دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1394 - 15:07
یک فعال زنان در نشست نقش رسانه در عدالت جنسیتی:

حذف زنان منشی راهکار مبارزه با فساد اداری نیست

یک فعال زنان با تاکید بر اینکه حذف زنان منشی راهکار مناسبی برای مبارزه با فساد اداری نیست، افزود: متاسفانه مسئولان حضور زنان در محیط‌های اجتماعی را به عنوان یک فرصت تلقی نمی‌کنند و همیشه به صورت آسیب‌های اجتماعی به این بخش می‌پردازند.
کد خبر : 35010

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، زهرا نژاد بهرام در نشست نقش رسانه در عدالت جنسیتی با تاکید بر اینکه با گسترش رسانه‌های نوین در جامعه، روزنامه‌نگاری با سبک قدیم کنار رفته است، به طوری که آنقدر روزنامه‌نگاری نوین در جامعه گسترش پیدا کرده که حتی برخی از روزنامه‌ها را وادار کرده‌اند که به فضای مجازی وارد شوند، ادامه داد: در روزنامه‌نگاری قدیم موضوعات و مصاحبه‌ها به صورت گزینشی چاپ می‌شد اما در روزنامه‌نگاری نوین و تعاملی اینگونه نیست و آزادگی در گویش رسانه‌ها حاکم شده است.


این فعال زنان ادامه داد: تا حدودی در رسانه‌های قدیم موضوعاتی از قبیل گفتمان مرد سالاری،‌ پدر سالاری، شهروند درجه دو و شهروند یقه صورتی به چشم می‌خورد، در حالیکه امروز گفتمان مسلط به چالش کشیده می‌شود.


نژاد بهرام ادامه داد: یکی از ویژگی‌های گفتمان‌های مسلط طبیعی‌سازی است یعنی در گذشته همه محدودیت‌ها برای زنان را امری طبیعی قلمداد می‌کردند ولی در رسانه‌های نوین این امکان وجود دارد که برخی از موضوعات طبیعی‌سازی شده را تغییر دهیم.


وی به چهار ویژگی رسانه‌های نوین اشاره کرد و گفت: سرعت، سهل الوصول بودن، تعاملی بودن و نگاه جنسیتی از ویژگی‌های رسانه‌های نوین است که با داشتن این ویژگی‌ها توانستند به سرعت جای خود را در مدت کوتاهی در جامعه باز کنند.


این فعال زنان تصریح کرد: در رسانه‌های نوین شاخص‌های زنان‌، مشارکت زنان در حوزه‌های تخصصی و موفقیت زنان مشاهده می‌شود و در این رسانه‌ها زنان می‌توانند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.


نژاد بهرام گفت: مسائل زنان توافقی نیست چون نگاه و طبقه‌بندی مسائل اجتماعی یکسان نیست. رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران اجتماعی باید نهادی به صورت انجمن روزنامه‌نگاران اجتماعی داشته باشند تا بتوانند با کمک دستگاه‌های اجرایی محدودیت‌ها و فرصت‌های موجود را بیان کنند.


وی ادامه داد: متاسفانه امروز حتی در دانشگاه‌های ما بین روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و روزنامه‌نگاران آکادمیک گفت‌وگویی وجود ندارد و حتی تحقیقات و پژوهش‌هایی در زمینه تاثیرگذاری رسانه‌های جدید بر خانواده انجام نشده است و تنها تعدادی مقاله و پایان‌نامه در این زمینه موجود است که نمی‌توان به آن تکیه کرد.


نژاد بهرام ادامه داد: نویسندگی، رمان، سینما، موسیقی و اساسا هنر زنانه شده است و بسیاری از زنان جامعه در این حوزه‌ها فعالیت می کنند در حالیکه متاسفانه مسئولان حضور زنان در محیط های اجتماعی را به عنوان یک فرصت تلقی نمی‌کنند و همیشه به صورت آسیب‌های اجتماعی به این بخش می‌پردازند به طوریکه برای مبارزه با فساد اداری در اداره‌ها دستورالعمل حذف خانم‌های منشی را صادر میکنند، انگار تنها خانم‌های منشی مشکل ساز هستند و مدیران مرد را در بروز فساد اداری نادیده می‌گیرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته