دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1394 - 14:17
دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت در جشنواره لقمان مطرح کرد

اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای همکاری‌های بیشتر با دانشگاه آزاد اسلامی/ سامان‌دهی فناوری‌های حوزه پزشکی متناسب با علم نوین آموزشی

معاون آموزش و تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ در جشنواره لقمان دانشگاه آزاد اسلامی،‌ یکی از چالش‌های اساسی در بحث آموزش پزشکی را نوآوری دانست.
کد خبر : 35202

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ دکتر محمدباقر لاریجانی، با حضور در جشنواره لقمان دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن تبریک ایام دهه کرامت و ولادت امام رضا (ع) از رئیس دانشگاه آزاد معاونین و مسئولان حوزه پزشکی این دانشگاه قدردانی کرد و گفت: «حوزه پزشکی در کشور از اسناد و بخشنامه‌هایی ثابت که دچار تغییرات زیادی نشده‌اند پیروی می‌کند اما آنچه بیش از پیش مد نظر قرار گرفته شده توسعه کمی و کیفی این حوزه است است که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید داشته‌اند.»


وی در ادامه افزود: «یکی از چالش‌های اساسی در بحث آموزش پزشکی نوآوری است. این مبحث مهم به صورت مستقیم به دانشگاه‌ها وابسته است. بررسی جزئیات در رتبه علمی کشور، بین دانشگاه‌های بین‌المللی و مبحث آموزش حوزه پزشکی و جامعه جهانی نشان می‌دهد که متاسفانه ایران از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. برای علت‌یابی این امر برنامه ریزی‌های دقیقی اتفاق افتاده است تا سیاستی اتخاذ شود که نوآورانه‌ترین رویکرد برای این موضوع، اتخاذ شود.»


لاریجانی تصریح کرد: «امروز هیچ بیماری در ایران برای درمان نیاز به رفتن به خارج از کشور ندارد، اما سطح ارائه کیفیت در این مورد باید به‌صورت بررسی شود و با تلفیق بحث نوآوری، نقشه راهبردی توسعه آموزشی پزشکی که در دست تدوین وزارت بهداشت است برای این موضوع به کار گرفته شود.»


معاون آموزش وزارت بهداشت با اشاره به سند آمایش سرزمینی بیان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی نیز در راستای سند آمایش سرزمینی، باید هر چه زودتر نقشه توسعه‌ای آمایشی خود را محقق کند تا بتواند نقشش را در این زمینه ایفا کند.»


وی با تاکید بر بار بیماری کشور خاطر نشان کرد: «در این مورد کشور از وضعیت خوبی برخوردار نیست و برای این موضوع وزارت بهداشت در حال بررسی‌های دقیق است تا این بار را کم کند. دانشگاه آزاد اسلامی باید بر اساس این مواضع برنامه ریزی‌های لازم را اتخاذ کندو این دانشگاه به عنوان تنها برند غیر دولتی می‌تواند این بار سنگین را از دوش دولت بردارد و مسئولیت زیادی در این حوزه بپذیرد.»


وی تأکید کرد: اصولا انجام کار در حوزه علوم پزشکی به صورت غیردولتی کار بسیار سختی است اما تیم مدیریتی جدید دانشگاه آزاد اسلامی و مدیریت علم مدارانه دکتر میرزاده توانسته در این جهت به خوبی حرکت کند که در همین راستا ما می توانیم این دانشگاه را به عنوان یک مدل موفق در بخش خصوصی معرفی کنیم.


لاریجانی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به منظور نشان دادن تعهد خود به ضوابط، در چند سال گذشته با اصلاح تعداد دانشجویان و توسعه علوم پزشکی، توانسته اقدامات مناسبی در جهت گسترش پزشکی در کشور انجام دهد.


لاریجانی در ادامه افزود: «در بحث آموزش پزشکی، وزارت بهداشت بسته‌هایی آموزشی را تدوین کرده تا بتواند با این چالش‌ها به درستی برخورد کند. آنچه که بیش از پیش مد نظر است حرکت به سمت دانشگاه‌های هزاره سوم در بحث آموزش پزشکی است.»


راهکارهای برطرف کردن چالش آموزشی حوزه پزشکی


دکتر باقر لاریجانی با تاکید به مرجعیت علمی در بحث آموزشی گفت: «یکی از مباحث مهم در برنامه‌ریزی برای رفع چالش‌های آموزشی، مرجعیت علمی است که با بررسی دقیق این موضوع مشخص می‌شود حوزه پزشکی و جامعه بین‌الملل در چه شرایطی قرار دارند. آمارها نشان می‌دهد حوزه پزشکی ایران با استفاده از 10 درصد منابع ملی، نزدیک به 33 درصد در جهان تاثیر گذار است و این امر نشان می‌دهد ایران ظرفیت خوبی برای ارتقاء و پیشرفت در حوزه پزشکی دارد.»


وی تصریح کرد: «مرکز ملی تحقیقات راهبردی و معاونت آموزش وزارت بهداشت برای این مورد طراحی شده تا موارد مهم مرجعیت علمی را بررسی کند. موضوع دیگری که از نظر وزارت بهداشت مهم است حرکت دانشگاه‌ها به سوی دانشگاه نسل سوم است. مراکز آموزش عالی باید نوآورانه و با استفاده از تجربه دانشگاه‌های بزرگ دنیا به این سمت حرکت کند.»


معاون آموزشی وزارت بهدشت با برشمردن دغدغه‌های دانشگاه‌های نسل سوم افزود: «دغدغه دانشگاه‌های نسل سوم دغدغه جهان سوم نیست بلکه این رویکرد اصلی دانشگاه‌های بزرگ دنیا است. دانشگاه‌های بزرگ دنیا معتقد هستند دانش آموختگان نباید به دنبال شغل باشند، بلکه آنها افرادی هستند که می‌توانند ایجاد شغل کنند. بنابراین ما باید سیستم آموزشی خود را بازبینی کنیم تا بتوانیم در این مسیر گام‌های موثری برداریم.»








دغدغه دانشگاه‌های نسل سوم دغدغه جهان سوم نیست بلکه این رویکرد اصلی دانشگاه‌های بزرگ دنیا است. دانشگاه‌های بزرگ دنیا معتقد هستند دانش آموختگان نباید به دنبال شغل باشند، بلکه آنها افرادی هستند که می‌توانند ایجاد شغل کنند

وی سومین چالش آموزشی را پاسخگویی به نیازهای کشور دانسته و اظهارداشت: «آنچه باید مد نظر دانشگاه‌ها قرار بگیرد، باید متناسب با بار بیماری کشور با توجه به آلودگی‌های زیست محیطی و علت مرگ و میر مردم باشد تا این امور مورد مطالعه دقیق قرار بگیرند و به صورت جدی اصلاح شوند. »


لاریجانی تاکید کرد: «همچنین باید توجه داشت که فناوری‌های حوزه پزشکی متناسب با علم نوین آموزشی سامان‌دهی شود. همچنین حوزه آموزشی باید به شکل هدفمند و ماموریت‌گرا عمل کند. در همین راستا معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای اولین بار در کشور دانشگاه‌ها را منطقه‌بندی کرده و بعد موارد آن‌ها را بررسی می‌کند. به طور مثال در استان سیستان و بلوچستان 100 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند که این افراد باید به شکلی هدفمند در جهت اعتلای استان خودشان تاثیر گذار باشند. خوشبختانه آموزش عالی در کشور به وضعیت مناسبی رسیده اما باید رشته‌های چند نظمی یا بین رشته‌ای نیز وارد این سیستم شود.»


تدوین پکیج حرفه‌مداری


محمد باقر لاریجانی با تاکید بر اینکه بسته آمایش سرزمینی امکان بومی‌سازی را برای دانشگاه‌ها تسهیل می‌کند بیان داشت: «آموزش کاردان و کارشناس‌ها باید متناسب با شرایط بومی کشور صورت گیرد و هدف‌گذاری در این باره باید با توجه به اقلیم هر منطقه انجام شود. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر پیشگام بوده و فعالیت‌های مناسبی را انجام داده است.»


وی همچنین با اشاره به بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای اظهار داشت: «هر فردی که می‌تواند به مردم خدمت کند، ملزم است نیاز مردم را ببیند. حوزه پزشکی نیاز به اخلاق حرفه‌ای دارد که برای این موضوع پکیج حرفه‌مداری در حوزه علوم پزشکی تدوین شده که وزارت بهداشت در حال توسعه آن است.»








آموزش کاردان و کارشناس‌ها باید متناسب با شرایط بومی کشور صورت گیرد و هدف‌گذاری در این باره باید با توجه به اقلیم هر منطقه انجام شود. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر پیشگام بوده و فعالیت‌های مناسبی را انجام داده است

معاون آموزشی وزارت بهداشت، با تاکید بر بین المللی‌سازی دانشگاه‌ها بیان کرد: «متاسفانه کشور ما جزء معدود کشورهایی است که منبع دانشجویان دانشگاه‌های مهم کشور را تامین می کند. با توجه به اینکه جوانان ما علاقه زیادی به آموزش عالی دارند و در سال‌های اخیر برای تحصیل مهاجرت کرده‌اند، این موضوع باید در دست بررسی دقیق قرار بگیرد. ما باید از تجربه دانشگاه‌های خارجی برای این مساله استفاده کنیم تا هم جلوی مهاجرت جوانان از کشور گرفته شود و هم بتوانیم دانشجوی خارجی جذب کنیم. به طور مثال کشور افغانستان متقاضیان زیادی برای تحصیل در ایران دارد.»


لاریجانی با تاکید دوباره بر ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها در قبال مراکز خارجی گفت: «دانشگاه آزاد با ظرفیتی که دارد می‌تواند در این زمینه فعالیت‌‌های خوبی انجام دهد.»


بسته های آموزشی مجازی در حوزه علوم پزشکی


معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در دنیا تنها 25 درصد آموزش به صورت چهره‌به‌چهره صورت می‌گیرد افزود: «ما می‌توانیم از این موضوع استفاده کنیم و در دوره‌ای مثل PHD این مساله را به کار گیریم. کشور ما با وسعتی که دارد به شدت نیازمند این شبکه است، زیرا این امکان برای همه افراد در همه‌جای کشور فراهم می‌شود تا در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کنند و این کار یک گام عملیاتی خواهد بود.»


وی خاطر نشان کرد: «موضوع دیگری که مد نظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت است، ارزیابی آزمون‌ها و امتحانات است. امتحانات باید به شکل تضمین شده بدون هیچ جای اعتراضی برگزار شود که به زودی برنامه‌هایی برای این موضوع اجرا خواهد شد.


لاریجانی در ادامه افزود: «یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرای معاونت آموزشی وزارت بهداشت، احداث بیمارستان جامع زنانه است. بیمارستان‌های این چنینی درتمام دنیا در حال خدمت‌رسانی به جامعه زنان هستند. باید اذعان داشت که این امر متناسب با فرهنگ و عرف کشور نیز خواهد بود و می‌تواند امکانات ویژه ای برای زنان فراهم کند.»








به علت قانون‌گرایی در تیم مدیریتی دکتر میرزاده، تا به امروز مسیر خوبی را همراه با دانشگاه آزاد پیش رفته‌ایم. با سیاست‌های همسویی که بین وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، وزارت بهداشت تمایل دارد ماموریت‌های ویژه‌ای در جهت پیشرفت حوزه پزشکی به دانشگاه آزاد بسپارد

اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای همکاری‌های بیشتر با دانشگاه آزاد اسلامی


لاریجانی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت آمادگی تعامل و همکاری بیشتر با دانشگاه آزاد را دارد افزود: «به علت قانون‌گرایی در تیم مدیریتی دکتر میرزاده، تا به امروز مسیر خوبی را همراه با دانشگاه آزاد پیش رفته‌ایم. با سیاست‌های همسویی که بین وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، وزارت بهداشت تمایل دارد ماموریت‌های ویژه‌ای در جهت پیشرفت حوزه پزشکی به دانشگاه آزاد بسپارد. ارائه خدمات غیر دولتی و فراهم کردن امکانات در حوزه پزشکی کار بسیار سختی است که دانشگاه آزاد از عهده آن به خوبی برآمده است. ما می‌توانیم با یک مدل موفق در درمان بخش خصوصی، با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری خوبی داشته باشیم.»معاون وزیر بهداشت، دانشگاه آزاد را تنها سازمان غیر دولتی کشور دانست که در حوزه پزشکی تاثیر به‌سزایی داشته و در همین خصوص گفت: «تا کنون دانشگاه آزاد اسلامی بار سنگینی را به نفع کشور در حوزه پزشکی به دوش کشیده. باید گفت استفاده از منابع دولتی در آموزش و حتی در حوزه پزشکی کار اشتباهی است که خوشبختانه دانشگاه آزاد به عنوان تنها سازمان این مسئولیت را در کشور به عهده دارد.»


دکتر باقر لاریجانی در پایان سخنان خود، با اشاره به مدل‌های موفق آموزشی خاطر نشان کرد: «ما می‌توانیم به کمک دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها، مدل‌های موفقی را توسعه دهیم تا حوزه پزشکی در کشور، شاهد ارتقای کیفیت باشد. در همین خصوص دانشگاه آزاد اسلامی با تاسیس کلینیک دندانپزشکی بروجرد گام موثری برداشت و مسئولان وزارت بهداشت را شگفت‌زده کرد. امیدواریم این فعالیت‌ها با کیفیت روز‌به‌‌روز به سمت توسعه بیشتر در جهت پیشرفت حوزه پزشکی ایران ادامه پیدا کند.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته