دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1397 - 15:51

معاونت برون‌مرزی صداوسیما در خط مقدم جنگ رسانه‌ای

معاونت برون‌مرزی صداوسیما در خط مقدم جنگ رسانه‌ای با دشمنان نظام اسلامی ایستاده تا به قول نظامی‌ها همه تک‌های رسانه‌ای غرب را با پاتک‌های مناسب پاسخ دهد.
کد خبر : 361758
2.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ شاید برای برخی از مخاطبانی که عادت کرده‌اند با شنیدن هر واژه‌ای ابتدا سری به موتور جستجوگر گوگل بزنند با جستجوی عنوان معاونت برون‌مرزی صداوسیما و  تعریفی که با آن مواجه می‌شوند، کمی متحیر شوند.


معاونت برون‌مرزی نام یکی از معاونت‌های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که به زبان‌های مختلف برای مخاطبان خارج از ایران برنامه پخش می‌کند. این معاونت شامل تعدادی شبکه رادیویی، تلویزیونی و نیز پایگاه‌های متعدد اینترنتی است.


در وهله اول طبیعی به نظر می‌رسد اگر این سؤال به ذهن مخاطب خطور کند که اساساً چه نیازی به تشکیل چنین معاونتی در صداوسیما بوده که به‌موجب آن تعدادی شبکه رادیویی، تلویزیونی و نیز پایگاه‌های متعدد اینترنتی راه‌اندازی شود؟ برای پاسخ به چنین سؤالی ابتدا باید به تعریفی مناسب از واژه «جنگ رسانه‌ای» دست یابیم.


هم‌اکنون در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که رسانه‌ها و مجامع بین‌المللی، رشد بسیار زیادی کرده‌اند و دیگر مثل گذشته، تنها یک خبرگزاری بزرگ یا یک سرویس خاص به نقل اطلاعات نمی‌پردازد. از طرفی، انفجار اطلاعات و همه‌گیر شدن اینترنت، مجال سرعت در پردازش و انتقال اطلاعات را نیز فراهم کرده است.


جنگ رسانه‌ای را می‌توان نوعی جنگ روانی دانست که یکی از اصول زندگی بشری شده است. جنگ روانی را حتی «راز بقای بشر» نامیده‌اند، ولی در چند دهه اخیر که رسانه‌ها و اطلاعات رشد بسیار زیادی کرده‌اند و به قولی، انفجار اطلاعات رخ داده است، جنگ روانی، نبردی شده است برای تسلط بر افکار و اذهان مردم.


به گفته بسیاری از تحلیلگران ارشد ارتباطات در جهان، جنگ رسانه‌ای از تاریخ باستان تا امروز وجود داشته و جزء لاینفک سیاست ابرقدرت‌ها بوده است و آنچه امروز کیفیت و کمیت این جنگ‌ها را عوض کرده، توسعه زیرساخت‌های رسانه‌ای و تکنولوژی در یک قرن اخیر است.


از جنگ جهانی دوم به بعد، جنگ رسانه‌ای به یک رشته علمی و استراتژیک تبدیل شد که ذات و سرشت اصلی قدرت نظامی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشورهایی مثل آمریکا را تشکیل می‌دهد.


با دست یافتن به چنین تعریف جامعی درخواهیم یافت که رسانه در دنیای کنونی یکی از اصلی‌ترین اهرم‌های اعمال قدرت برای کشورهای پیشرفته در جهان است به‌ویژه کشوری مثل ایالات متحده که ادعای رهبری جهان را دارد.


در دنیای امروز رهبران آمریکا دیگر نمی‌توانند نظام‌های سیاسی مخالف خود را با انداختن بمب‌های اتمی که در هیروشیما و ناگازاکی امتحانش کردند، از پای درآورده و وادار به پذیرش شکست کنند چرا که دادگاه افکار عمومی جهانیان آن‌چنان وحشتناک محکومشان می‌کند که حتی موجبات فروپاشی‌شان را فراهم می‌آورد.


بنابراین برای تضعیف کشورهای هدف به‌ویژه ایران، از توان و ظرفیت رسانه‌ها (مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رادیو، تلویزیون، اینترنت و اصول تبلیغات) به‌منظور سیطره سیاسی خود به بهترین نحو استفاده می‌کنند، چرا که جنگ رسانه‌ای یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های جنگ نرم و جنگ‌های جدید بین‌المللی معنا می‌شود.


با پایان یافتن جنگ سرد دوران شوهای تلویزیونی نیز در میدان لنین‌گراد و مسکو با رژه موشک‌های اتمی اتحاد جماهیر شوروی در حضور رهبرانی چون خروشچف و گورباچف و همچنین نشان دادن سیلوهای پرتاب موشک‌های قاره‌پیمای اتمی آمریکا در ایالت‌های یوتا و کلرادو نیز پایان یافت.


از فردای فروپاشی شوروی رسانه‌های آمریکا در اقدامی هماهنگ برای تضعیف هر چه بیشتر رقیب دیروزشان که یک ابرقدرت جهانی بود صحنه‌های دلخراش شکار گربه برای یک وعده غذا را پوشش می‌دادند تا از روسیه بوریس یلتسین امتیازات به‌مراتب بیشتری را در چانه‌زنی دولتشان پای میز مذاکره بگیرند.


همزمان با مذاکرات برجام میان ایران و 1+5 که در اصل یک مذاکره هسته‌ای بود و مقارن با گرم‌تر شدن مذاکرات دیپلمات‌ها در هتل کوبورگ وین میان ظریف و جان کری، رسانه‌های غربی و به‌ویژه آمریکایی موجی از تبلیغات ضد حقوق بشری در ایران به راه انداخته و برخی اعتراض‌های اجتماعی در ایران به‌ویژه حوزه‌های مربوط به بانوان را به شکلی غیرقابل تصور پوشش دادند تا با گره زدن مسائل حقوق بشری به‌زعم خودشان به مذاکرات اتمی امتیازهای به‌مراتب بیشتری دریافت کنند که با هوشیاری مقامات مسیر مذاکرات از محور مسائل اتمی به محورهای مدنظر غربی‌ها منحرف نشد تا برجام‌های دیگری را برای ایران رقم نزند.


 جهش خیره‌کننده فعالیت‌های برون‌مرزی معاونت برون‌مرزی صداوسیما نیز از فردای به نتیجه رسیدن برجام هسته‌ای تا به امروز در راستای سیاست منطقی به چالش کشیدن وضعیت اسف‌بار حقوق بشر در کشورهای غربی که مدعیان همیشگی حقوق بشر در جهان هستند، صورت گرفت.


به‌ویژه اگر در نظر داشته باشیم که ایالات متحده بودجه‌ای 40 میلیون دلاری را برای توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای علیه ایران با محوریت حقوق بشر در فضای اینترنت اعم از فیسبوک و توئیتر تصویب کرده است.


با در نظر گرفتن چنین شرایطی، معاونت برون‌مرزی صداوسیما در خط مقدم جنگ رسانه‌ای با دشمنان قسم‌خورده نظام جمهوری اسلامی ایستاده تا به قول نظامی‌ها همۀ تک‌های رسانه‌ای غرب را با پاتک‌های مناسب مانند پوشش گسترده جنایات دولت فرانسه علیه مردم خودش که این روزها جلیقه‌زرد نام گرفته‌اند یا کشتار وحشیانه سیاه‌پوست‌های غیرمسلح توسط پلیس نیویورک و کالیفرنیا، پاسخ دهد و از این رهگذر، افکار عمومی غرب نیز از زوایای پنهان نقض حقوق بشر در کشورهای مدعی پایبندی به آزادی‌های اجتماعی، مطلع شوند.


انتهای پیام/4106/4095/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب