دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1394 - 10:43

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر آینده تحصیلی دانشجویان آسیایی

به دلیل کاهش رشد اقتصادی و اوضاع نابسامان بازار سهام، ارزش پول رایج بسیاری از کشورهای آسیایی در مقایسه با دلار و پوند افت چشمگیری داشته است. این مسئله مشکلات بی‌شماری را برای آن دسته از دانشجویان آسیایی که در آمریکا، انگلیس و اروپا تحصیل می کنند به وجود آورده است.
کد خبر : 36232

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، افت ارزش پول رایج کشورهای آسیایی نگرانی‌هایی درباره ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی ایجاد کرده است.


کاهش بسیار زیاد ارزش ارز در بازارهای آسیایی و کشورهایی نظیر ترکیه، برزیل، مکزیک، کلمبیا و چین، همزمان با نوسانات بازار سهام چین، نگرانی‌هایی را بین طبقه متوسط این کشورها ایجاد کرده است چرا که این مساله می‌تواند بر پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های جهان به خصوص دانشگاه‌های آمریکا، انگلیس تاثیر بگذارد.


پس از بحران ارزی سال 1997 نگرانی‌های بسیار زیادی در بعضی از کشورهای آسیایی به خصوص در مالزی، تایلند و کره‌جنوبی به‌وجود آمد، زیرا پول رایج این کشورها در مقایسه با دلار آمریکا نیمی از ارزش خود را از دست داده بود. این مسئله باعث شد تعداد بسیار زیادی از دانشجویان که قصد داشتند در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا تحصیل کنند از تحصیل در این دانشگاه‌ها منصرف شوند.


در هفته‌های اخیر به دلیل کاهش رشد اقتصادی و اوضاع نابسامان بازار سهام، برای سومین بار ارزش یوآن چین افت کرد. این میزان در دو دهه اخیر بی‌سابقه بود. هم‌چنین طی سال گذشته ارزش روپیه هند در مقایسه با دلار آمریکا با کاهش 10 درصدی همراه بود. این مسئله باعث شد تعداد زیادی از والدین از فرستادن فرزندان خود به اروپا و آمریکا منصرف شوند. از طرفی تعدادی از دانشگاه‌های انگلیس و آمریکا از پذیرفتن دانشجویان هندی خودداری کردند. مسئول جذب دانشجویان در هند گفت: «بسیاری از والدین قادر نیستند شهریه فرزندان خود را با توجه به تغییرات نرخ ارز بپردازند.»








با توجه به گسترش و اهمیت آموزش بین‌المللی، دانشجویان بین‌المللی و نهادهای درگیر نمی‌توانند مانند قبل به فعالیت‌های خود ادامه دهند و آینده بخش آموزشی و دانشجویان بین‌المللی را با خطراتی مواجه می‌شود

لازم به ذکر است اگرچه که کاهش رینگت مالزی به دلیل بحران ناشی از فساد مالی از کاهش اعتبار پولی سایر کشورها زودتر شروع شد اما این بحران به اندازه بحران 1990 شدید نبود. با این حال تعدادی از دانشجویان مالزیایی درباره آینده تحصیلی خود نگران هستند.


افت واحد پولی مالزی تاثیر بسیار زیادی بر هزینه‌های دانش‌آموزانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند داشته است، در حالی که انتظار می‌ر‌ود این کاهش نسبت به سال قبل 17 درصد بیشتر شود. بر اساس نظرسنجی شورای بریتانیا پس از بحرانی که برای ارز کشورهای آسیایی بوجود آمد تعداد دانشجویان مالزیای تبار دانشگاه‌های انگلیس با کاهش 44 درصدی همراه بوده‌ است. هم‌چنین دلار سنگاپور در مقایسه با نرخ دلار آمریکا 11 درصد کاهش داشته است، این میزان درمورد لیره ترکیه حتی به 27 درصد نیز رسیده است. علاوه بر این کشورها، سایر کشورهای آسیایی نظیر اندونزی، ایران، پاکستان، تایوان و ویتنام نیز از این مسئله رنج می‌برند.


