دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1394 - 13:15
معاون وزیر بهداشت:

ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، از مهم‌ترین چالش‌های برنامه تحول نظام سلامت است

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: مردم به دلیل عدم سرمایه‌گذاری کافی در بخش درمان با مشکلات بسیاری مواجه هستند که در این خصوص سرمایه‌گذاری بخش دولتی بسیار ضروری و تاثیر گذار است.
کد خبر : 35584

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر محمد آقاجانی در حاشیه اجلاس معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در جمع خبرنگاران گفت: دیروز و امروز این اجلاس به منظور بحث و تبادل نظر در پیرامون برنامه‌های حوزه درمان و تحول نظام سلامت در سطح کشور با حضور معاونین درمان 57 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور و مدیران و کارشناسان حوزه ستادی وزارت بهداشت برگزار شد.


معاون درمان وزیر بهداشت درباره محورهای اصلی این اجلاس گفت: محور اصلی مورد بحث قرار گرفته شده در این اجلاس برنامه 8 گانه تحول نظام سلامت در حوزه درمان بود. همان طور که می‌دانید از 15 اردیبهشت سال گذشته برنامه 8 گانه تحول نظام سلامت در حوزه درمان آغاز شد و رسالت ما این است که بر اساس دستور رئیس جمهوری برنامه‌های تحول را با جدیت استمرار دهیم و از دستاوردهای آن محافظت کنیم که در این اجلاس درباره تمام برنامه‌ها و آسیب‌شناسی آنها با معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به گفت‌وگو نشستیم و در خصوص استمرار آنها به بحث پرداختیم.


وی افزود: مقصود ما این است که مردم بیش از رقم مقرر در برنامه تحول پرداختی نداشته باشند و برای گرفتن خدمات درمانی، دارو و لوازم پزشکی به خارج از بیمارستان هدایت نشوند و خدماتی که در برنامه‌ها مقرر شده بود همچنان با قوت و بدون کم و کاست به مردم ارائه شود.








در قالب برنامه ارتقاء کیفیت و هتلینگ بیمارستان‌ها حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بازسازی بیمارستان‌ها صورت گرفت. برای مثال سال‌ها بود که تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستانها نوسازی نشده بود و بیمارستانها از این حیث فقیر شده بودند که این مساله منجر می شد نیازهای مردم نیز برآورده نشود که در این حوزه هم وزارت بهداشت سرمایه گذاریهای لازم را انجام داد تا نیاز مردم برطرف شود. 15 هزار قلم تجهیزات پزشکی ثابت و سرمایهای از سال گذشته تامین شد و حدود 700 هزار میلیارد در این حوزه سرمایه گذاری صورت می‌گیرد به امید اینکه بتوانیم تا پایان سال بخشی از نیازهای مردم را پاسخ دهیم.

آقاجانی تصریح کرد: در اجرای این برنامه باید دسترسی مردم به پزشکان متخصص حفظ شود که یکی از اهداف این برنامه ماندگاری پزشکان متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم است. همچنین در اجرای برنامه تحول، اورژانس هوایی باید با جدیت به اجرای خدمات خود ادامه دهد و آنها را نیز توسعه بخشد و همین طور در بحث بازسازی بیمارستان‌ها در برنامه ارتقاء و بازسازی بیمارستان‌ها باید ادامه داشته باشد.


معاونت درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: طی یک سال گذشته حدود یک میلیون و 400 هزار متر مربع از فضای بیمارستانی بازسازی شد که پروژه بسیار سنگین و بزرگی بوده است و امسال نیز بازسازی بیمارستان‌ها در 750 هزار متر مربع انجام خواهد شد.


وی درباره محور دوم این نشست گفت: بحث هزینه‌های غیر ضروری حوزه درمان از محورهای دوم برگزاری این اجلاس بود. منابع ما محدود و نیازهای ما غیر محدود است، بنابراین باید به گونه‌ای در حوزه درمان کشور سیاست‌گذاری کنیم که این نیازهای نامحدود را با منابع محدود تطبیق دهیم پس باید الگوها و برنامه‌های جدی را برای اجتناب از هزینه‌های غیر ضروری در حوزه درمان داشته باشیم تا بتوانیم با منابع موجود همه نیازهای درمانی کشور را پاسخ دهیم.


آقاجانی افزود: خوشبختانه معاونت‌های درمان سراسر کشور برنامه‌ها و رویکردهای خوبی را با اتکا به مدل‌های بین‌المللی و تجارب کشوری ارائه کرده‌اند و تصمیمات خوبی برای کنترل هزینه‌های غیر ضروری در سطح کشور اتخاذ کرده‌اند.


معاون درمان وزیر بهداشت مشارکت‌های اقتصادی بخش خصوصی را محور سوم برگزاری این اجلاس دانست و گفت: ما یک عقب‌ماندگی و عدم توسعه‌یافتگی در حوزه درمان کشور داریم یعنی طی سال‌های گذشته در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت نگرفته است که مردم نیز این عدم توسعه یافتگی‌ها را شاهد هستند. برای مثال وقتی مردم برای دریافت خدمت به مراکز درمان مراجعه می کنند در صف انتظار قرار می‌گیرند و یا بیمارشان به دلیل کمبود تخت بیمارستانی به موقع در بخش بستری نمی‌شود.


وی گفت: در حال حاضر «اندکس» تخت بیمارستانی در کشور ما یک و نیم تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت در مجموع حوزه درمانی خصوصی و دولتی است که این اندکس در کشورهای توسعه یافته بسیار بیش از این است برای مثال در ژاپن 13/5 تخت به ازای هر هزار جمعیت وجود دارد و یا در سایر کشورهای منطقه نیز این اندکس بالاتر است.


وی افزود: ما حداقل باید 80 هزار تخت بیمارستانی را در کشور گسترش دهیم تا نیازهای مردم را پاسخ داده باشیم. توان توسعه بخش دولتی حدود دو هزار تخت در سال است یعنی اگر نیاز ثابت باشد 40 سال زمان لازم است تا نیاز مردم را بتوانیم برطرف کنیم پس باید از منابع غیر دولتی استفاده شود به همین منظور حوزه مشارکت‌های اقتصادی در وزارت بهداشت به دستور وزیر بهداشت تشکیل شد و امروز نیز مسئولین این حوزه در اجلاس معاونت‌های درمان حضور داشته‌اند و برنامه‌های خود را در حوزه درمان ارائه کردند.


معاون درمان وزیر بهداشت گفت: مردم در بخش درمان مشکلات زیادی را به دلیل سرمایه گذاری‌های ناکافی در این بخش متحمل می‌شوند بنابراین جذب سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی الزامی است.


وی در بخش دیگری از سخنانش درباره کمبودهای تخت بیمارستانی در بخش روانپزشکی و سوختگی گفت: ما در برخی از حوزه‌ها کمبود‌های بیشتری نسبت به سایر حوزه‌ها داریم و در مورد تخت بیمارستانی در بخش سوختگی و روانپزشکی به دلیل اینکه این بخش‌ها مشکلات زیادی دارند و همچنین درآمد کمی نیز دارند طی سال‌های گذشته استقبال بیمارستان‌ها در بخش خصوصی و دولتی در گسترش تخت‌های بیمارستانی محدود بوده است و هر چه وزارت بهداشت در این حوزه دستورالعمل صادر کند کارساز نبوده است ولو اینکه ما یک گسترش محدود را در این حوزه تجربه کردیم اما نتوانستیم نیازهای مردم را به صورت کامل پاسخ بدهیم.


وی افزود: ما امسال چند بیمارستان سوختگی را در دست افتتاح داریم و همین طور تعداد تخت‌های بیمارستانی را نیز در دست گسترش داریم. برای توسعه تخت‌های بیمارستانی در حوزه روانپزشکی هم مشوق‌هایی را برای بیمارستان‌های کشور تعیین کرده‌ایم زیرا بر این باور هستیم که دستورالعمل های وزارت بهداشت تنها کافی نیست بنابراین سه اقدام خوب در حوزه روانپزشکی انجام دادیم.


آقاجانی درباره این سه اقدام مهم گفت: در ابتدا تعرفه‌ها را به طور نسبی اصلاح کردیم که به قیمت تمام شده نزدیک شده باشد اما هنوز ادعای قیمت تمام شده را نداریم ولی می‌توانیم بگوییم به قیمت تمام شده نزدیک شدیم که این موضوع می‌تواند هم در بخش خصوصی و هم دولتی برای سرمایه‌گذاری در بخش روانپزشکی انگیزه ایجاد کند و گام دوم این بود که برای دانشگاه‌های علوم پزشکی مشوق‌هایی را پیشنهاد کردیم که آنها اگر تخت روانپزشکی تاسیس کنند از این تشویق‌ها برخوردار خواهند بود که بر این باور هستیم اگر این دو برنامه اجرا شود شاهد برطرف شدن کمبود تخت‌های بیمارستانی در بخش روانپزشکی خواهیم بود.








برنامه مقیم شدن پزشکان متخصص در بیمارستان‌های وزارت بهداشت از آنجایی که موجب تغییر رفتار و تغییر برنامه پزشکان شد ما را در اجرا با چالش‌هایی مواجه کرد که در سال جاری با اعمال برخی تغییرات سعی در برطرف کردن این چالش‌ها و استمرار این برنامه‌ها داریم.

معاون درمان وزیر بهداشت درباره هزینه‌های صورت گرفته در زمینه بازسازی بیمارستان‌ها گفت: در قالب برنامه ارتقاء کیفیت و هتلینگ بیمارستان‌ها حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بازسازی بیمارستان‌ها صورت گرفت. برای مثال سال‌ها بود که تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستانها نوسازی نشده بود و بیمارستانها از این حیث فقیر شده بودند که این مساله منجر می شد نیازهای مردم نیز برآورده نشود که در این حوزه هم وزارت بهداشت سرمایه گذاریهای لازم را انجام داد تا نیاز مردم برطرف شود. 15 هزار قلم تجهیزات پزشکی ثابت و سرمایهای از سال گذشته تامین شد و حدود 700 هزار میلیارد در این حوزه سرمایه گذاری صورت می‌گیرد به امید اینکه بتوانیم تا پایان سال بخشی از نیازهای مردم را پاسخ دهیم.


معاون درمان وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش درباره تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور گفت: در حال حاضر نزدیک به 120 هزار تخت خواب در کشور در بخش دولتی، عمومی غیر دولتی، خیریه و خصوصی داریم که حدود 80 هزار تخت از این آمار در مجموعه وزارت بهداشت است.


وی در ادامه گفت: تحول نظام سلامت که با حوزه درمان از سال گذشته آغاز شد نیاز مبرم مردم بود و مردم نیز در این حوزه دچار مشکلات فراوانی بودند که باید این نیازها تامین می شد در این خصوص وزارت بهداشت 8 برنامه در حوزه درمان را تدوین و از سال گذشته اجرایی کرد که مهم‌ترین هدف ما در سال 94 استمرار این برنامه‌ها است.


وی درباره نظارت‌های صورت گرفته در خصوص اجرای برنامه تحول سلامت در بیمارستان‌های کشور گفت: سال گذشته علاوه بر برنامه‌های نظارتی متداول وزارت بهداشت ما یک برنامه یک ماهه نظارت به طور متمرکز و جهادی در سراسر کشور اجرا کردیم که این برنامه به شکل فشرده و گسترده در تمام بیمارستان‌های کشور به اجرا درآمد که نتایج موثر آن برای اصلاح امور بیمارستان‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد. آنچه این بررسی‌ها نشان داد این بود که برنامه کاهش پرداختی مردم در بیمارستان‌های وزارت بهداشت بیش از سایر برنامه‌ها موجب رضایتمندی مردم شده بود.


وی ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را از مهم‌ترین چالش‌های اجرایی برنامه تحول نظام سلامت دانست و گفت: برنامه مقیم شدن پزشکان متخصص در بیمارستان‌های وزارت بهداشت از آنجایی که موجب تغییر رفتار و تغییر برنامه پزشکان شد، ما را در اجرا با چالش‌هایی مواجه کرد که در سال جاری با اعمال برخی تغییرات سعی در برطرف کردن این چالش‌ها و استمرار این برنامه‌ها داریم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته