پیام نور شهرهای کوچک برچیده میشود/اعطای تسهیلات به محصلان خارجی
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما پخش شد، ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: پس از انقلاب فرهنگی، دوران خوبی برای دانشگاه آغاز شد و دانشگاهها از نو متولد شدند.
وی افزود: در طول ۴۰ سال گذشته تعداد دانشگاهها افزایش چشمگیر داشته و اعضای هیئت علمی جدید تربیت کردیم.
وزیر علوم بیان کرد: برای تربیت اساتید، دانشگاه تربیت مدرس تأسیس شد که مولود انقلاب اسلامی محسوب میشود.
غلامی با اشاره به اینکه دانشگاهها پس از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ گسترش فیزیکی و تعداد اعضای هیئت علمی تغییر کردند، تصریح کرد: بسیاری از اساتید دانشگاهی بعد از انقلاب فرهنگی از دانشگاهها خارج شدند و تعدادی از دانشجویان نیز به دلایل شرکت در دفاع مقدس و جهاد سازندگی تحصیل در دانشگاهها را رها کردند.
وی بیان کرد: در اوایل دهه ۷۰ ما اقدام به ایجاد دورههای کارشناسی ارشد کردیم و در اواخر این دهه بیشتر دانشگاههای کشور دورههای دکترا را دایر کردند. در همین زمان بود که میزان اعزام به خارج بسیار کم شد و ما در داخل کشور به تربیت نیروی انسانی پرداختیم.
141 هزار دانشجوی دکترا منجر به تحقیقات علمی نوآورانه شده است
وزیر علوم ادامه داد: نتیجه توسعه تحصیلات تکمیلی در اوایل دهه ۸۰ رشد علمی کشور بود و این توسعه هماکنون با عملکرد دانشجویان دکترا که ۱۴۱ هزار نفر هستند منجر به تحقیقات علمی نوآورانه و مقالات منتشر شده در نشریات بین المللی شده است که جزو شاخصهای توسعه علمی کشور محسوب میشود.
غلامی خاطرنشان کرد: نیروهای انسانی تربیت شده در سطوح اجرایی و اقتصادی کشور فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه در گذشته در حوزه های نفت و پزشکی به کارشناسهای خارجی اتکا داشتیم، اظهار کرد: این جابهجایی به خوبی انجام شد و بیشتر مدیران کشور حداقل یکی از مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای خود را در داخل کشور گذراندند، در حال حاضر فرزندان خانوادههای روستایی هم تحصیلات دانشگاهی دارند.
وزیر علوم در خصوص جایگاه علمی کشور در دنیا تصریح کرد: نتیجه تحقیقهای علمی مراکز علمی زمانی قابل ارزیابی است که در مجامع علمی بینالمللی پذیرفته شود. هماکنون به خاطر اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید نوآوری علمی داشته باشند این دانشجویان به دنبال علم جدید رفتند؛ به همین دلیل بیشتر نشریات علمی دنیا مقالات پژوهشگران کشورمان را چاپ میکنند که سبب شده رتبه علمی ایران به رتبه شانزدهم دنیا برسد.
غلامی ادامه داد: البته در بعضی شاخههای علمی مثل نانو، سلولهای بنیادی و زیستفناوری رتبه بهتری در دنیا داریم.
فعالیت 190 مرکز رشد در کشور
وی بیان کرد: در دهه اخیر به دنبال تبدیل علم به فناوری هستیم و در حال حاضر ۱۹۰ مرکز رشد در دانشگاههای کشور داریم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت میکند، اظهار کرد: در هر استان حداقل یک پارک وجود دارد، تعداد زیادی از استارتآپهای ایرانی هم در همین پارکها رشد کردند.
غلامی عنوان کرد: در نمایشگاه پژوهش سال ۹۷، شرکتهای دانش بنیان زیادی حاضر بودند و قراردادهای خوبی را با شرکتهای صنعتی امضا کردند.
ایجاد 42 هزار شغل بر پایه دانش و به شکل پایدار
وی افزود: در حوزه پژوهش دانشگاهی، ۴۲ هزار شغل بر پایه دانش و به شکل پایدار ایجاد شده است، ایجاد یک شغل در شرکتهای دانش بنیان، یک پنجم شرکتهای دیگر هزینه دارد.
وزیر علوم درباره ضعف پیوند دانشگاه و صنعت گفت: در مقایسه با کشورهای پیشرفته در این زمینه خیلی دیر شروع کردیم اما شروع ما خوب بوده است، بخش غیردانشگاهی استعداد جذب نیروهای تربیت شده دانشگاهها را ندارد. ما ظرفیتهای بالایی داریم ولی مشتری جذب دانشگاهها نشده است.
غلامی افزود: برای ارتباط صنعت و دانشگاه باید عوامل متعددی را بررسی کرد، باید نیازهای شرکتهای صنعتی همراستا با توسعه و تحقیقات باشد. بعضی از صنایع کشور از فناوریهای جدید استفاده نمیکنند، به همین دلیل این شرکتها خیلی نیازمند ارتباط با دانشگاهها نیستند
وی درباره حمایتهای مالی از شرکتهای دانشبنیان گفت: در پارکهای علم و فناوری در مورد شرکتهای دانشبنیان کار حمایتی و تشویقی انجام میشود اما طرحهای اقتصادی زیادی برای شرکتهای دانش بنیان نداریم.
فروش 8 هزار میلیارد تومانی پارکهای علم و فناوری
وزیر علوم با بیان اینکه امسال پارکهای علم و فناوری دانشگاهها، ۸ هزار میلیارد تومان فروش محصول داشتند، گفت: این فروش جدای از سود شرکتهایی است که بیرون از دانشگاهها فعالیت میکنند، شرکتهای دانش بنیان در حال ایجاد بازار خوبی برای محصولات خود هستند.
غلامی با اشاره به اینکه انقلاب فرهنگی تولد نو برای دانشگاههای ایران بود، گفت: تعداد دانشگاهها و مراکز آموزشی به دلیل تقاضای زیاد توسعه فراوانی داشته است به طوری که بیش از ۲ هزار مرکز آموزشی در کشور داریم؛ واحدهای علمی کاربردی را از دستگاههای دولتی جدا کردیم و به سمت بخش خصوصی هدایت شده تا در اقتصاد و صنعت تأثیر زیادی داشته باشد.
وی با اشاره به بحث آمایش سرزمینی و نیروی انسانی اظهار کرد: در کشور ما چندبار آمایش سرزمینی انجام شده است، بر اساس تقاضای دانشگاهها، دانشجو پذیرش میشود و توسعه در این راستا صورت میگیرد، واحدهای دانشگاههای غیردولتی با کمبود دانشجو رو به رو هستند، برای جلوگیری از آسیبها و مشکلات باید واحدهای کوچک را با واحدهای بزرگ پیوند دهیم تا توسعه پیدا کنند به طوری که طرحی در این راستا تدوین و نهایی شده است، دانشگاهها و مرکز علمی کوچک در استانها به صورت شبکه علمی تحت یک تابلو قرار میگیرند.
پیام نور شهرهای کوچک برچیده میشود
وزیر علوم با بیان اینکه ما میخواهیم از ظرفیتها در یک شبکه استفاده کنیم، گفت: واحدهای دانشگاه پیام نور به دلیل کاهش جمعیت به سمت شهرهای بزرگتر هدایت شده است، همچنین دانشگاه آزاد طرحی را پیگیری میکند تا واحدهای کوچک را در دانشگاهها تجمیع کند، دانشگاه تهران تعدادی پردیس در شهرهای مختلف دارد به طوری که آرم دانشگاه تهران را دارند لذا باید در استانها هم چنین مدلی را بتوانیم تعریف کنیم، در بلژیک ۱۶ پردیس با ۵۴ هزار دانشجو اداره میشود که این موضوع به عنوان شاخصی برای رتبه بندی دانشگاهها مطرح میشود.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاهها و مراکز آموزشی را باید با هم تجمیع کنیم تا به صورت شبکهای هدایت شود، ضرورت ندارد هر دستگاهی برای خود دانشکده یا دانشگاه تأسیس کند.
تسهیلات دولت برای تحصیلکردههای خارج از کشور
غلامی عنوان کرد: برای بازگرداندن تحصیلکردههای ایرانی خارج از کشور تسهیلاتی فراهم شده تا بتوانند به شرکتهای دانشبنیان کمک کنند، در حوزه علوم انسانی بعد از انقلاب رویکرد جدیدی را در پیش گرفتیم، با توجه به دیدگاههای اسلامی مسائل علوم انسانی تحول خاصی پیدا کرده است، دانشگاههای ما از قدیم به ریاضتکشی عادت کردهاند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه با توجه به رقمی که از تولید ناخالص ملی برای پژوهش در بودجه در نظر گرفته میشود سهم کمی به دانشگاهها اختصاص پیدا میکند، ادامه داد: دانشگاهها با تمام محدودیتها دستاوردهای خوبی داشتند، ۱۰ تا ۲۵ درصد از بودجه جاری دانشگاهها به پژوهش اختصاص داده میشود.
قرارداد وزارت علوم با محیط زیست در مورد ریزگردها و دریاچه ارومیه
غلامی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان برنامههای بسیاری برای بازگرداندن تحصیلکردههای خارج از کشور دارد و تسهیل این رفت و آمدها باید در دولت و مجلس مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در حوزه علوم انسانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه اسلام به انسان مبنای کار آموزش عالی بوده و در سالهای اخیر تلاش شده است تا ارتباط بدنه کارشناسی دانشگاهها به ویژه در علوم انسانی با جامعه ایجاد شود.
وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: امسال قرارداد مهمی با سازمان حفاظت محیط زیست درباره ریزگردها و خشک شدن تالابها امضا کردهایم و در حال حاضر دانشگاه شریف برای احیای دریاچه ارومیه کارهای خوبی انجام داده است.
انتهای پیام/۴۱۱۸/4123/
انتهای پیام/