دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1394 - 12:50
گشتی در روزهای انتخاب واحد دانشگاه‌ها

رقابت برای انتخاب 2 واحد بیشتر

یک هفته قبل از شروع کلاس‌ها، «ماجرای انتخاب واحد» گریبان هر دانشجویی را می‌گیرد. هرچند مدت‌هاست که می‌شود به انتخاب واحدهای دانشگاه حس بهتری داشت، چون همه‌چیز الکترونیک انجام می‌شود و لازم نیست ساعت‌ها در صف‌های عریض و طویل منتظر نوبت باشیم و آخرسر هم‌ درسی برای انتخاب کردن به ما نرسد!
کد خبر : 36187

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،نمی‌توان این مسئله را کتمان کرد که حتی وقتی کاغذهای انتخاب واحد کنار گذاشته‌شده‌اند و چند سالی است که انتخاب واحد پشت کامپیوتر انجام می‌شود، بازهم انتخاب واحد دانشگاه بیشتر شبیه جبر است تا انتخاب.


همیشه واحدهایی که ارائه می‌شود، خیلی کمتر از متقاضیان هستند. وقت‌هایی هم سایت دانشگاه درست در شروع انتخاب واحد هنگ می‌کند و دیگر چیزی برای انتخاب نمی‌ماند. از تداخل کلاس‌ها و امتحانات گرفته تا ماندن در لیست انتظار کلاس تربیت‌ بدنی، از لحظات رنج‌آور انتخاب واحد دانشگاه هستند. گشتی در دانشگاه‌های مختلف زده‌ایم تا ببینیم در پروسه انتخاب واحد چه بر سر دانشجویان می‌آید.


جنگ در سالن‌های دانشگاه


دانشگاه علم و صنعت. ساعت 7صبح، پشت در سایت دانشکده. هر کس می‌رسد اسمش را روی کاغذ می‌نویسد که نوبت رعایت شود چون تعداد کامپیوترها کم است. ساعت 9 سایت انتخاب واحد باز می‌شود. نفس‌ها در سینه حبس است همه دست‌ها روی موس،چشم در چشم مانیتور. تا یکی فریاد می‌زند: باز شد!


کسانی که توانسته‌اند 15 واحد به بالا را بردارند فاتحان بزرگ این جنگ محسوب می‌شوند. یکی از بچه‌ها که 11 واحد برداشته است، می‌گوید: «از صبح دارم دنبال استادها می‌دوم که این نامه را امضا کنند تا آموزش قبول کند و ظرفیت را حداقل یک نفر اضافه کند. اما می‌گوید چون می‌خواهد تکلیف بدهد، اگر تعداد زیاد باشد نمی‌رسد تکلیف‌ها را دقیق چک کند. اگر همین‌طور پیش برود معلوم نیست تا کی باید در این دانشگاه بمانم.»








همیشه واحدهایی که ارائه می‌شود، خیلی کمتر از متقاضیان هستند. وقت‌هایی هم سایت دانشگاه درست در شروع انتخاب واحد هنگ می‌کند و دیگر چیزی برای انتخاب نمی‌ماند

سایت دانشکده پر است از دانشجویانی که منتظرند تا یک نفر درس را حذف کند بلکه دو واحد بتوانند بردارند. مثل‌اینکه تا روز حذف و اضافه اوضاع همین است.


«این‌که اول سال بالایی‌ها انتخاب واحد می‌کنند و بعد سال پایینی‌ها منطقی است. اما وقتی ما می‌خواهیم درسی را برداریم که یک سال بالایی ترم قبل آن را پاس نکرده است،خب زودتر از ما برمی‌دارد و آن‌وقت به ما واحد نمی‌رسد.» این‌ها را صبا دانشجوی مهندسی پلیمر دانشگاه امیرکبیر می‌گوید.


ترم پنج است و فقط یک‌بار توانسته درس عملی آزمایشگاه بردارد چون ظرفیت‌های آزمایشگاه‌ها بسیار کم است. او می‌گوید: «یکی از آزمایشگاه‌هایمان اوضاعش از بقیه خراب‌تر است. هر ترم فقط 9 نفر از 40 نفر یک ورودی می‌توانند بردارند و 9 نفر هم از سال بالایی‌ها. یعنی چهار ترم طول می‌کشد تا هم‌دوره‌ای‌های من این آزمایشگاه را بگذرانند. خیلی از بچه‌ها از دروس آزمایشگاه عقب هستند.»


«محمدرضا» دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تهران است و ترم قبل مشروط شده و حسابی عقب‌مانده است. او می‌گوید: «اگر در انتخاب واحد به مشکل بخوریم هیچ‌کدام از مسئولان آموزش پاسخگو نیستند. اصلا موقع انتخاب واحد جواب سلام‌مان هم نمی‌دهند. تعدادشان هم خیلی زیاد است. فقط مواقعی که درسی را قرار باشد حذف کنیم یا درخواست کلاس اضافه بدهیم باید از تک‌تکشان امضا بگیریم وگرنه کارمان راه نمی‌افتد.»


در دانشکده‌ برق دانشگاه تهران انگار هر کس عقب بماند دیگر راهی برای جلو رفتن ندارد و مدام عقب‌تر می‌ماند. محمدرضا می‌گوید: «سایت انتخاب واحد بر اساس معدل باز می‌شود. یعنی هر کس معدلش بالاتر باشد زودتر درس‌ها برمی‌دارد و می‌رود، آن‌وقت یکی مثل من که معدلش 11 است شاید فقط به تربیت‌بدنی یا ادبیات فارسی برسد. واقعاً همین‌طور دارم از بقیه‌ بچه‌ها عقب می‌مانم.»


«آوا» دانشجوی زبان فرانسه،دانشگاه علوم و تحقیقات در کل از روند انتخاب واحد راضی است اما می‌گوید مشکل بزرگی که هر ترم وجود دارد این است که ظرفیت دانشکده زبان خیلی کم است هر ترم درس‌ها کم ارائه می‌شود و اگر درسی به کسی نرسد باید واحد تهران مرکز مهمان شویم. تقریبا هر ترم این اتفاق می‌افتد و برای همه عادی شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب