تولید روباتی برای پیشخدمتی/ ممو به رستورانهای تهران میرود
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فنبازار از سوم تا ششم دی در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود. این نمایشگاه فرصتی برای پژوهشگران و مخترعان جوان است تا دستاوردها و محصولات خود را در معرض دید عموم بگذارند.
مسلم متقی، مدیرعامل شرکت فیدار روباتیک ویراست که در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد مستقر و روبات پیشخدمت ممو را تولید کرده است.
متقی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره روبات ممو گفت: این دستگاه یک پلتفرم روباتیک خدمترسان تجاری بهنام «ممو»، بهمعنی یادداشت، است. ممو از قطعات ماژولار ساخته شده و میتوان سیستمهای ماژولار دیگری نیز روی آن نصب کرد. این امر باعث میشود که کاربردهای مختلفی داشته باشد. ساختار فعلی که برای این روبات آماده کردهایم مناسب گارسونی است. امکان جداسازی بخش بالایی وجود دارد و میتوان بخشهای مختلف مانند بازو یا LCD را روی آن نصب کرد.
وی افزود: معمولاً چنین روباتهایی در چین، ژاپن، آلمان و ترکیه ساخته میشود و در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده میشود. این روباتها بهدلیل جذابیتی که برای مشتریان دارند معمولاً در رستورانها و کافهها مورد استفاده قرار میگیرند. در این روباتها از یک سیستم ناوبری تعقیب خط ساده استفاده میشود که رنگ خط معمولاً مخالف رنگ سطح زمین است. بنابراین اگر زمین سفید یا رنگ روشن باشد، رنگ خط باید تیره یا رنگ مخالف زمین باشد. این روباتها دارای یک سیستم کنترل دستی هستند که همه روباتها دارند و در مواقع اضطراری استفاده میشود.
سیستم ناوبری جدید روبات ممو
این پژوهشگر دانشگاه آزاد اظهار کرد: برای ممو نوعی سیستم ناوبری جدید توسعه دادهایم که در آن خطکشیها همرنگ زمین است. این سیستم ناوبری، یک تکنیک جدید تعقیب خط محسوب میشود و میزان اطمینانپذیری روبات را افزایش میدهد. دقت روبات ممو نزدیک یه یک سانتیمتر است و زیبایی ظاهری محیط را برهم نمیزند. متأسفانه به دلیل برخی مسائل، فرصتی نبود که سیستم خطکشی را راهاندازی کنیم.
متقی افزود: طراحی روبات ممو ماژولار است که تعمیر و نگهداری آن را سریعتر و سادهتر میکند. برنامهریزیها و ساخت سختافزارش مکانیکی این محصول با شرکت فیدار روباتیک ویرا بوده است. قسمت الکترونیک این محصول نیز ماژولار و آماده است تا میزان اطمینانپذیری آن را افزایش بدهد. سیستمها و بوردهایی که بهصورت انبوه تولید میشوند، دقت طراحی و استانداردهای بالاتری دارند، بنابراین لازم نیست که همه چیز را از اول اختراع کنیم.
این پژوهشگر دانشگاه آزاد اظهار کرد: هر روبات میتواند با یک بار شارژ تا هشت ساعت کار کند. هر روبات درنهایت میتواند به 10 میز خدمترسانی کند. فاصله میزها از هم حداقل باید حدود 70 تا 80 سانتیمتر باشد تا روبات بتواند راحت عبور و مرور کند. این روبات بیشتر در مکانهای لوکس استفاده میشود و محصولی نیست که آن را در هر رستورانی ببینیم. نمونهای که در حال حاضر در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، نمونه اولیه است و به همین دلیل کیفیت ساخت برخی قسمتها بسیار بالا و یکسری بخشها پایین است.
تولید نمونههای روبات پیشخدمت تا دو ماه آینده
وی ادامه داد: موفق شدیم برای این محصول از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تأییدیه خلاق بگیریم. تا دو ماه آینده نیز دو نمونه از این محصول تولید میشود. تمام محصولات کاملاً سفارشیسازی ساخته میشوند و خط تولیدی وجود ندارد. گفتنی است که در هیچجای دنیا برای ساخت چنین روباتی خط تولید وجود ندارد؛ البته بهجز چین که برای همه چیز خط تولید میزنند.
ممو به رستورانهای تهران میرود
متقی افزود: یکی از این روباتها در کافهای در فرمانیه بهنام کافه گالری مشغول به کار خواهند شد. روبات دیگر برای یک رستوران زنجیرهای در سعادتآباد که قرار است یکی از فروشگاهها به این روبات مجهز شوند. نمونههای اولیه این روبات در این رستورانها استفاده میشوند تا در طول یکی دو ماه آینده تستهای بیشتری را روی آنها انجام دهیم. امیدواریم در آینده رستورانهای بیشتری را به این روباتها مجهز کنیم.
برای ساخت نمونه اولیه حدود 50 میلیون هزینه کردیم
مدیر شرکت دانشبنیان فیدار روباتیک ویرا درباره روند توسعه و ساخت ممو بیان کرد: از طراحی تا ساخت نمونه اولیه روبات ممو حدود 6 ماه زمان گذاشتیم، بخش تحقیقات و نمونهسازی هم سه ماه طول کشید. البته با افزایش قیمت دلار مشکلات زیادی برای تأمین منابع پیش آمد. برای ساخت نمونه اولیه حدود 50 میلیون تومان هزینه شخصی کردیم تا به مرحله تأسیس شرکت و استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در خیابان پاسداران برسیم. سپس وامی از معاونت علم و فناوری به این پروژه اختصاص دادند و توانستیم بهخاطر خلاقیتی که در نوع ساخت محصول داشتیم از تسهیلات شرکت خلاق استفاده کنیم. قرار است تا دو ماه دیگر دو نمونه قابل فروش هم ساخته بشوند.
وی ادامه داد: بحث تجاری برای من مهمتر از ثبت اختراع است. بسیاری از افراد دنبال ثبت اختراع هستند و میخواهند حتماً در دنیا نفر اول در ساخت محصولی باشند یا چیزی جدید و خاصی ارائه بدهند؛ اما از نظر من بحث تجاریسازی و موفقیت مالی اهمیت بیشتری دارد. مهم نیست که کار شما جدید باشد یا نباشد، مهم این است که در وضعیت کنونی، کشور به گردش اقتصادی و کار توسعهای نیاز دارد نه اینکه بخواهد در صدر قله فناوری قرار بگیرد. در قله فناوری ایستادن بدون توانایی اجرایی سودی ندارد؛ به همین دلیل باید از محصولاتی شروع کرد که مشتری دارند. باید مطمئن شویم که میتوانیم محصولی باکیفیت تولید کنیم، لزومی ندارد که حتماً در سطح یک فناوری باشد.
امکان حمل هفت کیلوگرم توسط روبات ممو
متقی بیان کرد: از سوی دیگر بهدلیل ارزان بودن منابع انسانی و مخصوصاً منابع انسانی تخصصی در ایران، میتوان کاری با سطح متوسط فناوری و سطح بالای کاربردی و کاربری ارائه کنید. روباتهای مشابهی به ممو وجود دارند؛ اما بهدلیل اینکه آنها برای استفاده در کشورهایی با فرهنگ و زبان متفاوت طراحی شدهاند مناسب استفاده در فرهنگ ایرانی نیستند. روباتهای خارجی برای حجم غذاهای ایرانی طراحی نشده است. ممو میتواند در ایران کار کند، هر کسی میتواند با این روبات کار کند و آن را لمس کند؛ بههمین دلیل بحث تعادل این روبات بسیار مهم است. این نوع روباتها معمولاً تعادل مناسبی ندارند؛ بنابراین سعی کردیم روی تعادل مکانیکی ممو کار کنیم که از نظر احتمال برخورد یا افتادن روی زمین مشکلی نداشته باشد. از نظر حجم سینیهای روبات ممو تقریباً بزرگترین حجم سینی را دارد و توانایی حمل هفت کیلوگرم بار را دارد.
قابلیتهای ممو محدود به پیشخدمتی نیست
وی در ادامه گفت: یکی از قابلیتهای ممو این است که میتواند ساختارهای مختلف را حمل کند، یعنی میتواند همزمان بلیت مسافران را چک کند، چمدان حمل کند یا یک نمایشگر تعاملی با خود حمل کند که بسته به موقعیت میتوان ساختارهای ماژول آن را تغییر دهد. برای مثال این روبات میتواند در یک پاساژ به مشتریان اطلاعرسانی کند یا در یک فرودگاه بلیتها را چک کند یا راهنمای مسافران باشد. درحالحاضر از این نوع روباتها در برخی از فرودگاههای ژاپن استفاده میشود.
محقق دانشگاه آزاد درباره بازخود نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری اظهار کرد: این نمایشگاه هم تخصصی هم غیرتخصصی است. از این نظر تخصصی است که همه محصولات پژوهشی و فناورانه هستند، از این نظر غیرتخصصی است که در زیرشاخههای متنوعی برگزار میشود. البته تعداد شرکتهای فعال در حوزه پژوهشی به دلیل مشکلات اقتصادی خیلی زیاد نیست، از سوی دیگر تبلیغات و برنامهریزی دقیقی روی اکثر نمایشگاهها انجام نمیشود، بهجز چند نمایشگاه اصلی مانند نمایشگاه کتاب و الکامپ.
وی ادامه داد: بازدید این نوع نمایشگاهها خیلی زیاد نیست؛ چراکه هر محصول مشتریان مخصوص خود را دارد. برای مثال روباتی مثل ممو باید در نمایشگاههای مربوط به هتلها و رستورانها و کافهها به نمایش گذاشته شود. بازخوردی که در این نمایشگاه دریافت کردم در حوزه فناوری، وقتی روبات ممو را از نظر کیفیت ساخت با سایر شرکتهای مشابه مقایسه میکنم و بهجرئت میتوانم بگویم که بهترین کیفیت را در میان محصولات این نمایشگاه دارد.
انتهای پیام/4060/4021/پ
انتهای پیام/