دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1394 - 14:53

سیدحسن خمینی: رسانه‌ای که اعتماد مخاطب را ندارد یک بوق تبلیغاتی است

یادگار امام(ره) گفت: تنها سرمایه یک رسانه اعتماد مخاطب است و رسانه‌ای که اعتماد مخاطب را ندارد رسانه نیست، بلکه یک بوق تبلیغاتی به حساب می‌آید.
کد خبر : 34557

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام سیدحسن خمینی ظهر امروز -شنبه 31 مردادماه- در مراسم نودمین سالگرد تاسیس روزنامه اطلاعات و رونمایی از تمبر این روزنامه اظهار کرد: رسانه‌ای ممکن است دیده و شنیده شود اما از آن به عنوان رسانه‌ای برای کسب اطلاعات و اخبار و یا به عنوان یک رسانه امین نمی‌توان نام برد.


وی اضافه کرد: ممکن است بتوان سر یک نفر را برای همیشه کلاه گذاشت یا سر جمعی را برای مدت کوتاهی کلاه گذاشت اما بر سر همه برای همیشه نمی‌توان کلاه گذاشت. در دادگاه‌ها قسم می‌خورند که راست بگویند جز راست نگویند و همه راست را بگویند. رسانه‌ها هم باید همین طور باشند و اگر غیر از این باشد یک رسانه هویت خود را از دست می‌دهد.








اگر مخاطب احساس کند که رسانه شجاعت لازم را ندارد آن وقت به سراغ رسانه‌ای خواهد رفت که شجاعت دارد

یادگار امام(ره) ادامه داد: در طول عمر بشر از زمانی که شعرا بزرگترین رسانه دربارها بودند تا بعد از آنکه رسانه‌های جدید شکل گرفتند و امروز که شبکه‌های اجتماعی نقش رسانه‌ها را بازی می‌کنند، تریبون‌هایی وجود داشته است که انسان‌ها از آن‌ها حرف‌هایی می‌شنوند اما مهم این است که تا چه حد مردم به این حرف‌ها اعتماد می‌کنند. این اعتماد چند عامل دارد که اولین و بزرگترین عامل آن صداقت است.


سیدحسن خمینی در ادامه بیان کرد:‌ دروغ، دشمن اعتماد است و اعتماد از آن دسته چیزهایی است که در طول یک عمر به دست می‌آید اما ممکن است در یک شب از دست برود. با یک دروغ یک رسانه از چشم مخاطب می‌افتد و به همین دلیل یک رسانه نباید به هیچ قیمتی دروغ بگوید جز وقتی که می‌خواهد دست به خودکشی بزند.


یادگار امام‌(ره) دلسوزی برای مخاطب را عامل دیگر اعتماد به رسانه دانست و یادآور شد: یکی از مهمترین شروط تبلیغ این است که مخاطب احساس نکند از این تبلیغ چیزی گیر گوینده می‌آید. گوینده اگر بتواند به شنونده خود این باور را القا کند که چیزی که می‌گوید نفعی برای او ندارد اثر بسیار بالایی خواهد داشت.









ممکن است بتوان سر یک نفر را برای همیشه کلاه گذاشت یا سر جمعی را برای مدت کوتاهی کلاه گذاشت اما بر سر همه برای همیشه نمی‌توان کلاه گذاشت



وی با بیان اینکه رسانه‌ها نباید منافع شخصی خود را در گفته‌هایشان لحاظ کنند، تاکید کرد:‌ شجاعت عامل دیگری است که باعث اعتماد به رسانه می‌شود. اگر مخاطب احساس کند که رسانه شجاعت لازم را ندارد آن وقت به سراغ رسانه‌ای خواهد رفت که شجاعت دارد. رسانه‌ای غیر‌شجاع اعتماد مخاطب را از دست می‌دهد و شجاعت ویژگی بزرگی است. یک وجه تمایز برای انسان ها به حساب می آید.


سیدحسن خمینی در بخش دیگری از صحبت های خود تخصص را شرط دیگر اعتماد به رسانه دانست و افزود: رسانه باید کار خود را بلد باشد تا مردم به آن اعتماد کنند. متاسفانه دروغگویی به مقدار زیادی در جامعه ما شایع شده است ولی باید به یاد داشته باشیم که هیچ هدفی نشر اکاذیب و فرهنگ دروغگویی را در جامعه تائید نمی‌کند.


وی با بیان اینکه ادب شرط دیگر اعتماد به رسانه است، خاطر نشان کرد: متاسفانه بعضی اوقات ما فکر می‌کنیم اگر پرخاشگر باشیم تاثیر بیشتری داریم اما باید بدانیم عمق تاثیر با رسانه‌هایی است که با ادب محشور هستند. ملت ایران در طول تاریخ، ملت مودبی بوده است.


یادگار امام (ره) در پایان با تشکر از دست‌اندرکاران روزنامه اطلاعات اظهار کرد: جناب آقای دعایی خودشان از نمادهای تواضع هستند و خصوصیاتی که برای اعتماد به رسانه عرض کردم از نمادهای روزنامه اطلاعات به حساب می‌آید. روزنامه اطلاعات در جای جای تاریخ ما حضور دارد و امیدوارم در کنار آقای دعایی صدمین سالگرد تاسیس این روزنامه را نیز جشن بگیریم. إن شاء‌الله در آینده شاهد بسط فرهنگ ادب، شجاعت و اعتماد در جامعه باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب