دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1397 - 14:17
ظریف:

راهپیمایی 22 بهمن ستون سلطه آمریکا را به لرزه انداخت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در کنفرانس مونیخ، راهپیمایی 22 بهمن را زلزله‌ای بر ستون سلطه آمریکا دانست.
کد خبر : 361351
248b3f58-f7b9-4ceb-be44-b70cd02a90ab.jpg

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در سخنرانی خود در نشست اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: دوشنبه گذشته میلیون‌ها ایرانی با شرکت در راهپیمایی‌های گسترده چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند که چنان زلزله‌ای ستون سلطه آمریکا در غرب آسیا را نابود کرد. البته آمریکا هرگز با این واقعیت که ایران از حق ابتدایی تعیین سرنوشت برای خود استفاده کرد، کنار نیامده است. به همین دلیل برای مدت طولانی است که به طرز بیمارگونه‌ای بر روی کشورمان متمرکزشده و یک اشتغال ذهنی وسواس گونه نسبت به ایران پیدا کرده است که تاکنون نیز ادامه یافته است.


وی ادامه داد: مشوه کردن چهره کشور من سیاست در دسترسی بوده که توسط هفت رئیس جمهور قبلی آمریکا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ سیاستی که در دولت‌های اقماری آمریکا خود را در پشت آن مخفی کرده‌اند. آمریکا بسیار پیش‌تر از این می‌بایست این بیماری بدخیم خود را مداوا می‌کرد، چراکه امروز تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین خطرات حتی برای منافع خودش و البته صلح و امنیت بین‌المللی شده است. طی دو سال گذشته آمریکا دشمنی خود بر ضد ایران را به یک سطح افراطی جدید رسانده که بهترین مثال آن نقض یک‌جانبه و غیرقانونی تعهداتش در ذیل برجامی که به‌سختی مذاکره شده و با اجماع به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. آمریکا اکنون در تلاش برای وادار کردن بقیه به نقض قطعنامه شورای امنیت است که به‌صورت آشکارا خواستار عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران شده‌اند.


وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در نشست اخیر افراد بی‌علاقه و آشکارا مجبورشده در ورشو، معاون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا هر دو اروپا را حتی برای تلاش در جهت عمل به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت – بدون آنکه موفقیت عملی زیادی را به دست آورده باشد – مورد سرزنش قرار دادند. دیروز در همین مونیخ، مایک پنس معاون این مضحکه را مجدداً تکرار و گردن کشانه عنوان کرد که اروپا می‌بایست به آمریکا پیوسته و بدون در نظر گرفتن امنیت خود را تعهدات برجامی‌اش را نقض کند. اتهام‌های نفرت‌آمیز وی به ایران، به‌ویژه اتهام جاهلانه وی در نسبت دادن یهودی‌ستیزی به وارثان مردمی که در تورات به‌پاس نجات دادن یهودیان، مسیح خوانده شده، مضحک و در عین حال خطرناک است. این تمرکز بیمارگونه و وسواس فکری بدخیم نسبت به ایران هزینه‌های زیادی را بر بقیه و به‌ویژه منطقه که برای 40 سال از پیامدهای ناشی از اصرار آمریکا بر انتخابات غلط آن آسیب دیده، تحمیل کرده است.


ظریف بیان کرد: آمریکا مبتنی بر این تمرکز بیمارگونه و وسواس روان‌پریشانه خودش، برای مدت طولانی مشوق ماجراجویی مخرب و یاغی‌گری دولت‌های اغماری خودش بوده است: از تسلیح صدام حسین بر جنگ بر ضد ایران تا حمایت از افراط گری؛ از کمک و معاونت در جرم ویران کردن سوریه و بمباران بی‌گناهان در یمن تا سرپوش گذاشتن بر حبس یک نخست‌وزیر و مسلح کردن یک خبرنگار. هم‌زمان، آمریکا به‌صورت سیستماتیک تجاوزهای دائمی و شرم‌آور رژیم صهیونیستی بر ضد فلسطینی‌ها را موجه جلوه داده و بر نقض جدی حاکمیت لبنان و سوریه سرپوش گذاشته است و همه به بهانه مهار ایران انجام شده است.


وی تصریح کرد: آمریکا ادعا می‌کند و برخی نیز طوطی‌وار و چشم‌بسته و طوطی‌وار اتهامات مطروحه را تکرار می‌کنند که ایران در منطقه دخالت می‌کند؛ اما هیچ‌کس تاکنون از آنکه کشور پرسیده است که منطقه چه کسی؟ فقط یک نگاه کوتاه به نقشه بیندازید. ارتش آمریکا 10 هزار کیلومتر راه طی کرده تا پایگاه‌های خود را در مرزهای ما برپا کند. در عین حال، منابع منطقه را از طریق معادلات تسلیحاتی دوشیده است. بر اساس برآورد محافظه‌کارانه، هزینه‌های نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به‌تنهایی در سال جاری بالغ بر 100 میلیارد دلار خواهد شد که هفت برابر ایران است؛ بنابراین، چه کسی واقعاً ناامنی را به منطقه صادر می‌کند؟ و چه چیزی منطقه را بیشتر تهدید می‌کند؟ موشک‌های بی‌شماری که برای وحشت یمن بکار رفته‌اند؟ و یا موشک‌های دفاعی ایران که تنها و صرفاً بر ضد داعش در دفاع مشروع از خود استفاده شده‌اند؟


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: آیا این ایران است که تهدید به نابودی به دیگران می‌کند و یا نتانیاهو رئیس همه چوپان‌های دروغ‌گو است که آشکارا تهدید به کشور من در زمانی که در کنار کارخانه ساخت بمب‌های هسته‌ای‌اش ایستاده کرده است؟ اینجا هیچ تئاتری – ازجمله آنچه نمایش معاون رئیس جمهور آمریکا بازی کرده است – نمی‌تواند حقیقت را مشوه کند. درواقع هر روز ملت‌های بیشتری مواضع صریح خود در خصوص این واقعیت را آشکار می‌کنند که آمریکا اکنون به‌تنهایی بزرگ‌ترین منبع بی‌ثبات کننده در منطقه ما است. در حالی که ما در اینجا جمع شده‌ایم، قانون‌گذاری عراقی خروج نیروهای آمریکایی را مطرح کرده‌اند و پس از بیش از 17 سال شکست در افغانستان، ایالات‌متحده اکنون در حال مذاکره با طالبان است تا عقب‌نشینی کند. در مقابل، ایستادگی ما در کنار مردم عراق و سوریه برای مقابله با تروریست‌ها را داعش را در مرز کامل محو قرار داده و این در حالی است که این دو کشور برخوردار از سطحی از صلح و ثبات شده‌اند که طی سال‌های اخیر شاهد آن نبوده‌ایم.


محمدجواد ظریف گفت: من پس از مذاکرات سوچی وارد مونیخ شده‌ام، شهری که در آن رئیس جمهور کشورم گفتگوهای خود را با همتاهای روسی و ترک را برای ارتقا صلح در سوریه ادامه داد. پیش از آن نیز طی دیدار از عراق و لبنان به مدت هفت روز با مقام‌های دولتی، رهبران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشوها برای کار مشترک به‌منظور تقویت ثبات و ارتقای فرصت‌های اقتصادی دوجانبه در منطقه گفتگو داشته‌ایم؛ اما اشتغال ذهنی و تمرکز بیمارگونه و سر کشانه آمریکا علیه ایران، این پیروزی‌هایی که به‌سختی به دست آمده است را به خطر انداخته‌اند.


سکان‌دار سیاست خارجی ایران افزود: در جبهه دیگر نیز اجرای کامل برجام از سوی ایران که به‌رغم خروج آمریکا ادامه یافته است، نقش اصلی در کاهش تنش و افزایش ثبات منطقه‌ای و جهانی ایفا کرده است؛ اما ایران نمی‌تواند به‌تنهایی هزینه‌های دستاوردهای جهانی را بپردازد؛ چه توافق هسته‌ای باشد و یا مبارزه با قاچاق مواد مخدر و یا قاچاق انسان. اروپا نیز لازم است سرمایه‌گذاری کند. بسیاری در دنیا و به‌ویژه در این قاره به‌گونه‌ای زیبا در مورد چندجانبه گرایی صحبت می‌کند؛ اما اکنون لازم است در مسیری دیگر قدم بگذارند. برای مثال، ایجاد INSTEX بسیار کمتر از تعهدات سه کشور اروپایی که برای نجات برجام داده بودند، انجام گرفته است. در حالی که ما علاقه‌مندی خود را به تعامل نشان داده‌ایم اما برای امنیت، ثبات، رشد و پیشرفت خود وابسته به دیگران نیستیم. ما تنها به ملت خود متکی هستیم. از این رو است که 40 سال فشار حداکثری ادعایی آمریکا شامل مشوه کردن چهره ایران، جنگ، تحریم‌ها و ترور - ازجمله حمله وحشیانه تروریستی چهارشنبه در خاک کشور من که از خارج حمایت شد – هیچ‌گاه نتوانسته است ملت ایران را به زانو درآورده و یا منطق تصمیم‌گیری ملت ایران را تحت تأثیر قرار دهند.


ظریف ادامه داد: هدف سیاست خارجی ایران با هدف ایجاد و تقویت منطقه قوی است که مانع اصلی ظهور تمایلات سلطه‌جویانه از جانب هر قدرتی، چه منطقه‌ای و یا جهانی، می‌گردد، طراحی شده است. یک منطقه قوی در تعریف ساده به معنی اعتماد بیشتر، تجارت بیشتر و تعامل بیشتر مابین کشورهای منطقه در مقایسه با قدرت‌های بیرون منطقه هست. این امر نیازمند ثبات سیاسی و سرزمینی درون‌زا؛ اتکا بر مردم به‌عنوان منبع مشروعیت، امنیت و پیشرفت؛ هماهنگ‌سازی میان هویت‌های ملی و منطقه‌ای؛ مشارکت همگان در برقراری صلح؛ و در پیش گرفتن خویشتن‌داری راهبردی است.


وی در پایان تصریح کرد: به‌رغم سخنرانی جاهلانه شنیده‌شده طی روزهای گذشته توسط مقام‌های آمریکا، من مایل هستم به شما یادآوری کنم که ما ایرانی‌ها وارثان یک تمدن بزرگ هستیم. تمامیت بشریت امروزه بر یک قایق سوار است و یا ما با هم به ساحل امن می‌رسیم و یا با هم غرق می‌شویم. شاعر شناخته‌شده ما سعدی این حقیقت را 900 سال قبل این‌گونه بیان کرده است:


  بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند... چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار





انتهای پیام/4106/4093/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته