دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1394 - 11:02

نبیه بری: با توافق هسته‌ای منطقه دچار تغییر می‌شود/ برای تعیین سرنوشت «امام موسی صدر» دیدارهای محرمانه‌ای در لیبی داشته‌ایم

رئیس مجلس لبنان در مراسمی با بررسی موضوعات مهم منطقه‌ای گفت توافق هسته‌ای ایران با کشورهای مجموعه 1+5 امنیت را به کل منطقه و به‌ویژه یمن و سوریه بازمی‌گرداند.
کد خبر : 36188

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه «العالم»، «نبیه بری» شب گذشته (یکشنبه) در سخنانی در مراسم بزرگداشت «امام موسی صدر» گفت: امضای توافقنامه هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 آغازگر دوران جدیدی در تاریخ جهان و به‌ویژه خاورمیانه است.


براساس این گزارش، «بری» با بیان اینکه دولت لبنان از توافقنامه هسته‌ای و شکستن محاصره ظالمانه ایران استقبال می‌کنیم و امیدواریم این توافق در بعد منطقه‌ای منتهی به گشایش‌های اقتصادی شود، تصریح کرد: این توافقنامه آینده را تغییر می‌دهد و امنیت را به کل منطقه و به‌ویژه یمن و سوریه بازمی‌گرداند.


رئیس مجلس لبنان با تاکید بر اینکه تروریسم از مرزها گذشته است و در محدوده جغرافیایی خلافت خودخوانده داعش محصور نمانده است، افزود: تروریسم اکنون همه کشورهای عربی، اعضای شورای همکاری خلیج(فارس)، لیبی، تونس و کشور مالی را تهدید می‌کند از این‌رو اقدامات یک‌جانبه برای مبارزه با آن کافی نیست.


وی افزود: اقدامی هماهنگ و فراگیر عقیدتی با نظارت دانشگاه «الازهر» مصر و حوزه‌های نجف، قم و ریاض برای زدودن تروریسم از چهره اسلام در کنار اقدام‌های داخلی و بین‌المللی برای ناکام گذاشتن طرح کوچاندن اقلیت‌های دینی لازم و ضروری به نظر می‌آید.








تروریسم اکنون همه کشورهای عربی، اعضای شورای همکاری خلیج(فارس)، لیبی، تونس و کشور مالی را تهدید می‌کند از این‌رو اقدامات یک‌جانبه برای مبارزه با آن کافی نیست.

رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد که یکی از مسایل مهم، تحکیم روابط میان کشورهای عربی با همسایگان است و به نظر ما حل سیاسی مشکل یمن با مشارکت همه گروه‌ها و طرف‌های یمنی ممکن خواهد بود.


وی سپس به موضوع بحران داخلی در سوریه پرداخت و گفت: مقایسه دولت دمشق با تروریست‌ها بسیار خطرناک و سخیف است و به معنای تجزیه سوریه خواهد بود. من پیشتر درباره خطر تجزیه سوریه هشدار داده بودم و واقعیت این است که این کشور قربانی توطئه بزرگی است زیرا نقطه اتصال محور مقاومت به‌شمار می‌آید.


«بری» همچنین مشکلات فلسطینی‌ها را امروز بیش از هر زمان دیگری دانست و تاکید کرد: از دست دادن حق بازگشت، چنددستگی گروه‌های فلسطینی، حوادث و نگرانی‌هایی که در اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان پیش آمده است، توقف کمک‌های آژانس امدادرسانی (آنروا) به فلسطینیان، اجبار لبنان به ارائه خدمات پزشکی به آوارگان فلسطینی و جنایاتی نظیر آتش زدن خانه فلسطینی‌ها. همه نشان می‌دهد که مردم فلسطین قربانی داعش صهیونیسم شده‌اند.


رئیس پارلمان لبنان سپس به‌طور مفصل به موضوع سرنوشت «امام موسی صدر» پرداخت و گفت: ما در مکتب «امام موسی صدر» اسلام‌خواهی و گذشت را فراگرفتیم. او ما را نسبت به فتنه نهفته در درون جهان اسلام آگاه کرد.


وی افزود: شهید «صدر» به ما از خودگذشتگی و چگونگی رویارویی با دشمن صهیونیست را آموخت تا تماشاگر اقدام‌های وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینیان و به آتش کشیده شدن خانواده‌های فلسطینی نباشیم.


«نبیه بری» درباره اقدامات مقام‌های لبنان برای روشن شدن سرنوشت «امام موسی صدر» گفت: در نتیجه تلاش‌ مقام‌های لیبی کمیته پیگیری و قضایی ویژه‌ای تشکیل شد که اعضای آن دیدارهای کاملا محرمانه‌ای انجام دادند و براساس آن دو طرف (طرف لبنانی و لیبیایی) توافق کردند تا تصمیماتی اتخاذ کنند که اکنون روند اجرایی آن آغاز شده است.


وی خاطرنشان کرد: شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز بنا به درخواست ما برای نخستین‌بار از دولت لیبی خواست برای روشن شدن سرنوشت «امام موسی صدر» تلاش کند. برطبق هماهنگی‌های به عمل آمده با خانواده «امام موسی صدر» قرار شد گام‌های مهمی برداشته شود که در صورت تحقق یافتن، مردم را در جریان آن‌ها قرار خواهیم داد.


وی اعلام کرد: یکی از نتایج مهم به دست آمده آن است که قوه قضائیه ایتالیا با صدور حکمی اعلام کرد «امام موسی صدر» و دو دوستش از لیبی وارد ایتالیا نشده‌اند و بدین ترتیب بهانه از دست افراد مغرض در لیبی گرفته شد. ما برای پیشبرد این موضوع روابط خود را در لیبی بهبود بخشیدیم و تصمیم گرفته‌ایم تا با این کشور در همین راستا همکاری کنیم.








یکی از نتایج مهم به دست آمده آن است که قوه قضائیه ایتالیا با صدور حکمی اعلام کرد «امام موسی صدر» و دو دوستش از لیبی وارد ایتالیا نشده‌اند و بدین ترتیب بهانه از دست افراد مغرض در لیبی گرفته شد.

«نبیه بری» با بیان اینکه لبنانی‌ها «قذافی» و رژیم وی را عامل ناپدید شدن «امام موسی صدر» می‌دانند، تاکید کرد: لبنانی‌ها چشم امید به آزادسازی ایشان و دو دوست وی دوخته‌اند و پس از گذشت 37 سال موضع جنبش «امل» و «حزب‌الله» و در راس آن «سید حسن نصرالله» و همه لبنانی‌ها در این‌باره تغییر نیافته است.


«امام موسی صدر» متولد سال 1307 در شهر قم، مرجع دینی و سیاسی شیعیان بود که پس از هجرت از ایران به لبنان، مجلس اعلای شیعیان لبنان را تأسیس کرد و رهبری فکری و سیاسی شیعیان آن کشور را عهده‌دار شد. وی در نهم شهریور 1357، درجریان سفری رسمی به لیبی به دعوت «معمر قذافی» ناپدید شد. در حالی‌که بسیاری گزارش‌ها حاکی از قتل وی در همان زمان به‌وسیله «قذافی» است، گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد وی در زندان‌های لیبی بوده است.


«احمد رمضان» یکی از نزدیکان «معمر قذافی» سال 1390 در مصاحبه با شبکه‌ای خبری در دبی اعلام کرد که به اعتقاد وی «امام موسی صدر» در سفرش به لیبی در سال 1357 بعد از ملاقاتش با «قذافی» به دستور وی کشته شده است.


آخرین خبر از وضعیت «امام موسی صدر» را وزیر اطلاعات «قذافی» در شهریور سال 1391 درباره کشته شدن وی بلافاصله پس از مشاجره‌ لفظی با «قذافی» و دفن در حومه پایتخت ارائه کرده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته