دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1397 - 11:12
بررسی بودجه دانشگاه‌ها؛

بودجه دانشگاه‌ها، سرعت‌گیر شتاب علمی کشور/هیچ کس راضی نیست

موسم بررسی بودجه رسید و هرقدر پول دهی آش می‌خوری؛ باز هم حرف از حل مسائل کشور به دست دانشگاه با اختصاص بودجه‌های پژوهشی و عمرانی این نهاد علم همخوانی ندارد.
کد خبر : 347351
560312_174.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا_محمدسجاد شهسواری؛ رئیس‌جمهور روز گذشته لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۸ را تقدیم مجلس کرد؛ بودجه وزارت علوم در سال 97 مبلغی در حدود 13 هزار میلیارد ریال بود که در بودجه تقدیم شده به مجلس برای سال  98، بودجه این وزارتخانه حدود 16 هزار میلیارد ریال پیشنهاد شده است.


بحث بودجه وزارت علوم بر بودجه دانشگاه‌ها تأثیرگذار است و بودجه پیش‌بینی شده برای برخی دانشگاه‌ها در مقایسه با سال گذشته کاهش و برای برخی دیگر از مراکز آموزش عالی افزایش داشته است.


سند بودجه


بودجه برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه لرستان و دانشگاه هرمزگان با کاهش مواجه شده‌ است و در سوی دیگر دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت و ... افزایش بودجه داشته‌اند که البته این رشد منابع مالی ظاهراً با توقعات و انتظارات دانشگاه‌ها همخوانی ندارد.


در سال‌های گذشته بیشتر دانشگاه‌های کشور از وضعیت تصویب و تخصیص منابع مالی گلایه داشته‌اند؛ این نارضایتی‌ها گاهی در برخی بودجه‌های ضروری و روزانه نظیر تهیه مواد غذایی برای دانشجویان، کمبود خوابگاه و تجهیز آزمایشگاه‌ها خود را نشان می‌دهد و سبب اعتراض برخی دانشجویان می‌شود.


باید به این نکته توجه شود که نحوه مدیریت برخی دانشگاه‌ها دارای ایراداتی است اما در بحث بودجه، زمانی که منابع مالی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و عمرانی محقق نشده باشد، نمی‌توان انتظار فعالیت شاخص از دانشگاه‌ها را داشت.


کاهش و یا افزایش اندک بودجه دانشگاه‌های شاخص در سال 98 استدلال منطقی ندارد، چرا که دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه‌های دیگر که دارای رتبه علمی بالا هستند، برای سال آینده با انبوه برنامه‌های پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی مواجه هستند.


توجه مسئولان برای حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم


کاهش منابع مالی مراکز آموزش عالی موجب معلق ماندن پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی می‌شود و دانشگاه‌ها با وجود علاقه برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم، عملاً دستیابی به خواسته خود را غیرممکن می‌بینند.


باید تمامی مسئولان از قبیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مقامات وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌ها با همدلی به سویی حرکت کنند که تأمین منابع مالی مناسب، همسو با گام برداشتن به سمت دانشگاه نسل سوم باشد و حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین، مستلزم کار عملیاتی در حوزه آموزش عالی است و فقط با سخنرانی‌های جذاب در همایش‌ها و کنفرانس‌ها نمی‌توان به این امر دست یافت.


دانشگاه تهران


کاهش بودجه دانشگاه تهران


بررسی متن لایحه بودجه 98 و مقایسه آن با سال گذشته نشان می‌دهد که بودجه دانشگاه تهران در سال 97، معادل 8 هزار و 840 میلیارد و 115 میلیون ریال بود که در بودجه سال 98، این مبلغ با کاهشی محسوس به 6 هزار و 28 میلیارد ریال و 795 میلیون ریال رسیده است. بودجه دانشگاه صنعتی شریف در سال 97، مبلغ 3 هزار و 355 میلیارد ریال بود که برای سال 98، معادل 3 هزار و 414 میلیارد و 976 میلیون ریال پیش‌بینی شده است.


بودجه سال 97 دانشگاه تربیت مدرس، یک هزار و 67 میلیارد ریال بوده که این مبلغ برای سال 98 به 3 هزار و 217 میلیارد و 37 میلیون ریال رسیده است.


در این بین دانشگاه‌های اصفهان، فردوسی مشهد و مازندران دارای افزایشی محسوس بوده‌اند؛ این در حالی است که دانشگاه‌های مذکور در بودجه سال 97 خود نیز دارای رشد بوده‌اند.


تعلیق فعالیت‌های دانشگاه‌ها به علت کمبود منابع مالی


بخش عمده بودجه دانشگاه‌ها صرف حقوق استادان، نگهداری از ساختمان‌ها، تهیه مواد اولیه غدایی، پروژه‌های پژوهشی و فعالیت‌های عمرانی می‌شود و عدم رشد بودجه و تأخیر در تخصیص بودجه، موجب محقق نشدن طرح‌های تحقیقاتی می‌شود.


بررسی وضعیت لایحه بودجه در سال‌های اخیر نشان دهنده این است که بودجه پیشنهادی رشدی اندک داشته است که پایین‌تر از حد انتظار دانشگاه‌ها بوده است. باید اندکی صبر کرد و دید که پس از بررسی نهایی کمیسیون‌ها در خصوص لایحه بودجه، در نهایت دانشگاه‌ها چه واکنش‌هایی به کاهش و یا افزایش اندک بودجه خود دارند که طبعاً با وجود برنامه‌های آتی دانشگاه‌ها و منابع مالی اختصاص یافته، قطعاً نارضایتی‌هایی در پی خواهد داشت.


انتهای پیام/4113


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته