دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 بهمن 1397 - 10:36
معاون آموزشی وزارت بهداشت:

ایران در رتبه اول تولیدات علمی در منطقه قرار دارد

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ایران در تولیدات علمی رتبه اول در منطقه و رتبه 16 در جهان است.
کد خبر : 359541
thum-3513fc4e56257c4f6d44-247a5fe1-9bb1-4622-b281-a713f5f614d4spc(1)_288677.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، باقر لاریجانی در خصوص دستاوردهای حوزه آموزش پزشکی در 40 سال گذشته گفت: بسیاری از ما به خاطر داریم که پیش از انقلاب اسلامی کادر سلامت، خصوصاً پزشکان، به‌طور عمده ایرانی نبودند و با توجه به کمبود نیروی انسانی مجبور به به‌کارگیری نیروهای پزشکی از سایر کشورها بودیم.


معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در ادامه افزود:‌ در سال‌های پس از انقلاب پیشرفت‌های چشمگیری در آموزش عالی کشور رخ داد. تعداد دانشجویان آموزش عالی کشور در سال ۵۷ حدود 200 هزار نفر بود و امروز بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور داریم. تعداد دانشجویان دکترای تخصصی در سال 57 به‌زحمت بیش از 1000 نفر بود و در حال حاضر  به بیش از 70 هزار نفر رسیده است.


تعداد رشته مقاطع تحصیلی از حدود 400 رشته مقطع به بیش از 3 هزار رشته مقطع رسیده و تعداد اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت دانشگاه‌ها از حدود 7 هزار نفر، به حدود 70 هزار نفر رسیده است.


وی خاطرنشان کرد:‌ تا سال 64 آموزش عالی کشور یکپارچه اداره می‌شد ولی با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد آموزش علوم پزشکی، آموزش علوم پزشکی با نظام ارائه خدمات ادغام شد و وزارت بهداشت شکل گرفت. حوزه سلامت در جمهوری اسلامی ایران نظامی منحصربه‌فرد در دنیاست. چراکه ادغام باعث شده بسترهای آموزش بالینی خوبی برای دانشجویان علوم پزشکی فراهم آید. اکنون ما در تربیت نیروی انسانی در تمامی مقاطع خودکفا هستیم و ظرفیت لازم برای فعالیت‌های بین‌المللی نیز در حوزه آموزش علوم پزشکی وجود دارد.


لاریجانی ادامه داد:‌ از زمان تشکیل وزارت بهداشت پیشرفت‌های ارزشمندی در حوزه‌های مختلف ازجمله آموزش علوم پزشکی رخ‌داده است. آن زمان تنها یک دانشکده علوم پزشکی مستقل در کشور وجود داشت و اکنون 66 دانشگاه و دانشکده مستقل علوم پزشکی داریم. تعداد دانشجویان دکترای حرفه‌ای در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از 10 هزار به حدود 70 هزار نفر رسیده است.


معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، با اشاره به اینکه در تحصیلات تکمیلی حوزه سلامت هم ارتقای خوبی داشته‌ایم ادامه داد:‌ تعداد رشته محل‌های PhD علوم پزشکی از 15 به 395 و تعداد رشته محل کارشناسی ارشد هم از 31 به 644 رسیده است. درواقع تلاش‌های بسیاری برای توسعه آموزش‌های تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی انجام‌شده، تعداد رشته محل‌های دکترای تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی از 100 به 533 رسیده است.


لاریجانی تصریح کرد:‌ متناسب با این توسعه نیروی انسانی علاوه بر پیشرفت‌هایی که درزمینهٔ ارائه خدمات داشته‌ایم، در حوزه پژوهش هم رشد چشمگیری داشتیم. 30 درصد تولیدات علمی کشور مربوط به وزارت بهداشت است درحالی‌که تنها حدود 11 درصد اعضای هیئت‌علمی کشور در دانشگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه فعالیت می‌کنند.


وی اضافه کرد: اکنون در تولیدات علمی رتبه 1 در منطقه و رتبه 16 در جهان هستیم و حدود ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که ۲۵ درصد درآمد دانش‌بنیان کشور در حوزه علوم پزشکی است. در تربیت نیروی انسانی به خودکفایی رسیده‌ایم، ارتقاء کیفی آموزش علوم پزشکی از الزامات این حوزه است که باید به آن توجه شود. در این راستا از سال 1394 برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طراحی‌شده و در دست اجرا است. این برنامه‌ها دستاوردهای بسیار خوبی برای کشور داشته که با تلاش همه مسئولان در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی محقق شده است.


انتهای پیام/4087/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته