تعصب جنسیتی در ارزیابی آموزشی موج میزند
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاههای جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تایمز هایر اجوکیشن، نتایج تحقیقات اخیر حاکی از آن است که در ارزیابیهای آموزشی جدید دانشجویان تمایل بیشتری دارند تا به استادان زن نمره کامل بدهند؛ این در حالی است که اگر متغیرهای دیگری در ارزیابی دخیل باشند، نتایج ارزیابی دانشجو از استادان زن و مرد متوازنتر خواهد بود.
اخیراً در یک دانشگاه آمریکایی فرم ارزیابی استادان تغییر یافته و متغیرهای آن از 10 مورد به 6 مورد کاهش یافته است. دانشمندان معتقدند که این امر باعث تغییر مثبتی در نتایج ارزیابیهای آموزشی میشود.
به گفته محققان، در سیستم ارزیابی جدید دانشجویان دانشگاهیان مرد را براساس هوش و زیرکی آنها ارزیابی میکنند. تغییر سیستم ارزیابی باعث از بین رفتن شکاف جنسیتی در ارزیابی استادان زن و مرد شده است. سیستمهای ارزیابی معمول اعتبار بازخوردهای دانشجویان در ارزیابی استادان کاهش میدهند.
در سیستم ارزیابی با 10 متغیر 4 مورد مختص کارکنان مرد طراحی شده است. چنین سیستمی باعث میشد که 31.4 درصد از کارکنان مرد نمره کامل را کسب کنند، در حالی که تنها 19.5 درصد از کارکنان زن میتوانستند نمره کامل را بگیرند. متوسط نمره زنان در سیستم ارزیابی با 10 متغیر، هشت است که یک نمره از متوسط نمره مردان کمتر است.
در سیستم ارزیابی با 6 متغیر، اختلاف قابلتوجهی در نمرات ارزیابی استادان زن و مرد دیده نمیشود. در سیستم ارزیابی جدید 41.2 درصد از کارکنان مرد و 41.7 درصد از کارکنان زن موفق به کسب نمره کامل از سوی دانشجویان شدند.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/