لزوم جهتدهی طرحهای پژوهشی دانشگاهیان به سمت مسئلهمحوری
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در اختتامیه همایش بینالمللی ظرفیت انقلاب اسلامی، کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در مقطع کنونی که حملات متعددی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، برگزاری چنین همایشهایی بسیار مفید است چراکه انقلاب به تملق و گزارشهای غیرواقعی نیازی ندارد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نشر واقعیات از انقلاب تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران نیازی به تملق و ارائه گزارشهای غیرواقعی ندارد. ارائه گزارشهایی از 10 سال قبل از انقلاب و ادامه گزارشها در 10 سال بعد از انقلاب و همینطور تا دهه چهارم انقلاب مبین خدمات ارزنده انقلاب بوده و از آنجایی که انقلاب اسلامی از بطن مردم متولد شده است، برای مردم نیز باورپذیر خواهد بود.
خسروپناه با بیان تعریفی از علوم انسانی مبنی بر فهم روشمند و نظاممند تجربه در فرهنگ تصریح کرد: فرهنگ، بینش و نگرشی از منش و کنش انسانی است که درصدد ارائه فهمی روشمند از علوم انسانی است. همه رشتههای علوم انسانی نیز با این فهم انطباق دارند.
وی با بیان سه رکن اصلی علوم انسانی مبنی بر ساحت معرفتی، ساحت نهادی و ساحت کاربردی، ادامه داد: در رابطه با سه رکن اصلی علوم انسانی باید سؤال کرد علوم انسانی چه بوده، چه شده و باید چه بشود؟ سه ساحت علوم انسانی باید از یکدیگر تفکیک بشود.
خسروپناه افزود: باید در رابطه با شناخت معرفتی تحقیق کرد تا ببینیم چه توصیفی درباره انسان مطلوب و محقق انجام شده است. در ساحت نهادی علوم انسانی باید تعالی و انحطاط دانشگاهها بررسی شود و در ساحت کاربردی علوم انسانی این سؤال مطرح است که علوم انسانی تا چه اندازه پاسخگوی آسیبهای اجتماعی و نیازهای امروز انسان است؟
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت 10 هزار عضو هیئت علمی گروه علوم انسانی در واحدهای دانشگاهی بیان کرد: باید نقش استادان در مسئلهمحوری و حل چالشهای جامعه مورد بررسی قرار گیرد و تحقیق شود که چند درصد از پایاننامههای مقاطع تحصیلات تکمیلی، پرسشهای منطقه را جواب میدهد؟
خسروپناه با اشاره به ثمرات خون شهدا و انقلاب اسلامی اظهار کرد: بهلطف انقلاب، امروز در امنیت ملی و اجتماعی بهسر میبریم و اهداف هر سه ساحت علوم انسانی تا حد قابل قبولی تحقق پیدا کرده است. امروز در ساحت معرفتی و در علوم فلسفی، اجتماعی، اسلامی و هنری نسبت به کشورهای اسلامی و منطقه رشد چشمگیری داریم. قبل از انقلاب رشتههای فلسفه بسیار ناقص برگزار میشد ولی اکنون حوزههای علمیه در فلسفه اسلامی و همینطور در فلسفه غرب از دکارت تا تئوریهای کانت تحقیق کرده و دارای انتشارات و بروندادهای علمی فراوانی هستند.
وی با تأکید بر احیای مدارس فلسفه تهران، اصفهان و تبریز گفت: امروزه فلسفه حکمت متعالی، اشراق و مشاء احیا شده است و نظامات این فلسفهها احصا شده و صدها کتاب فلسفه اسلامی در تراز اندیشههای شهید مطهری به چاپ رسیده است. مجله اشراق فلسفه حکمت به زبان روسی نیز ترجمه میشود و این نشاندهنده رشد علوم انسانی پس از انقلاب شکوهمند ایران است. در حوزه علوم اجتماعی نیز حاصل کار چهار مؤسسه پژوهشی در علوم انسانی در 10 ساله اخیر انتشار 700 جلد کتاب و سه هزار مقاله شده که در نوع خود بینظیر است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در حوزه نهجالبلاغه نیز تحقیقات فراوانی شکل گرفته و بنیاد نهجالبلاغه تأسیس شده است. همچنین در دینشناسی و علوم ادیان با فعالیت مشترک حوزه و دانشگاه گامهای بزرگی برداشته شده است.
وی با اشاره به پیشبینی کاهش ارزش پول ملی و ارائه راهکارهای اقتصادی توسط اندیشمندان حوزه علوم انسانی تصریح کرد: راهکارهایی به دستگاههای اجرایی ارائه شده ولی گوش شنوایی برای این مطالب نبود. سیاسیون باید باور کنند که اداره کشور با دانش علوم انسانی ممکن خواهد بود.
خسروپناه با اشاره به نقش احزاب در حل چالشهای ملی گفت: احزاب قابلیت سازماندهی آرای مردم را دارند اما اداره و مدیریت کشور باید با روشهای علمی و اصولی صورت گیرد. بعضی از سیاسیون باور ندارند اداره کشور با دانش ممکن است. حوزه و دانشگاه میتوانند مشکلات کشور را حل کنند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره بر چهار رکن علوم انسانی مبنی بر حکمت، معرفت، خلقت و معیشت بیان کرد: باید این چهار اصل در ساختار علوم انسانی لحاظ شود و سایر ساحتهای ذات انسان در این ساختار دیده شود تا شاهد تحولات عظیم در حوزه علوم انسانی باشیم.
انتهای پیام/4116/ 4122/پ
انتهای پیام/