با توجه به گسترش و اهمیت آموزش بین‌المللی، دانشجویان بین‌المللی و نهادهای درگیر نمی‌توانند مانند قبل به فعالیت‌های خود ادامه دهند و آینده بخش آموزشی و دانشجویان بین‌المللی را با خطراتی مواجه می‌شود. این مسئله باعث افزایش 20 تا 30 درصدی هزینه‌های تحصیلی دانشجویان بین‌المللی شده است. در حالی که بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند از پس هزینه‌های تحصیلی خود بر آیند.


یکی از راهکارهایی که کارشناسان برای رفع این بحران پیشنهاد می‌کنند احداث یک شعبه از دانشگاه‌های خارجی در کشورهایی نظیر مالزی، سنگاپور، چین و کره‌جنوبی است، زیرا این طرح می‌تواند جایگزین کم هزینه‌تری برای آن دسته از دانشجویانی باشد که تمایل دارند در دانشگاهی اروپایی یا آمریکایی تحصیل کنند. به عنوان مثال دانشجویان دانشگاه نیویورک، شعبه شانگهای شاید توان پرداخت شهریه بالای دانشگاه نیویورک را داشته باشند اما قادر به پرداخت هزینه‌هایی نظیر رفت‌وآمد و اقامت نباشند، بنابراین اگر در این شعب ادامه تحصیل دهند، بخشی از هزینه‌های آنها کاهش پیدا می‌کند.


تعداد زیادی از دانشجویان مالزیایی که در اروپا و آمریکا تحصیل می‌کنند عنوان کردند که در صورت احداث شعب بیشتری از دانشگاه های اروپایی و آمریکایی در مالزی و سایر کشورهای آسیایی، تمایل دارند که در این شعب به تحصیلات خود ادامه دهند. از سوی دیگر دولت مالزی بورس‌های زیادی برای آن ‌دسته از دانشجویانی که در خارج از کشور مالزی مشغول به تحصیل هستند در نظر گرفته است و همین مسئله فشارهای مالی زیادی را به دولت مالزی وارد کرده است. بنابراین تأسیس این شعب می‌تواند بخشی از هزینه‌های دولت را نیز کاهش دهد.








احداث شعب از دانشگاه‌های خارجی آسیا می‌تواند بخشی از هزینه‌های دولت و دانشجویان را کاهش دهد

بنیاد بشر دوستانه ترنگانو مالزی اعلام کرده که 25 درصد از بودجه خود را برای بورسیه 650 دانشجویی که در دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس تحصیل می کنند اختصاص داده است زیرا افت واحد پولی این کشور باعث شده تعدادی از دانشجویان که قبلا قادر به پرداخت شهریه و هزینه‌های تحصیلی‌شان بودند دیگر نتوانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند و از موسسات خیریه کمک بخواهند.


هم‌چنین دانشجویان آسیایی که در انگستان تحصیل می‌کنند عنوان کردند که به دلیل سخت‌گیری‌هایی که از ماه سپتامبر بر قوانین مهاجرت، کار و آموزش این کشور اعمال شد بسیاری از آنها دیگر به راحتی نمی‌توانند هزینه‌های تحصیل خود را تامین کنند. این مسئله می تواند برای بسیاری از دانشجویان مسئله‌ای غامض باشد، زیرا تعدادی از آن‌ها مجبور می‌شوند که تحصیلات خود را به دلیل مشکلات مالی رها کنند.


با وجود افت ارزش پولی کشورهای آسیایی در برابر دلار آمریکا و پوند انگلیس، ارزش واحد پولی استرالیا و کانادا نیز در مقایسه با دلار آمریکا کاهش داشته است. بنابراین این کشورها می‌توانند گزینه‌های مقرون به صرفه‌تر و مناسب‌تری برای دانشجویان آسیایی به نسبت دانشگاه‌های آمریکایی و انگلیسی باشد.


در ژوئن 2014 ارز استرالیا در مقایسه با دلار آمریکا 22 درصد کاهش داشته و همچنین دلار کانادا با کاهش 19 درصدی نسبت به دلار آمریکا همراه بود. تمامی این موارد باعث شده است که دانشگاه‌های دیگری مانند استرالیا و کانادا جای دانشگاه‌های آمریکا که قبلا اولین و بهترین انتخاب برای دانشجویان آسیایی بودند را بگیرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته