ترور، حادثه تلخ جاده خاش - زاهدان را رقم زدند.


در کنار این دو اتفاق، انتشار ویدئوی سخنرانی وزرای امور خارجه امارات متحده عربی، بحرین و همچنین وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در یکی از پنل‌های نشست ورشو توسط دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان داد که کشورهای منطقه به‌رغم تلاش‌های فراوان ایران برای استقرار صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه و مقابله با زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی، برای خوش‌رقصی در برابر اربابان آمریکایی خود علیه کشورمان مواضعی کودکانه گرفتند.


در آن سخنرانی، عبدالله بن‌زاید، خالد بن محمد و عادل الجبیر با فراموش کردن آمال اعراب درباره آزادسازی فلسطین به‌یک‌باره ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای کشورهای عربی نامیدند؛ اما نگاهی به تاریخ 40 ساله استقرار جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که هر کجا بحران و مشکلی در منطقه ایجاد شده، این ایران بوده است که با ورود هوشمندانه خود به موضوع توانسته است گره از مشکلات باز کند.


در دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی که تمامی کشورهای عربی از حمایت معنوی، مادی، حمایت لجستیکی و همچنین جنگجو فروگذار نکردند، ایران بلافاصله بعد از حمله عراق به کویت، این تجاوز را محکوم و برای پایان آن کوشید و همچنین برای مهار آتش سکوهای نفتی کویت پیش‌قدم شد.


حضور جمهوری اسلامی برای ایجاد صلح و ثبات فقط در موضوع کویت منحصر نبوده و تلاش دولتمردان کشورمان را در حل معضلاتی چون استقرار صلح در تاجیکستان، پایان جنگ قره‌باغ و بحران بوسنی و هرزگوین را شاهد بوده‌ایم.


همچنین کشورهای عربی نباید از یاد ببرند که اگر هوشمندی ایران نبود، ماشین جنگی رژیم صهیونیستی کشورهای آنها را یک‌به‌یک با تانک‌های خود زیرمی‌گرفت و توطئه «اسرائیل از بحر تا نهر» را به واقعیت بدل می‌کرد. اگر کشورهای عربی به این ویدئوی مخفی دقت می‌کردند، متوجه می‌شدند که نباید به تل‌آویو اعتماد کرد.


افزون بر این، مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند که توان سیاسی و نظامی کشورمان همیشه در خدمت پیشبرد صلح و ثبات در خاورمیانه بوده است. کشورمان بارها تأکید کرده‌ است که آنچه باعث بروز تنش در منطقه بوده، سوءتفاهم‌ها میان کشورها است که در سایه فتنه‌افکنی‌ قدرت‌های غربی به آن دامن زده می‌شود. اگر عزم و اراده سیاسی در میان دولتمردان کشورهای مسلمان وجود داشته باشد می‌توان بدون حضور و دخالت خارجی بر تمام این اختلافات فائق آمد.


ایران سال‌هاست که می‌گوید ایجاد امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه و به‌خصوص در حوزه خلیج فارس نه دستوری و توسط کسانی که فرسنگ‌ها از این منطقه دور هستند، ایجاد می‌شود بلکه با تکیه بر همکاری‌ها میان کشورهای منطقه شکل می‌گیرد. در همین راستا بوده است که بارها ایران توان نظامی خود را در راستای خدمت به تمامی کشورهای همسایه دانسته و پیشنهاد همکاری‌های نظامی را به کشورهای عربی داده است.


علی سیفی، وابسته نظامی کشورمان در برخی از نمایندگی‌های ایران در کشورهای خارجی معتقد است: توان نظامی ایران ضامن ثبات، امنیت ملی و حامی صلح و آرامش منطقه‌ای است.


روزنامه گاردین چاپ انگلستان نیز در گزارشی نوشت که ایران بارها تأکید کرده است که خواستار صلح در منطقه است و حاضر است در چارچوب همکاری منطقه‌ای، توان نظامی خود را برای امنیت منطقه مصروف کند. ایران بارها این پیام را به کشورهای خاورمیانه ارسال کرده که امنیت آنها برای تهران مهم است و امنیت آنها را امنیت خود می‌داند ولی برخی کشورها هیچ‌گاه نسبت به نیات ایران اعتماد نداشته‌اند.


حسن روحانی در پاسخ به تهدید عربستان سعودی از سوی دونالد ترامپ که گفته بود اگر آمریکا نبود، ایران ظرف 12 دقیقه کل خاورمیانه را اشغال می‌کرد و مردم کشورهای عربی باید کلاس زبان فارسی می‌رفتند، گفت: کشورهای اسلامی راهی برای برون‌رفت از این شرایط ندارند مگر اینکه با یکدیگر برای مقابله و مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی آمریکا متحد شوند و در این صورت است که آنها می‌توانند به پیروزی برسند.


رئیس جمهور اسلامی ایران افزود: آمریکا با کشورهای منطقه همچون برده رفتار می‌کند و ایران آماده است از منافع عربستان سعودی دفاع کند و برای این کار  450 میلیارد دلار طلب نخواهد کرد!


این در حالی است که شاید بتوان مشارکت در مبارزه دولت‌های عراق و سوریه با تروریسم تکفیری را یکی از مهم‌ترین عرصه‌های حضور ایران در منطقه و برای مصالح تمامی مردم خاورمیانه دانست. روزی که ابوبکر البغدادی رهبر خود خوانده گروه تروریستی داعش در موصل حکومت اختاپوسی خود را به جهانیان اعلام کرد، تروریست‌ها پشت مرزهای لبنان و حتی عربستان سعودی صف کشیده بودند.


داعش تهدید کرده بود که به‌زودی به عربستان سعودی حمله کرده و کعبه و مسجدالحرام را ویران خواهد کرد ولی با حضور هوشیارانه ایران و منکوب کردن تروریست‌ها در سوریه و عراق، خیال خام تکفیر از نطفه برنیامده، از بین رفت. از همین رو بود که رئیس حزب مسیحی «الواعد» لبنان می‌گوید: حزب‌الله به نیابت از مسیحیان علیه افراط در خاورمیانه می‌جنگد و به  لطف این گروه، ترس و وحشتی که مسیحیان گرفتارش بوده‌اند، رفع شده است.


«فارس فتوحی» افزود: اگر سلاح حزب‌الله نبود، امروز داعش در لبنان جولان می‌داد و معلوم نبود مسیحیان چه سرنوشتی در این کشور داشتند.


ایران در حالی در چله پیروزی انقلاب خود است که کارنامه آن نشان داده است هرگاه کشوری به کمک آن احتیاج داشته، بدون هیچ چشم‌داشتی به ندای آن لبیک گفته و تمامی تلاش خود را مصروف حل بحران کرده است. اگر امروز منطقه از ثبات نسبی برخوردار است، نباید تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی افرادی چون قاسم سلیمانی‌ها، شهید همدانی‌ها و شهید شاطری‌ها را فراموش کرد.


هرچند حکام کشورهای عربی هنوز به بصیرت لازم دست نیافته‌اند ولی آن روز که آنها متوجه شوند تنها ابزاری برای مقاصد شوم جبهه استکبار بوده‌اند، چندان دور نیست. همان روز است که کشورهای عربی برای همکاری به‌سوی ایران دست دراز خواهند کرد و به موضعی خواهند رسید که سال‌هاست کشورمان اعلام کرده است. برای اثبات این موضوع نیز می‌توان به بازگشایی سفارت‌های کشورهای عربی در سوریه به‌رغم فتنه‌افکنی‌های چندساله اشاره کرد که در نهایت به موضعی رسیدند که جمهوری اسلامی ایران از آغاز بحران سوریه در 2011 اعلام کرده بود.


انتهای پیام/4106/4093/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته