دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 دی 1397 - 15:00
متقی در گفتگو با آنا:

کشورهای عربی واقعیت‌های ژئوپولتیکی سوریه را پذیرفته‌اند

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران گفت: بازگشایی سفارت‌ کشورهای عربی در دمشق به‌معنای این است که واقعیت‌های ژئوپولتیکی جدید مورد پذیرش آن‌ها قرار گرفته است.
کد خبر : 349250
AG8I0283.jpg

ابراهیم متقی در حاشیه نشست «آمریکا باید از منطقه برود» در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: شکل‌بندی‌های ژئوپولتیک منطقه در سال 2019 با سال 2017 کاملاً متفاوت است. در فضای موجود کشورهای عربی موجودیت دولت سوریه و قدرت منطقه‌ای ایران را به‌صورت دو فاکتور پذیرفته‌اند. به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر با سوریه جدال امنیتی بیشتری بکنند موقعیت خودشان در منطقه متزلزل می‌شود.


وی افزود: از همه مهم‌تر این‌است‌که موضوع اصلی برای آن‌ها هویت عربی است و نمی‌توانند موجودیت یک دولت عربی را بر اساس قالب‌های فکری و ذهنی اتحادیه عرب،  نادیده بگیرند. در این فضا دولت سوریه موقعیت خود را تثبیت کرده است. و یک دولت مستقر محسوب می‌شود و اگر کشورهای عرب این وضعیت را نادیده می‌گرفتند به‌معنای تداوم منازعه با دولت سوریه محسوب می‌شد. بنابراین بازگشایی سفارت‌های عربستان، امارات، بحرین و سودان در دمشق به‌معنای این است که واقعیت‌های ژئوپولتیکی جدید مورد پذیرش آن‌ها قرار گرفته است.


این استاد دانشگاه ادامه داد: تحولات یمن ادامه دارد، زیرا این تحولات منجر به قطعیت راهبردی نشده است. در حالی که در سوریه وضعیت قطعیت راهبردی ایجاد شده است. یمن در آینده احتیاج به یک فضای موازنه‌دهنده خواهد داشت. عربستان و حتی امارات به لحاظ ایدئولوژیک و ژئوپولتیکی نمی‌توانند جنبش انصارالله را بپذیرند در‌حالی‌که بشار اسد یک حکومت سکولار دارد و عربستان و امارات با این حکومت سکولار به‌راحتی کنار آمدند. ولی کنار آمدن با بازیگران ایدئولوژیک چالش‌هایی را به‌همراه خواهد داشت.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
۰
گمون نکنم!
هلدینگ شایسته