دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1394 - 14:22
مولاوردی در نشست نقش رسانه در عدالت جنسیتی:

گسست بین دولت و ملت به نفع هیچ کس نیست/ زنانه شدن فقر به یک گفتمان غالب تبدیل شده است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه عملکرد معاونت زنان در تضاد و تقابل با سیاست‌های ابلاغی نیست، گفت: گسست بین دولت و ملت به نفع هیچ کس نیست.
کد خبر : 34980

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، شهین دخت مولاوردی در نشستی با موضوع نقش رسانه در عدالت جنسیتی توجه به مساله زنان را یک مسئولیت همگانی دانست و گفت: باید تمام قوا و مجموعه‌های حاکمیتی عزم و اراده جدی برای رسیدگی به مسائل زنان را در پیش بگیرند.


وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسائل زنان و خانواده از مسائل درجه یک کشور است، افزود: اینکه انتظار داشته باشیم معاونت امور زنان در مدت کوتاهی که این معاونت را در اختیار گرفته است بار مسئولیت و مشکلات حوزه زنان را بر دوش بکشد و حل کند با توجه به واقعیات موجود و اقتضائات جامعه همخوانی ندارد. باید ارتباط تنگاتنگی بین قوای سه گانه کشور ایجاد شود.


باید بستر کاهش آسیب‌های اجتماعی به وجود آید


وی افزود: باید حداقل شرایط و بستر لازم برای تحقق کاهش آسیب‌های اجتماعی به وجود آید و ما همیشه آماده برقراری تعامل با قوای سه گانه بوده‌ایم. همچنین عملکرد معاونت زنان نشان نمی‌دهد که ما در مقابل و در تضاد با سیاست‌های ابلاغی حرکت می‌کنیم.


معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: انرژی و وقتی که ما برای تنش‌زدایی حاشیه‌های به وجود آمده صرف می‌کنیم باعث می‌شود فرصت طلایی رسیدگی به برنامه‌های خود را از ما می‌گیرد.


وی ادامه داد: رسانه‌ای می‌تواند بی‌طرفانه و منصفانه به معاونت امور زنان کمک کند تا اعتماد ایجاد شده در بین مردم و دولت حفظ شود و منفی‌بافی و ناامیدی در جامعه ترویج نشود زیرا گسست بین دولت و ملت به نفع هیچ کس نیست و باید کاهش این منفی‌بافی‌ها را در پیش بگیریم، اقدامات مطلوب و مثبت به مردم معرفی شود و در زمینه‌هایی که کم‌کاری صورت گرفته نیز به مسئولان هشدار داده شود و از تخریب جلوگیری کنیم زیرا با این کار اعتماد مردم از بین می‌رود.


وی در ادامه به تلاش‌های این معاونت در ابعاد سیاسی فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: انصاف و عدالت ایجاب می‌کند که شرایطی که دولت یازدهم کشور را تحویل گرفت مدنظر قرار گرفته شود، معاونت امور زنان از بدو فعالیت در دولت به شناخت وضعیت موجود کشور پرداخت و کاهش فاصله با وضعیت مطلوب را در دستور کار خود قرار داد و در این زمینه فعالیت‌های متعددی را به انجام رساندیم.


مولاوردی ادامه داد: معاونت به عنوان یک نهاد فرابخشی برنامه‌های خود را به پیش می‌برد به طوری که تاکنون 12 تفاهم‌نامه، 8 موافقت‌نامه و 24 پروژه مشترک با دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است.


وی ادامه داد:‌ وضعیت موجود را در تمام استان‌های کشور مورد شناسایی قرار دادیم و بر اساس آن اطلس وضعیت زنان تدوین شد به طوری که 31 گزارش استانی تهیه کردیم و به موضوعاتی که نیازمند اقدامات فوری بود پرداخته شد.


رای زنان، رای به تغییر بود


معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 گفت: زنان و دختران در زمان انتخابات بیشترین رای را به این دولت دادند و این رای در آن زمان نشان از رای به تعبیر بود. بر همین اساس تغییر رویکرد را باید در دستور کار خود قرار می‌دادیم.


مولاوردی ادامه داد: اولین مصاحبه و سخنرانی‌هایی که می‌کردم زنانه شدن فقر مورد اشاره قرار می‌گرفت و آن قدر در سخنرانی‌ها به این واقعیت رسیدیم که امروز می‌بینیم رئیس کمیته امداد و رئیس سازمان بهزیستی زنانه شدن فقر را به عنوان یک گفتمان غالب در نظر گرفته‌اند.


وی با بیان اینکه 82 درصد زنان بیکار و بی‌سواد هستند، گفت: اخیرا به این واقعیت رسیدیم که زنانه شدن بخش غیر رسمی اشتغال نیز در کشور در حال شایع شدن است زیرا زنان نیروی کار ارزانی هستند و به خاطر نیاز مالی به کارهای غیر رسمی تن می‌دهند.


اجرای برخی کنگره‌ها باعث تغییر نگاه سازمان‌ها به زنان می‌شود


معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به گفته‌های منتقدان معاونت اشاره کرد و گفت: برخی از منتقدان ما می‌گویند که سال اول معاونت به دید و بازدید و سال دوم به همایش و نمایش گذشت. در حالی که اجرای برخی از کنگره‌ها باعث تغییر نگاه سازمان‌ها به وضعیت زنان می‌شود. به عنوان مثال در بحث اعتیاد کنگره‌هایی برگزار شد که برای اولین بار با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی موضوع زنان و اعتیاد را مورد بحث قرار دادیم زیرا این گونه فعالیت‌ها نیاز به برگزاری همایش و کنگره دارد تا بتوانیم تبعیض‌های نانوشته را در حوزه زنان تغییر دهیم که مانع بسیاری از تحرکات در این حوزه می‌شود.


وی ادامه داد: برای این کار نیاز به ظرفیت‌های ملی که در دستگاه‌ها و استان‌ها وجود دارد خواهیم داشت که البته هنوز با آنها رابطه مطلوب را نداریم و تلاش می‌کنیم به این رابطه اثر بخش برسیم تا دفاتر مشاوران در استان‌ها تاثیر گذاری لازم را داشته باشد.


معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده یادآور شد: هماهنگی میان دستگاه‌ها و هم افزایی میان فعالیت‌های آنها یک کار اساسی بود که در این دو سال یکی از محورهای اساسی فعالیت خود قرار دادیم و تا جایی که بتوانیم برنامه‌هایی را در جهت این راهبرد ادامه می‌دهیم.


نخستین کمیته تخصصی زنان و خانواده برگزار می‌شود


مولاوردی در ادامه این برنامه از برگزاری نخستین جلسه کمیته تخصصی زنان و خانواده خبر داد و گفت: جلسه کمیته تخصصی زنان و خانواده در راستای تدوین برنامه ششم برگزار می‌شود و یکی از برنامه‌های پیشنهادی معاونت امور زنان و خانواده، تبیین عدالت جنسیتی در همه ابعاد در برنامه ششم توسعه است.


وی همچنین در خصوص انتصاب زنان در مدیریت‌های کلان در دولت تدبیر و امید گفت: حرکت‌هایی برای انتصاب فرمانداران در کشور آغاز شد اما پس از مدتی متاسفانه این برنامه متوقف شد البته تعداد فرمانداران زن رشد خوبی دارد.


معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده یادآور شد: امروزه وزرایی در دولت مشغول به کار هستند که حداقل یک دوره وزارت را تجربه کرده‌اند اما در خصوص انتصاب زنان در حد وزیر و استاندار بحث ریسک کردن و بحرانی بودن شرایط مطرح شده است و درباره این مساله عنوان شده فرصت آزمون و خطا وجود ندارد البته تلاش‌های ما همچنان ادامه دارد و پیشنهادی برای اصلاح نظام اداری کشور تهیه شده و در آن درخواست کردیم سالانه 10 درصد به میزان مدیران زن در کشور افزوده شود.


اجازه تاسیس وزارت خانه زنان را نداریم


مولاوردی در خصوص وعده‌های دولت یازدهم مبنی بر وعده رئیس جمهوری برای تاسیس وزارت خانه زنان گفت: دکتر روحانی در یکی از سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره کردند اما در وعده‌های مکتوب دولت یازدهم چنین موضوعی وجود ندارد، البته شاید در زمان مطرح شدن این موضوع تصور نمی‌کردند که اجازه اضافه شدن چنین وزارتخانه‌ای با تشکیلات اداری بزرگ را نداریم.


وی ادامه داد: موضوع جدا شدن بخش جوانان از ورزش، وزارت ورزش و جوانان نیز با توجه به این موضوع منتفی شد.


معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در خصوص اقدامات معاونت زنان برای افزایش تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: معاونت زنان به خود و مدیران کل بانوان استان‌ها اجازه نمی‌دهد که از جناح و گروه خاصی حمایت کند اما بهبود شاخص‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و می‌کوشیم زنان را نسبت به نام‌نویسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی تشویق کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته