دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 دی 1397 - 10:45
القدس العربی:

نشست لهستان هرگز منجر به وقوع جنگ علیه ایران نخواهد شد

یک نشریه عربی با بررسی تحولات منطقه، برآیند هرگونه جنگ علیه ایران از نشست لهستان را منتفی دانست.
کد خبر : 352736
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از «القدس العربی»، ایالات‌متحده برای برگزاری نشستی با موضوعیت ایران، در لهستان آماده می‌شود و قصد دارد به این شکل، تعدادی از دولت‌ها و از آن جمله، دولت‌های عربی را برای ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی علیه ایران، گرد هم آورد. برخی کارشناسان، این نشست را مقدمه‌ای برای جنگ آینده علیه ایران می‌دانند، اما یک نکته مهم را در نظر ندارند و آن، محال بودن وقوع حمله آمریکایی یا صهیونیستی علیه ایران است.


از زمان آغاز صحبت از پرونده هسته‌ای ایران و پس از جنگ آمریکا علیه عراق، کارشناسان بسیاری در مورد نزدیکی حمله آمریکا به ایران صحبت کرده‌اند و عملاً خبر جنگ همواره در صدر صفحات روزنامه‌های بین‌المللی قرار داشت. به‌این‌ترتیب، اصطلاح «نزدیک» به معنای قریب‌الوقوع بودن به کار می‌رفت، اما با گذشت زمان، عبارت «جنگی نزدیک علیه ایران»، مفهوم دیگری به خود گرفت و به معنای «جنگ در زمانی نامشخص» تبدیل شد! در این میان، پژوهشگران از تعدادی از عوامل بنیادین که جنگ آمریکا علیه تهران را تا حد زیادی بعید می‌کند، غافل ماندند که در اینجا به‌طور خلاصه به این عوامل اشاره‌ای خواهیم داشت:


1. ایالات‌متحده پیش از به راه انداختن هر جنگی، مقدمات سیاسی و لجستیکی آن را فراهم می‌کند. در اینجا باید به جنگ آمریکا علیه عراق اشاره‌کنیم که در ابتدا، با صدور قطعنامه‌هایی از سوی سازمان ملل، زمینه‌سازی سیاسی برای آن انجام شد و هم‌زمان، نیروهای نظامی در خاورمیانه حضور پیدا کردند. در حال حاضر این شاخص در مورد ایران وجود ندارد، بلکه برعکس می‌بینیم که بخش مهمی از ارتش آمریکا در حال خروج از مناطق متعددی از خاورمیانه بوده و ترامپ به دنبال کمرنگ کردن نقش جهانی ایالات‌متحده است.


2. در زمان جنگ علیه عراق، واشنگتن دیگر دولت‌ها را به پیوستن به سیاست خود دعوت و برای این مهم، از ابزار مبادلات تجاری خود برای تشویق دولت‌ها استفاده می‌کرد، اما در شرایط فعلی، در اثر سیاست‌های ترامپ، ایالات‌متحده تا حد زیادی منزوی‌شده است و دیگر حربه‌ای برای فریب و تحریک دولت‌ها در اختیار ندارد و نمی‌تواند هم‌پیمانانش، به‌ویژه دولت‌های اروپایی را وادار به ورود به جنگی کند که می‌دانند باعث افزایش شدید قیمت نفت و درنهایت فشار اقتصادی زیادی به آن‌ها می‌شود.


3. جنگ‌هایی که در دهه‌های اخیر، ایالات‌متحده یکی از طرف‌های آن بوده است، یک حقیقت واضح را روشن می‌کند، مبنی بر اینکه واشنگتن از ورود به جنگ با یک قدرت منطقه‌ای که می‌تواند خسارت‌های زیادی را به آن وارد کند، اجتناب می‌ورزد. آمریکا وارد جنگ با عراق شد، چون می‌دانست یک دولت ضعیف و شکننده آن را اداره می‌کند. این در حالی است که ایران قادر است ضربه‌های دردناکی را به ارتش آمریکا وارد کند، به‌نحوی‌که بیش از 15 درصد از نیروهای نظامی‌اش را از دست بدهد. ازاین‌رو، پنتاگون هرگز وارد چنین ماجراجویی و معرکه‌ای نخواهد شد.


4. مسئله اینجاست که ایالات‌متحده از دشواری حمله هوایی به تأسیسات هسته‌ای ایران که به‌شدت محافظت می‌شوند آگاه است و از سوی دیگر، حمله زمینی به این تأسیسات نیز می‌تواند موجب بروز جنگی به وسعت جنگ جهانی دوم شود؛ امری که موافق با خواسته افکار عمومی در آمریکا نیست، به‌ویژه آنکه ایران هیچ خطری برای امنیت ملی آمریکا ندارد و مردم ایالات‌متحده معتقدند باید با ایران به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار شود.


علاوه بر این، اکنون، با پیشرفت سامانه‌های دفاع هوایی و موشک‌های ایران و به‌طورکلی تکنولوژی نظامی، گزینه جنگ علیه ایران، همچنان برای آمریکا بعید است.


انتهای پیام/4106/خ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته