دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1394 - 10:03
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

متهم کردن بیمه‌ها دردی را دوا نمی‌کند/ خدشه به اجزای نظام سلامت اعتماد مردم را از بین می‌برد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه متهم کردن بیمه‌ها، دردی را دوا نمی‌کند، افزود: باید به کل سیستم توجه کنیم و در نظر داشته باشیم که هر خدشه‌ای در یکی از اجزای نظام سلامت درمان و پزشکی اعتماد مردم نسبت به کل این سیستم را از بین می‌برد.
کد خبر : 34642

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی ربیعی در مراسم جشنواره چهره‌های ماندگار پزشکی در مرکز همایش‌های برج میلاد، اظهار کرد: نظام انگیزشی گروه‌های مختلف پزشکی اعم از پرستاران، پیراپزشکان، داروسازان و غیره تعیین کننده کیفیت ارائه خدمات درمانی است که امروز نیاز به بازتعریف دارد تا بتوان نواقص آن را رفع کرد.


وزیر کار با تاکید بر اینکه حرفه پزشکی مانند حرفه انسانی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: متاسفانه برخی انسان حرفه‌ای در پزشکی را بیش از حرفه انسانی مورد توجه قرار می‌دهند و تنشی که در رابطه بین پزشک و بیمار ایجاد می‌شود، ناشی از همین معنا است، پزشک ستیزی و نقدهایی از این دست به نفع مردم و جامعه پزشکی نیست.


ربیعی با یادآوری اینکه امروزه جامعه بیش از هرچیز نیاز به آرامش و ثبات دارد، افزود: آنان که بر تنش میان جامعه پزشکی و مردم دامن می‌زنند ناآرامی روانی را در جامعه افزایش می‌دهند. بنابراین باید به سمت پزشکی در خدمت توسعه اجتماعی به شکل هدفمند گام برداریم و حرفه انسانی پزشکی در خدمت توسعه را به یک گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم.


وی ادامه داد: حرکت به سمت پزشکی در خدمت توسعه اجتماعی به ملزوماتی فراتر از آنچه درون خود پزشکی به آن پرداخته می شود، نیاز دارد. باید در حرفه پزشکی کل نگری به نظام سلامت، درمان و پزشکی را مورد توجه قرار داد در صورتی که این کل نگری را حل نکرده و ناکارآمدی‌ها را جبران نکنیم نخواهیم توانست پزشکی را در جایگاه واقعی خود قرار داده و موجب ارتقاء آن شویم.


ربیعی با بیان اینکه تقویت اعتماد بین پزشک و بیمار از یک‌سو به برنامه‌های ما در نظام سلامت و از سوی دیگر به خود پزشکان متکی است،‌ افزود: ارتقا جایگاه پزشکی در کشور به تعامل بسیاری از دستگاه‌ها با بخش خصوصی و جامعه مدنی نیازمند است و رسیدن به این جایگاه به معنای کل نگری در حوزه پزشکی است.


وزیر کار با بیان اینکه متهم کردن دائمی بیمه‌ها به ناکارآمدی و نپرداختن به مشکلات ساختاری دردی را دوا نمی‌کند، گفت: این موضوع باعث افزایش پایداری مالی منابع نظام درمان هم نمی‌شود، البته مشکلات نظام بیمه و تامین مالی به تنهایی مشکل بیمه‌ها نیست و باید به کل سیستم توجه کنیم و در نظر داشته باشیم که هر خدشه‌ای در یکی از اجزای نظام سلامت درمان و پزشکی اعتماد مردم نسبت به کل این سیستم را از بین می‌برد.


ربیعی با یادآوری اینکه باید بین عقلانیت کوتاه مدت و عقلانیت درازمدت تفاوت قائل شویم، افزود: در عقلانیت کوتاه مدت می‌توانیم بدون اینکه نگران پایداری مالی باشیم به بیمه‌ها فشار بیاوریم اما در عقلانیت بلندمدت با در پیش گرفتن برخی از رویه‌ها بقای سیستم را برای درازمدت تامین می‌کنیم. در صورتی که بخواهیم پزشکی کشور در موقعیت با ثباتی قرار بگیرد باید تضمین عقلانیت دراز مدت در اولویت قرار گیرد.


ربیعی گفت: باید به دنبال منابع با ثبات رفت زیرا متهم کردن بیمه‌ها دردی را دوا نمی‌کند. امروز به دنبال مدیریت بهینه و یکپارچه سازی منابع مالی در حوزه بیمه سلامت هستیم البته در زمینه تبادل الکترونیک اسناد بستری بیماران بسیار پیشرفت داشته‌ایم و جهانی سازی خدمات جراحی را از 90 مورد به 120 مورد ارتقا داده‌ایم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته