دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1394 - 14:22
در نشست مشترک رئیس کمیسیون سلامت و مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل مطرح شد

حافظی: 7 درصد از موش‌های تهران از بین رفته‌اند/ قدیمی: در 5 ماهه نخست امسال 120 هزار لاشه موش پیدا شده است

در نشست مشترک رئیس و اعضای کمیسیون سلامت شورای شهر با مدیر عامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهرداری تهران درباره اقدامات پیش‌گیرانه و راه‌های مقابله با جمعیت موش‌ها در تهران صحبت شد.
کد خبر : 35438

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، رحمت الله حافظی در نشست خبری مشترک با مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران گفت: در چند سال گذشته جمعیت جانوران مضر در شهر تهران آزار دهنده شده بود و به خصوص اطفال و بانوان به لحاظ آسیب‌های روحی و روانی از سوی این جانوران تهدید می‌شدند.


وی افزود: همچنین آسیب‌های بهداشتی که این جانوران به همراه داشتند به صورت محسوس مشخص بود و بر همین اساس شرکت ساماندهی مشاغل به طور جدی برای مقابله با این موضوع و به خصوص از بین بردن موش‌ها در شهر تهران اقداماتی را در دستور کار قرار داد.


عضو شورای چهارم اضافه کرد: جمعیت موش‌ها در تهران از 2 میلیون تا 35 میلیون نیز تخمین زده می‌شد اما این آمارها دقیق نبود و در نهایت آماری که به ما اعلام شد یک میلیون و 800 موش بود.


وی ادامه داد: سال گذشته بازدیدی از برخی خیابان‌های شهر تهران داشتیم که به نظر می‌آمد اقدامات شرکت ساماندهی در خصوص کاهش موش‌ها موثر واقع شده است و در مجموع رضایت نسبی داشتیم اما چون عده‌ای گفتند که به علت سرمای هوا ممکن است موش‌ها در لانه‌های‌شان مانده باشند بر همین اساس تصمیم گرفتیم امسال نیز بازدیدی از چند خیابان شهر تهران به صورت تصادفی داشته باشیم.


رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس گزارش‌هایی که ارائه می‌شود و فرض ما درست آن است، جمعیت موش‌های تهران اکنون یک میلیون و 800 هزار بوده و 7 درصد از آنها با روش‌های در پیش گرفته شرکت ساماندهی از بین رفته‌اند.


در ادامه این نشست محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران یکی از مسائل مهم زیست محیطی در شهر را کنترل جانوران موذی به خصوص موش در سطح شهر عنوان کرد و گفت: ازدیاد این جانوران در شهرها تاثیر نامطلوبی بر محیط زیست و سلامت و بهداشت شهروندان دارد.


وی گفت: این حیوانات مضر ناقل انواع بیماری‌ها هستند و در طول سال هر موش حدود 700 تا 800 بچه به دنیا می‌آورد که اگر جمعیت آن کنترل نشود نه به صلاح طبیعت است و نه به صلاح انسان‌ها.


حقانی تصریح کرد: البته جمعیت حیوانات مضر دیگری در شهرها همچون گربه و سگ را می‌توان با راه‌های انسان‌دوستانه کنترل کرد اما از این راه‌ها نمی‌توان برای موش استفاده کرد.


وی تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه مشاهده شده که شهرداری‌ها در همه شهرها در زمین بازی جای خود را عوض می‌کنند و موضوع را مسکوت می‌گذارند در صورتی که کنترل موش باید استمرار داشته باشد.


وی افزود: اگر توجه کرده باشید در محل‌های دپوی زباله، محل‌های کثیف و انبارها موش‌ها بیشتر تجمع می‌کنند و بنابراین برای مبارزه با این جانوران باید این محل‌ها بیشتر مد نظر باشند.


حقانی گفت: تاکید ما به شرکت ساماندهی مشاغل این است که در خصوص مبارزه با جانوران مضر شهری ارتباط مستقیمی با مراکز علمی و دانشگاهی داشته باشند و به صورت مستمر و منطقه‌ای و دائم با موش‌ها مقابله کنند.


در ادامه این نشست مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران با بیان اینکه تکالیفی که شورای شهر تهران در خصوص مبارزه با جانوران مضر شهری به ما ابلاغ کرده‌اند در دستور کار قرار گرفته و گزارشی از آنها تهیه شده که به کمیسیون سلامت ارائه داده‌ایم و در حال بررسی است.


رضا قدیمی گفت: در اجرای ماده 31 برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران و همچنین در بند 15 ماده 55 قانون شهرداری کنترل جانوران مضر شهری از جمله موش و سگ‌های بدون صاحب تاکید شده است.


وی گفت: بر اساس این ماده شهرداری موظف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی دیگر و با رعایت حقوق حیوانات برنامه کنترل جمعیت این جانوران را در دستور کار داشته باشد.


وی ادامه داد: در همین خصوص استفاده از روش‌های مختلف از جمله عقیم‌سازی یا روش‌های دیگر برای مبارزه با سگ‌های بدون صاحب انجام شده است.


در ادامه این نشست قدیمی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف ما که در اجرای این برنامه به دنبال آن هستیم رفع نگرانی شهروندان در خصوص وجود این جانوران مضر در شهر است.


مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل کاهش تدریجی جمعیت جانوران مضر شهری با استفاده از روش‌های نوین و مهم‌ترین آن ارتقاء سطح آموزش شهروندان را از اقدامات این شرکت برای مقابله با موش در شهر تهران عنوان کرد و گفت: بحث آموزش از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا حتی اگر تمامی نیروهای شهرداری هم جمع شوند بدون کمک و همراهی شهروندان نمی‌توانند در کاهش جمعیت موش‌ها تاثیر گذار باشند.


قدیمی گفت: هدف ما این است که شهری داشته باشیم تا شهروندان از مزاحمت‌های جانوران مضر شهری همچون موش و سگ‌های ولگرد در آسایش باشند.


وی افزود: در همین خصوص سازمان حفظ نباتات، شبکه بهداشت، شبکه دامپزشکی، انستیتو پاستور و سازمان‌های دیگری نیز مارا یاری می‌کنند و این اقدامات در قالب کارگروهی صورت می‌گیرد.


در ادامه این نشست قدیمی با بیان اینکه موضوع بسیار مهمی که در همه کلان شهرهای مدرن دنیا دنبال می‌شود کاهش چشمگیر و عدم مبارزه شیمیایی با موش است افزود: در این باره ما پیشرفت بسیار خوبی داریم و توانسته‌ایم سهم مبارزه شیمیایی با موش‌ها را به حداقل برسانیم.


وی تصریح کرد: در برنامه جامع کنترل جانوران مضر شهری در خصوص موش تا سال 97 قصد داریم این درصد را به 15 درصد برسانیم و در سال 94 نیز باید این سهم 50 درصد شود که اکنون تا 30 درصد رسیده زیرا تهران با مشکلات زیست محیطی که دارد باید هر چه می‌توانیم نحوه استفاده از سموم شیمیایی را در شهر کاهش دهیم.


وی افزود: در کنترل فیزیکی نیز در سال 94 باید از صد در صد به 25 درصد برسیم و تا سال 97 به 45 درصدو تمام تلاش ما این است که برای از بین بردن جمعیت موش ها از روش های تلفیقی و کنترل فیزیکی استفاده کنیم.


قدیمی گفت: در بحث سگ های بدون صاحب اما مشکلات بسیاری داریم با این وجود طی دو سال گذشته حتی یک سگ هم در محدوده شهر تهران با تفنگ مستقیم کشته نشده و تمام فعالیت ما بر زنده گیری متمرکز بوده تا به قولی که به شهروندان دادیم عمل کنیم.


مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل در ادامه از ساخت اسلحه تزریق مواد بیهوشی به سگ های بدون صاحب خبر داد و گفت: این ابزار ساخت خودمان است و می توانیم حتی آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم اکنون قریب به 30 قبضه از این سلاح تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.


وی در ادامه گفت: تهران 11 منطقه حریم دارد که ممکن است در کنترل سگ های بدون صاحب اقدامات خوبی انجام ندهند و سگ ها در فصل سرما به سمت تهران هجوم می آورند بنابراین استفاده از روش های موثر برای کنترل این سگ ها اهمیت بسیاری دارد.


قدیمی در ادامه به برآورد جمعیت موش ها اشاره کرد و گفت: کارشناسان ما در هزار نقطه از شهر تهران مستقر هستند و بر اساس آخرین آماری که سال گذشته به ما ارائه شده در بدترین حالت تهران یک میلیون و 800 موش دارد اما در صدد جمع آوری آمارهای جدیدی هستیم که به زودی ارائه خواهیم داد.


آزمایشگاه موش ساخته می شود


قدیمی در ادامه از ساخت یک مجموعه آزمایشگاهی برای بررسی بیماری ها و مشکلات مربوط به موش ها در شهر اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه به همت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در حال ساخت است و همچنین یک کلینیک دامپزشکی نیز برای بررسی مشکلات سگ های بدون صاحب در دست ساخت داریم.


وی در ادامه گفت: سال گذشته 500 قلاده سگ در منطقه کوهسار درکه زنده گیری و درمان شدند.


مدیر عامل شرکت صنایع و مشاغل شهرداری تهران گفت: سال گذشته در کل 120 هزار لاشه موش در شهر تهران یافت شد و همچنین تا پایان مرداد ماه امسال 5هزار سگ بدون صاحب زنده گیری و درمان شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته