دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1397 - 16:52
مالکی:

هدف مدارس مهارتی آشنایی عملی دانشجویان با اقدامات حقوقی است

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت: هدف مدرسه مهارتی حقوق این است که دانشجویان به‌صورت عملی اقدامات حقوقی را یاد گیرند.
کد خبر : 361693
photo_2016-06-05_09-04-04.jpg

جلیل مالکی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  درخصوص تاریخچه مدارس عالی مهارتی حقوق در دنیا، اظهار کرد: مدرسه مهارتی حقوق شکل بومی ولی ناقص از کلینیک‌های حقوقی در دنیا است؛ سابقه کلینیک حقوقی به دهه 70 میلادی در آمریکا برمی‌گردد که به منظور افزایش مهارت دانشجویان حقوق و ارتقای آگاهی عمومی مردم و کمک به اشخاص بی‌بضاعت با محوریت دانشکده‌های حقوق تشکیل شد.


رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ادامه داد: در دانشکده‌های حقوق واحدهایی تحت عنوان واحد کلینیکی حقوقی پیش‌بینی کرده‌ بودند که دانشجویان از ترم سوم به بعد این واحدها را می‌گذراندند و در کلینیک‌های حقوق تحت نظر یک استاد آموزش مهارتی می‌دیدند تا با نحوه تنظیم دادخواست، طرح دعوی و غیره آشنا شوند و در مرحله بعد مردم بی‌بضاعت که توانایی گرفتن وکیل را نداشتند، به کلینیک‌ها مراجعه می‌کردند و دانشجویان تحت نظر اساتید، به مردم مشاوره حقوقی ارائه می‌دادند.


وی خاطرنشان کرد: اگر مردمی که به کلینیک‌ها مراجعه کرده بودند، به طرح دعوی و پیگیری قضایی نیاز داشتند، این افراد به کانون وکلا معرفی می‌شدند و وکیلی که توسط کانون وکلا معرفی می‌شد، به همراه دانشجوی حقوق در محاکم شرکت می‌کرد و هم کمک به افراد بی‌بضاعت و هم کمک به افزایش مهارت دانشجو بود.


مالکی افزود: دو واحد درسی نیز تحت عنوان حقوق خیابانی پیش‌بینی شده بود که دانشجوی حقوق آموزش‌های لازم برای تدریس حقوق به مردم را فرا می‌گرفت و دانشجوی حقوق آموزش انتقال مفاهیم حقوقی به مردم را یاد می‌گرفت. وقتی دانشجو واحدهای مربوطه را سپری می‌کردند به کانون‌های اصلاح و تربیت، زندان‌ها، مدارس، مساجد و کلیساها می‌رفتند و در این مراکز به زبان ساده تعلیم حقوق را ارائه می‌کردند.


طرح تشکیل کلینیک حقوقی در سال 1382 مورد استقبال قوه قضاییه قرار نگرفت


رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز درباره گسترش کلینیک‌های حقوقی در سطح دنیا تأکید کرد: کلینیک‌های حقوقی به سرعت گسترش یافت و در اروپا، آفریقای جنوبی و کشورهای آسیایی عملیاتی شد و کمک مؤثری به افزایش مهارت‌های حقوقی دانشجویان داشت.


وی درباره وضعیت کلینیک حقوقی در ایران بیان کرد: برای اولین‌بار در سال 1382 آموزش‌های لازم توسط چندین نفر از اساتید ایرانی که به آفریقای جنوبی اعزام شده بودند، فرا گرفته شد و دانش تشکیل کلینیک حقوقی را ارائه دادیم اما مورد استقبال قوه قضاییه و دولت قرار نگرفت.


مالکی درباره تشکیل مدرسه عالی مهارتی توسط دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تشکیل مدرسه حقوق شکل بومی و تکامل نیافته کیلینیک‌های حقوقی است و هدف مدرسه مهارتی حقوق این است که دانشجویان، مهارت‌های لازم حقوقی را فرا گیرند و با نحوه تنظیم دادخواست، شکوائیه، طرح دعوی و دادگاه‌های نمایشی آشنا شوند و به‌صورت عملی اقدامات حقوقی را یاد گیرند.


مدرسه عالی مهارتی حقوق به دنبال افزایش مهارت دانشجویان است


رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ادامه داد: آموزش رشته حقوق در ایران، آموزش‌های نظری است و در دانشکده‌های حقوق کمتر به امور مهارتی و عملی پرداخته می‌شود و بدین خاطر دانشجوی حقوق بعد از فارغ‌التحصیلی، توانایی تنظیم دادخواست را ندارد و با دادگاه و دادسرا بیگانه است.


وی در پایان تصریح کرد: مدرسه عالی مهارتی حقوق به دنبال این است که مهارت‌های دانشجویان افزایش یابد تا دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی، حداقل مهارت‌های حقوقی را فرا گیرد و مدرسه حقوقی، یک سوم ظرفیت کلینیک‌های حقوقی را دارد و امیدواریم که افتتاح چنین مدرسه‌ای، برای مجموعه حقوقی کشور مفید واقع شود و به نتیجه برسد.


انتهای پیام/4113/ 4007/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب