حمله داعش به مزار «حجربن عدی» باعث شکلگیری یک نسخه شبیهخوانی شد
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ستاد خبری هفدمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی، عنایتالله قاسمی که قرار است شبیهخوانی «به جنگ رفتن حجر بن عدی» را در جشنواره اجرا کند، گفت: «داستان شبیهخوانی ما بخشی از زندگی حجر بن عدی است که به بعد از جنگ نهروان میپردازد. زمانی که خوارج در جنگ از حضرت علی (ع) شکست میخورند، معاویه مطلع می شود که کوفیان بخاطر خستگی و خساراتی که در آن جنگ دادهاند، یارای لشکر کشی به شام را ندارند. پس معاویه برای ناامن کردن اراضی حکومتی حضرت با صرف هزینههایی شروع به جنگ افروزی هایی در عراق، حجاز و یمن میکند.»
وی در ادامه افزود: «وقتی خبر به امام علی (ع) میرسد که در مرزهای تحت فرمان شما این کارشکنیها و قتل و غارتها صورت پذیرفته ایشان که میدانند مردم کوفه بعد از گذراندن جنگ از تک و تا افتادهاند به حاشیه شهر کوفه به نام غربین میرود که انصار در آنجا ساکن هستند و حجربن عدی را با 3هزار نفر لشکر مامور رسیدگی به این امور میکند.»
این شبیه گردان ادامه داد: «حجربن عدی به سمت اراضی که مورد تهاجم قرار گرفته میرود، لشکر شام با دیدن سپاه حجر از ترس فرار میکند اما حجربن عدی آنها را تعقیب کرده و بالاخره در یک دشت، جنگی بین آنها در میگیرد که شکست سنگینی را به لشکر شام وارد میآورند. شامیان شبانه فرار میکنند و حجر بن عدی با پیروزی به سمت کوفه باز میگردد.»
قاسمی در خصوص نوشتن نسخه و پیشینه آن گفت: «وقتی از تخریب مزار ایشان توسط داعش در سوریه مطلع شدم خواستم تا شبیهخوانی او را اجرا کنم اما از انجا که نسخه آمادهای از ایشان نیافتم تصمیم گرفتم که با استناد بر کتابهای تاریخ نسخهای بر اساس دلاوریهای او بنویسم . اساس برداشت من از کتاب هیأت المتفین است البته کتاب زندگینامه حجربن عدی را هم خواندم و نسخه فعلی را جهت اجرا آماده کردم.»
عنایت اله قاسمی که دوست دارد جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی به صورت سالانه اجرا شود گفت: «امیدوارم حمایت بیشتری ازین جشنواره صورت پذیرد تا جشنواره به صورت سالانه برگزار شود من در دو دوره پیش هم با شبیهخوانیهای «به جنگ رفتن محمد حنفیه» و «پهلوان ایرانی شیر دل» حضور داشتهام. من حدود 400 نسخه شبیه خوانی غریب از سطح ایران گردآوری کردهام و امیدوارم شرایطی در خصوص انتشار آنها در این جشنواره پیش بیاید.
در این شبیه خوانی مظفر قربان نژاد، حجت اله میناوند، حشت روحی و حبیب ماهری موافق خوان و حسین حیدری، عبدالله بدیهی، رضا بیگی و حمید حیدری مخالفخوان هستند. از دیگر عوامل شبیهخوانی میتوان به امیر صدیقی نوازنده ترومپتو رضا فراهانی نوازنده طبل اشاره کرد. همچنین رجبی جامهدار این شبیهخوانی را به عهده دارند.
آغاز پنجمین سمینار بینالمللی جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی در تئاتر شهر
پنجمین سمینار بینالمللی جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه تئاترشهر آغاز میشود.
پنجمین سمینار بینالمللی جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی با آغاز روز نخست شهریور ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر از ساعت 15:30 آغاز میشود.
بخش سمینار در نخستین روز خود با حضور و سخنرانی علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره و حمیدرضا اردلان دبیر سمینار برپا میشود.
همچنین در این روز داود فتحعلی بیگی درباره بدل پوشی، آتول تیواری فعالیتهای روایی_نمایشی در هندوستان و گرایشهای آیینی از هند،سم ازارت درباره انسان، شهر و معماری آیینی روی کاغذ از بلژیک، ابوطالب مظفری درباره سنتهای سوگئاری مردان و زنان از افغانستان، رامتین شهبازی درباره مطالعه فرهنگ و طبیعت از منظر نشانهشناسی فرهنگی در اجرای شاهنامهخوانی، صدیقه جمشیدی درباره مفهوم زمان در متون و اجرای شبیهخوانی، الهام ذوالفقاریان درباره بررسی ساختارهای موجود در شبیهنامهها با نگاهی بر ساختارهای چهارگونه متداول و حجت اسدیان درباره ذات تئاتر و نسبت آن با آیین از ایران _فلاند ارائه پژوهش میکنند.
در پنجمین دوره سمینار جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی قرار است پژوهشگرانی از کشورهای هندوستان، بلژیک، آلمان، تاجیکستان، اتریش، اندونزی، لهستان، فنلاند، ژاپن و ایران در خصوص آیین و سنت های فرهنگ کشور های مختلف ارائه مقاله و پژوهش کنند.
مسافرآستانه: جشنواره آیینی به فعالیتهای هنری رنگ و بوی فرهنگ ایرانی میبخشد
حسین مسافرآستانه گفت: «جشنواره آیینی سنتی یکی از ضروریترین فعالیتها در حوزه برگزاری جشنوارهها محسوب میشود چراکه باعث می شود فعالیت هنری و تئاتری رنگ و بوی فرهنگ خودی را داشته باشدو نشانههای ایرانی بودن را حفظ حفظ کند.»
حسین مسافرآستانه با تاکید براینکه نقش جشنواره آیینی سنتی در حفظ نمایشهای آیینی و سنتی غیرقابل انکار است، اظهار کرد: «تنها در جشنواره آیینی سنتی است که نشانههای تئاتر ایران را میتوانیم شاهد باشیم»
مدیرکل سابق اداره هنرهای نمایشی بیان کرد: «با وجود اهمیت زیادی که این جشنواره دارد، اما کارکرد و تاثیر این جشنواره در جریان عمومی تئاتر آنچنان که باید بروز نکرده است که شاید علت آن عدم استمرار فعالیت تئاتر سنتی باشد، همچنین جشنواره آیینی سنتی که به صورت دوسالانه برگزار میشود فقط حول روزهای جشنواره است که تبوتاب تئاتر سنتی را ایجاد می کند در حالی که ما نیاز داریم برنامهریزی مناسبی برای رشد و ارتقای این گونه تئاتری داشته باشیم تا در دوره بعد تفاوتهای فاحشی در آثار نمایشی را شاهد باشیم.»
این هنرمند تئاتر گفت: «تئاتر آیینی سنتی نیاز به پیوستگی فعالیت دارد و اگر آن را از تئاتر بگیریم و به دلیل به روز نبودن و کهنگی که در گذر زمان داشته آن را کنار بگذاریم در آینده هیچ نشانه و رنگ و بویی از نظر ایرانیبودن در کارها نخواهیم داشت. ما باید از تئاترسنتی در تولید آثار مدرنمان بهرهبرداری کنیم.»
وی درباره حضور جوانان در این دوره جشنواره نیز عنوان کرد: «اشتیاق نسل جوان برای روی آوردن به تئاتر سنتی بسیار ستودنی است و فرصت بسیار مغتنمی است که در دورههای پیشین کمتر بوده است.»
مسافرآستانه یادآور شد: «شناخت شگردهای تئاتر سنتی در انواع خود، ما را به ساختار تئاتر ایرانی منطبق با نیاز امروز نزدیک می کند بنابراین بهرهگیری این شگردها در آثار نمایشی از سوی جوانان باعث امیدواری و خوشحالی است.»
وی خاطر نشان کرد: «پیش از این هم هنرمندانی داشتهایم که از قالب تئاتر سنتی برای اجرای نمایشهای خارجی استفاده کرده اند و آثار نمایشی بسیار خوبی را تنظیم و اجرا کردهاند و من امیدوارم از خروجی این جشنواره در آینده تعداد بیشتری از افراد مستعد را شاهد باشیم .
هفدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از 4 تا 10 شهریور ماه در تهران برگزار میشود.
انتهای پیام/