غرب با ترویج بیعفتی زنان را در بدترین وضع اجتماعی قرار داده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اصفهان، جریان غربگرایی ابتدا در حوزه پوشش مردان ایرانی در دوران فتحعلی شاه قاجار (۱۱۷۴ ش – ۱۷۹۴ م) شکل میگیرد بعدها و در جریان سفرهای سهگانه ناصرالدین شاه به اروپا (۱۲۹۰،۱۲۹۵،۱۳۰۶)، شاه ایران در ظواهر پوششی اندرونی زنان دگرگونی پدید آورد؛ اما مهمترین عامل پیدایش و اجرای کشف حجاب، سفر پهلوی اول، رضا شاه به ترکیه است. نوع لباس و شیوه فعالیت زنان در ترکیه نظر او را جلب کرد. به گمان او تمام این تغییرات و پیشرفتها نتیجه آزادی پوشش و فعالیت مساوی زنان و مردان بود و باید همین مسیر در ایران نیز پی گرفته شود. نهایتاً رهاورد سفر به ترکیه، اعلام رسمی کشف حجاب از سوی پهلوی اول در دی ۱۳۱۴ بود.
هفدهم دی سالروز اجرای طرح ننگین و استعماری حذف حجاب به دست پهلوی اول است. به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری آنا در اصفهان گفتگویی با محمدرضا شمشیری عضو هیئت علمی گروه فلسفه و عرفان و معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) انجام داده است که از نظر مخاطبان میگذرد.
شمشیری با اشاره به تاریخچه کشف حجاب در ایران گفت: به شهادت تاریخ، ایرانیان باستان در نوع پوشش، میان مردان و زنان، متفاوت عمل میکردند، این تفاوت از زمان تشکیل دولت مادها تا پایان حکومت ساسانیان (حدود ۱۴ قرن)، وجوه و جلوههای مختلف دارد؛ از تفاوت در پوشیدن لباس تن گرفته تا اختلاف در پوشاندن سر و صورت. در کتاب پوشاک باستانی ایرانیان پیرامون پوشش در دوره «مادها» آمده است «مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد از هم تمییز داده میشوند، به نظر میرسد که زنان پوششی نیز روی سر خود میگذارند ...».
این استاد دانشگاه افزود: درباره پوشاک زنان در دوره هخامنشیان آورده شده: «از روی برخی نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومی برمیخوریم که پوششی جالب دارند، پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستینکوتاه است، به زنان دیگر آن دوره نیز برمیخوریم که از پهلو به اسب سوارند؛ اینان چادری مستطیل شکل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز پیراهن دیگری تا مچ پا نمایان است.»
معاون فرهنگی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار کرد: در دوره ساسانیان، آیین زرتشت توسط اردشیر، دین رسمی کشور اعلام میشود، زنان در این دوره همچنان دارای پوشش کاملاند؛ در این خصوص آمده است «چادر که از دورههای پیش مورد استفاده بانوان بوده در این دوره نیز به صُوَر مختلف مورد استعمال داشته است». جناب زرتشت نیز با تأیید حدود و کیفیت حجاب رایج آن دوران کوشید تا با پندهای خود ریشههای درونی حجاب را تعمیق و مستحکم کند.
شمشیری گفت: با ورود اسلام عزیز به کشور، مؤیدات دینی و آیینی حجاب مورد تصریح و تأیید قرار میگیرد؛ قرآن کریم در آیات ۳۱ سوره نور و ۵۳ و ۵۹ سوره احزاب صراحتاً حدود و کیفیت پوشش را برای بانوان تعیین و تحدید میکند.
دبیر شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) عنوان کرد: پوشش تمام زنان ایرانی تا عصر صفوی ادامه دارد؛ شارون فرانسوی درباره پوشش سر زنان عصر صفوی در سفرنامه خود آورده است «پوشش سر زنان، چارقد سفیدی است که تا سر شانه میرسد و چادر سفید بلندی که فقط چشمها از پشت آن پیداست و جلوی صورت را با پارچه مشبک دستباف یا توری میبندند، در منزل هم زنان سر خود را میپوشانند و تا روی سینه آنها پوشیده است.»
عضو هیئت علمی گروه فلسفه و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) افزود: جریان غربگرایی ابتدا و در حوزه پوشش مردان ایرانی در دوران فتحعلی شاه قاجار (۱۱۷۴ش – ۱۷۹۴م) شکل میگیرد، رفتوآمدهای هیئتهای فرانسوی به دربار ایران، اعزام چند خیاط فرانسوی به دربار و تغییر پوشش تدریجی شاهزادگان قاجار با لباسهایی با طرحهای اروپایی آغازی بر فرایند تغییر پوشش در ایران است. سفرهای سهگانه ناصرالدین شاه به اروپا (۱۲۹۰،۱۲۹۵،۱۳۰۶) در ظواهر پوشش اندرونی زنان دگرگونی آشکاری پدید آورد. البته هنوز شرایط برای تغییر پوشش زنان در بیرون خانه فراهم نشده بود.
شمشیری ادامه داد: مهمترین عامل پیدایش و اجرای کشف حجاب، سفر پهلوی اول (رضا شاه) به ترکیه است. نوع لباس و شیوه فعالیت زنان در جامعه و شیوه تعلیم و تربیت دختران ترک، نظر او را جلب کرده است. به گمانش تمام این تغییرات و پیشرفتها در ترکیه نتیجه آزادی پوشش و فعالیت مساوی زنان و مردان بوده و میبایست همین مسیر در ایران نیز پی گرفته شود. رهاورد سفر به ترکیه این شد که کشف حجاب از سوی پهلوی اول در دی ۱۳۱۴ اعلام رسمی شد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) گفت: ملاحظه میشود که این تصمیم بر خلاف تمام سابقه ملی و مذهبی ماست و نتیجهای جز خلأ معرفتی نسبت به تاریخ و گذشته این ملّت از یک طرف و از خودباختگی در برابر فرهنگ غرب و نداشتن تعریف درستی از توسعه و پیشرفت از سوی دیگر ندارد. امروزه غرب به نام تساوی حقوق و آزادی با تدارک و تمسک به انواع شیوههای آزادی جنسی، استفاده ابزاری از جنسیت و ترویج بیحیایی و بیعفتی، جامعه زنان آلوده به فرهنگ خود را در بدترین و تلخترین برهههای تاریخ قرار داده است. بدیهی است راه برونرفت از این ورطه هولناک، بازگشت صادقانه به منابع و احکام دینی و ارزشها و داشتههای ملی است.
شمشیری در پایان این گفتگو به نقل از حجتالاسلام قرائتی گفت: ایشان گفته است «تیر سهشعبه یعنی چه؟ تیر سهشعبه یعنی همین کارهایی که در کوچه و خیابان انجام میدهیم! همین بدحجابی و رعایت نکردنها سه شعبه دارد، یک شعبهاش این است که خودمان گناه کردهایم، یک شعبهاش این است که دیگران را به گناه انداختهایم و یک شعبه هم قلب امام زمان(عج) است که نشانه گرفتهایم. بنابراین بانو! این چادر تا برسد به دست تو، هم از کوچههای مدینه گذشته، هم از کربلا و هم از بازار شام. چادرت را در آغوش بگیر و بگو برایت روضه بخواند.»
گفتگو از: اصغر عالمیان
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/ن