دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1397 - 14:18
خزاعی در گفتگو با آنا:

ایجاد مدارس مهارت‌محور گامی برای اشتغال آینده‌سازان است

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان کرمان گفت: خروج از مدارس دانش‌محور به سمت مدارس مهارت‌محور گام اساسی برای ایجاد اشتغال آینده‌سازان ایران است.
کد خبر : 361329
photo_2018-10-29_12-27-35(1).jpg

مجید خزاعی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه  طرح مهارت‌آموزی در مدارس و آموزشکده‌های سما کرمان در چه مرحله‌ای است؟ اظهار کرد: با توجه به رسالت سمای کشور مبنی بر تربیت دانش‌آموزان و دانشجویان کارآفرین که برای ورود به بازار کار آماده باشند، مدارس و آموزشکده سمای کرمان با وجود آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مختلف زمینه مناسبی برای آموزش مهارت‌های گوناگون و متناسب با نیاز بازار کار و جامعه مهیا کرده است.


وی افزود:‌ اکنون با پیگیری و پشتیبانی سازمان سما، تلاش‌ها برای گسترش این فعالیت‌ها بیش از گذشته در حال انجام است. در همین راستا کارگروه کاربنیان استان کرمان متشکل از استادان مجرب و شورای پژوهشی مدارس به‌عنوان اتاق فکر فعالیت‌ها، اقدامات بسیار خوبی را در این زمینه پیگیری می‌کنند که برای نمونه می‌توان از برگزاری دوره‌های مهارتی مانند طراحی دوخت و خیاطی، معرق، صنایع چوب و ... در مدارس نام برد.


دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان کرمان تصریح کرد:‌ در سطح آموزشکده نیز علاوه بر طرح‌های پژوهشی دانشجویی در حوزه‌های مختلف به‌خصوص رباتیک برنامه‌هایی برای تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان در انجام فعالیت‌های مرتبط با حوزه نانو در دست انجام است. به همین دلیل در نظر داریم آزمایشگاه مجهز نانو در آموزشکده سما راه‌اندازی شود.


خزاعی در پاسخ به این سؤال که در زمینه مهارت‌آموزی چه اقداماتی در دستور کار سمای کرمان است؟ اظهار کرد:‌ راه‌اندازی کارگاه ساخت المان و مبلمان شهری با استفاده از امکانات موجود در آموزشکده و با تکیه‌ بر توانمندی‌های استادان و دانشجویان و راه‌اندازی کارگاه طراحی و دوخت بخشی از فعالیت‌هایی است که در بحث مهارت‌آموزی در سمای کرمان به‌جد پیگیری می‌شود.


وی افزود:‌ از سوی دیگر در نظر داریم برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در زمینه‌های مختلف را با هماهنگی سازمان فنی و حرفه‌ای در آموزشکده توسعه دهیم؛ البته آنچه در کنار فعالیت‌های مهارت‌محور حائز اهمیت بوده توجه به موازین اسلامی و سند تحول بنیادین در این زمینه است.


معاون دانشگاه و رئیس مرکز آموزشی فرهنگی سمای کرمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مدارس مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی چه فواید و نتایجی برای کشور، منطقه شهری و خود دانش‌آموزان دربرخواهد داشت؟ گفت: نقش مدرسه در آموزش مهارت‌های مختلف برای دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت بوده؛ چراکه در این دوره امکان بروز و ظهور استعدادها و خلاقیت‌ها از زمان دانشگاه بیشتر است.


خزاعی تصریح کرد:‌ انباشته‌کردن حافظه دانش‌آموزان با یک سری معلومات که جنبه کاربردی ندارد در دنیای امروز منسوخ‌شده و خروج از مدارس دانش‌محور به سمت مدارس مهارت‌محور گام اساسی برای ایجاد اشتغال آینده‌سازان ایران اسلامی است تا علاوه بر اینکه دغدغه اشتغال آینده خود را نداشته باشند از سرخوردگی و احساس یأس و ناامیدی این عزیزان جلوگیری شود.


وی خاطرنشان کرد: در همین راستا با درنظرگرفتن ظرفیت‌های هر منطقه و شهرستان می‌توان مدارسی را در زمینه مهارت‌های خاص راه‌اندازی و تقویت کرد.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب