دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1394 - 15:05
کمیلی خبر داد:

ایجاد رشته‌های خاص علوم پزشکی برای نخستین بار در کشور از سوی واحد علوم و تحقیقات

رئیس دانشکده علوم پزشکی واحد علوم و تحقیقات، از ایجاد رشته‌های نانو ایمنی، بایو فوتونیک، تغذیه و رژیم درمانی و تغذیه و ورزشکاران برای نخستین بار در کشور در برنامه‌های آتی دانشکده علوم پزشکی واحد علوم و تحقیقات خبر داد.
کد خبر : 34792

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علی کمیلی در مراسم گرامیداشت روز پزشک رویکرد این دانشکده را برقراری و توسعه رشته‌های بین رشته‌ای با تمرکز بر رشته‌های حوزه پزشکی دانست و گفت: بر این اساس تدوین و ارائه رشته‌های مربوط با علوم غیر بالینی و مرتبط با دانش پزشکی با توجه به نیازهای کشور و به صورت هماهنگ با وزارت بهداشت در دستور کار این دانشکده قرار گرفت.








کمیلی از تصویب 21 رشته در شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: اکنون تصویب این رشته‌ها مراحل ارزیابی و تائید نهایی خود را در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی می‌کنند

وی با توجه به تعریف 21 رشته متنوع در اواخر سال 1391 از سوی دانشکده علوم پزشکی واحد علوم و تحقیقات همچون اقتصاد بهداشت، زیست فناوری پزشکی، نانو پزشکی، فیزیک پزشکی و ...ادامه داد: در این راستا اقدامات برای جذب اعضای هیات علمی مجرب در حوزه پزشکی در این واحد دانشگاهی صورت گرفت.


کمیلی از تصویب این 21 رشته در شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و افزود: اکنون تصویب این رشته‌ها مراحل ارزیابی و تائید نهایی خود را در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی می‌کنند.


وی با توجه به تصویب نهایی رشته‌هایی چون کنترل کیفی مواد غذایی، سلامت سالمندی و ... تصریح کرد: امید است، دانشکده علوم پزشکی واحد، حداکثر تا 18 ماه آینده موفق به اخذ دانشجو در تمامی 21 رشته مذکور شود و اقدامات برای تاسیس رشته های دیگر نظیر ژنتیک انسانی، انگل شناسی و ایمونولوژی پزشکی را از سر گیرد.


رئیس دانشکده علوم پزشکی واحد علوم و تحقیقات ابراز امیدواری کرد که تدوین و معرفی رشته‌هایی جدید همچون نانو ایمنی، بایو فوتونیک، تغذیه و رژیم درمانی و تغذیه و ورزشکاران برای نخستین بار در کشور از برنامه‌های آتی این دانشکده محسوب می‌شود.


کمیلی از راه‌اندازی 4 مرکز تحقیقات این دانشکده از جمله مراکز تحقیقات بایو فوتونیک، ارتقاء سلامت، سلامت الکترونیک و غذا و تغذیه ابراز خرسندی کرد و گفت: اقدامات آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم پزشکی واحد علوم و تحقیقات با توجه به حمایت‌های ریاست واحد و نیز گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با سرعتی بیش از پیش در حال پیگیری و پیشرفت است.


وی با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌هایی که با دارو کنترل و با وجود استرس تشدید می‌شوند، تصریح کرد: بعد روانی ارتباط پزشکان با بیماری در رفع ترس آنان از بیماری و افزایش امیدواری به درمان موثر است.


معاون فرهنگی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات نیز در این مراسم گفت: علم در دو قالب علم دین و علم بدن طبقه‌بندی می‌شود که علم بدن علی‌رغم گستردگی‌های فراوان به طور اجمالی در رشته‌های وابسته به پزشکی تجلی می‌یابد.


دکتر کرم‌الله دانشفرد با توجه به توجه به مقام ارزشمند طبابت از دیرباز در ایران، بر نقش بزرگان این حوزه به ویژه ابوعلی سینا در توسعه علم پزشکی تاکید کرد و افزود: ابن سینا به هر دو نکته مهم در جامعه پزشکی یعنی خودسازی و توسعه علمی و پایداری توجه ویژه داشت.


دانشفرد، پزشک را در ارتباط مستقیم با روح و روان انسان‌ها دانست و اظهار کرد: پزشکان باید به دانش تخصصی پزشکی و مطالعات روان‌شناختی، همگام با یکدیگر بپردازند.








کمیلی از راه‌اندازی 4 مرکز تحقیقات این دانشکده از جمله مراکز تحقیقات بایو فوتونیک، ارتقا سلامت، سلامت الکترونیک و غذا و تغذیه ابراز خرسندی کرد و گفت: اقدامات آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم پزشکی واحد علوم و تحقیقات با توجه به حمایت‌های ریاست واحد و نیز گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با سرعتی بیش از پیش در حال پیگیری و پیشرفت است

وی فعالیت پزشکان را به واسطه ارتباط با انسان‌ها در بدترین شرایط جسمی و روحی ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: تعامل پایدار با افراد در زمان نگرانی و بیماری نیازمند خودسازی است.


مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات نیز در پنل پرسش و پاسخ این مراسم حضرت محمد(ص) را نخستین طبیب جوامع اسلامی به ویژه در حوزه تغذیه دانست و اظهار کرد: تغذیه دورانی گسترده از پیش از تولد تا زمان مرگ را در بر می‌گیرد.


دکتر مظهری با توجه به نیروی دفاعی قوی بدن انسان، بر سه اصل طلایی تناسب، تعادل و تنوع غذایی تاکید کرد و گفت: حل بحران‌هایی چون آلودگی مواد غذایی به موادی چون روغن پالم، سم‌پاشی بی‌رویه و آب‌دهی غلط سبزیجات، نیازمند عزم ملی است و پزشکان و دولت مسئول مستقیم رفع آنها نیستند.


وی با توجه به اهمیت تولید غذا و سبزیجات سالم در منازل، ادامه داد: در بحث تغذیه باید دانست رژیم غذایی هر شخص مختص همان فرد بوده و ممکن است برای دیگری کشنده باشد.


دکتر جزایری نیز در این پنل، تغذیه را امری طولی دانست که بر تمامی ارکان حیات جوامع سیطره دارد و افزود: افراد باید بر اساس رهنمودهایی پزشکی و هرم مواد غذایی با لحاظ کردن تنوع در رژیم خود، از تمامی طیف‌های غذایی سالم بهره‌مند شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته