دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متقی:

پذیرش لوایح استعماری تغییری در سیاست‌های آمریکا ایجاد نمی‌‌کند

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران گفت: پذیرش لوایح FATF یا پالرمو تغییری در سیاست‌های آمریکا علیه ایران ایجاد نمی‌کند.
کد خبر : 363237
28_08.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابراهیم متقی صبح امروز در نشست «دانشگاه، گفتمان انقلاب اسلامی» که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی به همت بسیج اساتید تهران بزرگ برگزار شد، گفت: چه FATF و پالرمو را بپذیریم و چه نپذیریم تفاوتی در سیاست‌های خارجی آمریکا نمی‌کند چراکه در آمریکا تفکر بنیادین حاکم است و با تغییر نفرات یا رؤسای جمهور، سیاست‌های اصلی تغییر نخواهند کرد.


وی در ادامه افزود: INSTEX نیز ماهیت و واقعیت اروپا را نشان داد و در واقع این سازوکار، همان سازوکار نفت در مقابل غذا است.


این استاد دانشگاه بیان کرد: ملی شدن صنعت نفت با هدف کنار زدن انگلیس از تسلط بر منابع نفت ایران بود که آمریکا با انحراف این نهضت تلاش کرد خود جای انگلیس را بگیرد.


متقی خاطرنشان کرد: آمریکا نگاه فرادستی به ایرانیان داشت و همیشه از موضع قدرت با ایران برخورد می‌کرد.


وی همچنین عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه آمریکا به انقلاب ایران یک نگاه مقابله‌ای بود و ابتدا سعی کردند مسیر انقلاب را منحرف کنند و برای این راه از تمام گزینه‌های ممکن استفاده کردند. یکی از این گزینه‌ها ساماندهی مخالفان بود.


این استاد روابط بین‌الملل تشریح کرد: جواد خادم وزیر اسبق راه در دوران رژیم پهلوی اعتراف کرده است که برای سرنگونی جمهوری اسلامی، وظیفه ساماندهی مخالفان را برعهده داشت و جلساتی برای هماهنگی با مخالفان جمهوری اسلامی در کشور ترکیه برگزار می‌کردند اما این نقشه نیز موفقیت‌آمیز نبود.


متقی تصریح کرد: حمایت از گروهک‌های جدایی‌طلب، اقدام برای کودتای نظامی و حتی اقدام نظامی مستقیم بخش‌هایی از تلاش آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران بود که راه به جایی نبرد و بعد از آن جنگ نیابتی عراق علیه ایران دستور کار آمریکا و غرب برای مقابله با تفکر انقلابی ایران بود.


وی اشاره کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی دکترین مهار در کاخ سفید برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران انتخاب شد و رؤسای جمهور سابق ایالات متحده در این راستا حرکت می‌کردند.


این استاد روابط بین‌الملل اضافه کرد: اگرچه ترامپ به براندازی نظام ایران دارد و در این راستا هم به‌دنبال تقویت گروهک تروریستی منافقین است، حتی اقداماتی برای تقویت این گروه تروریستی نیز انجام داده اما ترامپ به‌دنبال انجام عملیات نظامی محدود برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران است که به‌دنبال این عملیات محدود، منافقان همانند عملیات مرصاد کار آمریکا را ادامه دهند اما قطعاً این سیاست‌ها عملی نیستند.


متقی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جامعه ایران نسبت به دولت‌ها انتقاد دارد و رویکرد جدیدی به‌همراه سبک زندگی جدید در ایران شکل گرفته است اما در مقابل هرگونه تهدید خارجی انسجام زیادی دارد.


وی در پایان سخنان خود گفت: با توجه به رویکرد بازدارندگی ایران و توان پیرامونی جمهوری اسلامی، گزینه نظامی، گزینه مردودی برای سردمداران آمریکا است.


انتهای پیام/4115/ 4122/


انتهای پیام/

برچسب ها: FATF پالرمو آمریکا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته