دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1397 - 11:45
فرامرزیان خبر داد:

بدهی سرخابی‌ها قبل از واگذاری مشخص نیست

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان از افزایش چشمگیر سرانه فضای ورزشی بعد از انقلاب اسلامی خبر داد.
کد خبر : 356320

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، نشست‌های بررسی دستاوردها، چالش‌ها و چشم‌انداز آینده حوزه ورزش برای بازخوانی چهل سال ورزش پس از پیروزی انقلاب اسلامی امروز سه شنبه در محل وزارت ورزش پیگیری شد.


ژاله فرامرزیان در نشست خبری بازخوانی چهل سال ورزش پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سبک زندگی مردم در چهل سال گذشته به این صورت نبود که به زیرساخت‌هایی برای سلامت و نشاط نیاز داشته باشند؛ بنابراین تمام تلاشمان بر این است که اطلاعات دقیقی در مورد آنچه که در موقعیت آن هستیم و مصوب شده ترسیم کنیم و مسیری را با توجه به منابع مالی‌ای که در اختیار داریم، ترسیم کنیم. البته باید بگوییم مجموعه منابعی که در اختیار ما قرار دارد قابل توجه نیست.


وی گفت: امروز منابعی که ابلاغ می‌شود بخشی از آن در تخصیص کم می‌شود و تا رسیدن به نقدینگی با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شویم، اما با این حال تمام تلاش خودمان را می‌کنیم تا انتظارات را محقق کنیم.


وی در مورد امکان ورزشی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب گفت: قبل از انقلاب  702 مکان ورزشی داشتیم که الآن به 11 هزار و 202 مکان ورزشی رسیده است. توزیع و پراکندگی مکان‌های ورزشی در موقعیت‌های روستایی، شهرستان‌های کوچک و مناطق کم‌برخوردار کم است و متناسب با این مناطق نیست. پس از انقلاب پراکندگی مکان‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است. در گذشته 2 میلیون و 400 هزار متر متراژ فضای ورزش ما بوده و هم‌اکنون 37 میلیون 13 هزار متر فضای ورزشی در اختیار داریم.


فرامرزیان تأکید کرد: قبلاً میزان منابعی که در ارتباط با حوزه ورزش تأمین می‌کردیم، بسیار کمتر از الآن بود، البته همان‌طور که گفتم سبک زندگی مردم در گذشته با امروز متفاوت شده است. ما تمام تلاش خودمان را در رابطه با ظرفیت‌های حوزه ورزش به کار گرفتیم و فکر می‌کنم نسبت به بقیه دستگاه‌ها فعالیت چشم‌گیری داشتیم. ما توانستیم ارتباطمان را با سایر دستگاه‌ها به یک ساختار مناسب شکل دهیم.


وی تأکید کرد: وزارت ورزش تنها ارگانی است که بالای 70 درصد منابع خود را به بدنه نهادهای مدنی و اجتماعی تزریق می‌کند. تمام تلاش ما بر این است که عملیات توزیع به‌درستی انجام شود. اگر به دنبال این هستیم که یک ساختار و بخش خصوصی فعال داشته باشد باید نظام بودجه‌ریزی و نظام اداری خود را تغییر دهیم تا دولت با شکل چابک و متخصص و توانمند بتواند فعالیت خود را انجام دهد.


معاون توسعه مدیریت و منابع در پاسخ به این سؤال که ما شاهد سلیقه‌ای عمل شدن تکمیل پروژه‌ها هستیم مثل نیازهای فدراسیون‌ها ازجمله فدراسیون‌ دوچرخه‌سواری برای پیست‌هایی که لازم دارد، اظهار داشت: رقمی که برای تکمیل این سالن می‌خواهیم به نسبت پیست سیمانی بسیار متفاوت است. یکی از این پیست‌ها در کرمان و یزد است که بالغ بر ۲۵ میلیارد نیاز دارد. منابع ما باید با انتظارات بخواند. حداقل ۵۰ میلیارد برای پیست یزد نیاز است.


فرامرزیان یادآور شد: خیلی خوب است پیست‌های چوبی داشته باشیم اما اقلامی که نیاز است و راهی که به این پیست‌ها منجر می‌شود هزینه زیادی دارد. ما نباید غیرواقعی فکر کنیم. همیشه برای اینکه برنامه خوب داشته باشیم باید فضای موجود را ترسیم کنیم. برای نگهداری مکان‌ها باید درست برنامه‌ریزی کنیم. ماده ۸۸ ایراداتی داشته و تبدیل به ماده ۵ شده اما این‌ها هم ایراداتی دارند. با تلاش همکارانم با واحدهای ارزیابی و قهرمانی متمرکز شده‌ایم رفع نواقص را خودمان انجام دهیم و بقیه را با استفاده از قانون جلو ببریم.


معاون توسعه مدیریت و منابع در پایان با بیان اینکه دولت نباید تصدی‌گری کند، گفت: ما بالاخره باید مکان‌هایی را که داریم نگهداری کنیم. این ظرفیت‌های قانونی ما را دچار مشکل کرده است. ما بخشنامه‌ها را اصلاح می‌کنیم و به استان‌ها می‌فرستیم. مجموعه قوانین مسائلی را ایجاد کرده اما اگر اصلاح نشود چطور آن‌ها را نگهداری و تعمیر و تجهیز کنیم؟


فرامرزیان در مورد پاداش تیم ملی فوتبال گفت: من تشکر می‌کنم از همه تلاش‌های تیم ملی و فدراسیون فوتبال برای اینکه در بازی‌های قبل موفق شدند، روز گذشته روز ما نبود و ما موفق نبودیم اما چیزی از ارزش تیم کم نمی‌کند امیدوارم در بقیه بازی‌های آتی دل مردم را شاد کنند. میزان علاقه به فوتبال و تعداد هواداران و اهمیت به این رشته شرایط متفاوتی ایجاد کند. جام ملت‌ها رویداد متفاوتی بود و جذابیت این رشته یک تنوع و رفتار متفاوتی را می‌طلبد اگر منابع بازی‌ها را تأمین نکنیم و اهمیت آن را درک نکنیم رسانه‌ها ما را زیر سؤال می‌برند، بودجه ما باید طبق منابع ما باشد، همه رشته‌ها. به‌خصوص رشته‌های المپیکی مهم است و در تلاشیم مشکلات آن‌ها را رفع کنیم. تمام تلاش مجموعه ورزش اهمیت و وقت‌گذاری برای همه رشته‌هاست.


وی گفت: به جهت گستردگی مخاطب فوتبال  پاداش تیم را دادیم چراکه مردم بدانند موفقیت آن‌ها برای ما اهمیت دارد، برای رشته‌های دیگر هم شاید این کار را انجام دهیم. به‌تناسب اهمیت موضوع منابعی را اختصاص دادیم تا آثار مثبتی را ببینیم.


فرامرزیان گفت: مجموع مبالغ را بر اساس جدولی که فدراسیون فوتبال ارائه کرده است، پرداخت کردیم تا فدراسیون فوتبال برای هزینه‌ها مشکلی نداشته باشد. ما کل پاداش‌ها را بر اساس جدولی که فدراسیون فوتبال تنظیم کرده پرداخت کردیم، ارز هم با همکاری بانک مرکزی تأمین شد. رقم کل پاداش‌ها در خاطرم نیست ولی همان‌طور که گفتم بر اساس نیاز فدراسیون فوتبال بوده است.


فرامرزیان در پاسخ به این سؤال که پاداش جام ملت‌ها در مرحله مقدماتی سطح توقعات را هم بالا برده است، گفت: واقعیت را بخواهید در موقعیت دولت همه ما مسئولیت‌هایی داریم و برخی مسئولیت‌ها را هم به فدراسیون‌ها واگذار کردیم، اما مسئولیت فدراسیون‌ها بر اساس رشته ورزشی‌شان متفاوت است، فدراسیون‌ها هر کدام به یک مدلی برنامه‌ریزی می‌کنند و ما بر اساس مدل برنامه‌ریزی فدراسیون‌ها سعی می‌کنیم  در اعزام‌ها با مشکل روبه‌رو نشوند.


وی اضافه کرد: من خودم در جریان مسابقات فدراسیون کشتی بودم که پنج ساعت به بانک مرکزی رفتم و مازاد ارز را تأمین کردم. فقط این موارد برای فوتبال نیست، پاداش کشتی‌گیران و مجموعه مسائل و اتفاقات سال گذشته را بر اساس مدل برنامه فدراسیون‌های خاص پرداخت کردیم. محمد بنا خیلی ارزشمند و برای ما قابل‌احترام است اما هر فدراسیون به نوعی، برنامه‌ریزی می‌کند و هدف ما ایجاد آرامش برای آن‌هاست، همه تلاش ما در وزارت ورزش این است که منابع را با شرایط موجود اقتصادی کشور تأمین کنیم.


فرامرزیان در مورد بدهی فدراسیون‌ها به شرکت توسعه گفت: مسئله بدهی فدراسیون‌ها به شرکت توسعه را رصد کردیم. واحدهای عملیاتی را بررسی و تمهیدات لازم را انجام می‌دهیم و بدهی‌هایی که برخی فدراسیون دارند کمک می‌کنیم تا مشکل محل آن‌ها حل شود. 


وی درباره بدهی فدراسیون‌ها به شرکت توسعه گفت: طی سال‌ها فدراسیون‌ها به شرکت توسعه اماکن ورزشی بدهی داشتند و در جریان مبلغ بدهی آن‌ها نیستم.


فرامرزیان در مورد بدهی استقلال و پرسپولیس قبل از واگذاری به خصوصی‌سازی گفت: فعلاً گزارش قطعی را استخراج نکردیم و هنوز نمی‌دانیم این برند چه قیمتی دارد، خصوصی‌سازی می‌گوید املاک و مستغلاتشان چیست، یک جلسه با بخش خصوصی‌سازی گذاشتیم اما رقم اصلی بدهی‌ها به جلسه بعد موکول شد که مبلغان چه میزان است.


وی در پاسخ به  سؤال خبرنگار آنا که ارز ثانویه به ورزش تعلق می‌گیرد یا خیر، گفت: اتفاقاً دولت همراهی خوبی با ما داشته، سهمیه‌ای تا پایان سال گرفتیم تا رسیدن به آن سقف هم منابع داریم، هر فدراسیونی برای حضور در مسابقاتی که شورای برون‌مرزی مجوز آن را صادر کند و حضورش ضروری باشد منابع داریم، ارز ثانویه با قیمت حواله است با همکاری بانک مرکزی انجام دادیم و هیچ فدراسیونی نمی‌تواند مدعی شود که ارزی نگرفته است. برای فوتبال هم یک‌روزه ارز دریافت کردیم.


وی در مورد اینکه چرا وزارت ورزش بودجه فدراسیون‌ها را شفاف‌سازی نمی‌کند گفت: واقعیت امر این است که ما حسابرسی تعهدی برخط را داریم که یک لینک اعتباری بین فدراسیون‌ها و ورزش و جوانان است که قابلیت دسترسی دارد، ما برای کشتی 12.5 میلیارد توافق کرده بودیم و اگر نتایج ارائه‌شده بیشتر از پیش‌بینی باشد، آن را افزایش می‌دهیم، برخی فدراسیون‌ها فراتر از پیش‌بینی موفقیت کسب کردیم که ما تا پایان سال درصد افزایشی آن‌ها را پرداخت خواهیم کرد.


فرامرزیان ادامه داد: تا الآن 95 درصد اعتبارات به فدراسیون‌ها تخصیص پیدا کرده که برخی فدراسیون‌ها بیشتر از 100 درصد دریافت کردند چون موفقیت آن‌ها فراتر از پیش‌بینی‌ها  بود. تا پایان سال ۲ مرحله دیگر پرداخت داریم.


وی در پایان گفت: کار مالی با کار خبری تفاوت دارد من خود روزنامه‌نگار بودم و در حین کار روزنامه‌نگاری کار مالی نیز انجام می‌دادم؛ بنابراین دستگاه‌های اجرایی چیزی برای پنهان‌کاری ندارند و همه چیز آن‌ها شفاف است.


انتهای پیام/4051/4057/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته