دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا تشریح شد؛

هسته کشت‌یار زعفران دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد چگونه برتر شد

مدیر مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد گفت: تغییر الگوی کشت به لحاظ روش و افزایش دوره کشت از اهداف مهم کشت گلخانه‌ای زعفران در این دانشگاه است.
کد خبر : 347935
4-13.jpg

ملیحه صمدی‌کاظمی به مناسبت انتخاب هسته کشت یار زعفران مستقر در مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان خراسان شمالی به‌عنوان هسته فناور برتر  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در بجنورد،  اظهار کرد: تغییر الگوی کشت به لحاظ روش (کشت بدون خاک و بدون آب)، استفاده از اراضی کوچک در سطح گلخانه به‌جای تخصیص زمین‌های بزرگ، کنترل کیفی محصول در محیط گلخانه‌ای، بالابردن دوره تناوب کشت در طول سال (حداقل 3 دوره کشت در فصل تابستان و پاییز و حداکثر 2 دوره کشت در فصل زمستان و بهار) از اهداف مهم کشت گلخانه‌ای زعفران در این واحد دانشگاهی بود.


 مدیر مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد خاطرنشان کرد: در بازه زمانی 3 ماه، تجهیز گلخانه زعفران انجام و کشت اول مرداد سال جاری آغاز شد و پایان مهر سال 97 نیز برداشت نخستین محصول ایروپونیک زعفران صورت گرفت که به‌صورت تقریبی از هر تن پیاز، 3 کیلو زعفران قابل‌برداشت بود.


صمدی‌کاظمی تصریح کرد: با توجه به نیاز آبی پائین گل زعفران و همچنین ارزآوری محصول نامبرده و خشک‌سالی‌های پیاپی و پشت سرهم، کشت زعفران را می‌توان به‌عنوان کشت استراتژیک در نظر گرفت.


مدیر مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی  واحد بجنورد افزود: کشت بدون آب‌وخاک، برداشت گل در محیط و دمای تحت کنترل و تولید محصول کنترل‌شده و باکیفیت بالاتر در همه ماه‌های سال، از مهم‌ترین اهداف این گروه است که سعی براین است تا با کوتاه کردن دوره خواب پیازهای زعفران، در فصل زمستان و بهار نیز کشت انجام شود. این در حالی است که در کشت سنتی زعفران تا اردیبهشت‌، پیاز در خواب بوده و قابلیت کشت ندارد.


وی اظهار کرد: پروژه کشت گلخانه‌ای زعفران، اردیبهشت 1397 در مرکز رشد واحد پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد با حمایت‌های محمد ضمیریان معاون پژوهش و فناوری سابق این واحد دانشگاهی و با مشارکت و همکاری پریسا روشنی، محمدرضا توکلو، علیرضا حسنی، سعید براتی و محمد نوروززاده آغاز به کارکرده است.


انتهای پیام/4117/4062/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته