دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1397 - 21:02

تلاش سناتور آمریکایی برای تغییر رژیم در عربستان

سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکایی در پی تغییر نظام ساختاری در عربستان سعودی است.
کد خبر : 341999
1000x-1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بلومبرگ، «لیندسی گراهام» که همیشه از سقوط دیکتاتورهای مخالف آمریکا حمایت کرده است، حالا به سراغ دیکتاتوری متحد آمریکا، یعنی عربستان سعودی رفته است.


وی بعد از نشستی که برخی از سناتورهای آمریکایی با رئیس سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) درباره قتل خاشقجی داشتند، گفته بود که ولیعهد عربستان سعودی یک کله خراب است و نمی‌توان با وی کار کرد. اگر مدیریت کشور عربستان سعودی در اختیار این مرد باشد باید منتظر فجایع بزرگی باشیم.


سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه در ادامه، رابطه آمریکا با عربستان سعودی را با وجود محمد بن‌سلمان مطلوب ندانسته بود.


سناتور باب کورکر نیز بعد از جلسه سناتورها با جینا هاسپل گفته بود که دیگر هیچ‌کسی در سنا شکی بر نقش داشتن بن‌سلمان در قتل خاشقجی ندارد.


اصولاً سناتورها نمی‌توانند تأثیر بسیار زیادی در سیاست خارجی آمریکا داشته باشند، به‌جز تأیید یا رد قراردادهای تسلیحاتی که می‌توانند آن را متوقف یا به حالت تعلیق دربیاورند. موضوعی که می‌تواند به‌عنوان سلاحی قدرتمند برای سنا در مقابل کاخ سفید باشد.


گراهام اعلام کرد که تا زمانی که بن‌سلمان در رأس قدرت در رژیم آل‌سعود است جلوی فروش سلاح به این کشور را خواهد گرفت. وی با اشاره به تصویب قطع‌نامه تحریم عربستان سعودی در سنا افزود که هر دو طیف نمایندگان از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از تلاش‌ها در محکومیت ولیعهد این کشور درباره نقشش در قتل خاشقجی حمایت می‌کنند.


آمریکا بارها تغییر نظام حاکم در کشورهای مختلف را از طریق کودتا و انتصاب متحدان خود آزموده است ولی اینکه با فشار به یک متحد خود پادشاه آن را تغییر داده و یا به‌طورکلی نظام حاکم بر آن را عوض کند تابه‌حال آزموده نشده است.


گراهام با استراتژیک خواندن رابطه آمریکا با آل‌سعود تصریح کرد که اگر این کشور می‌خواهد به رابطه با آمریکا ادامه دهد باید هزینه‌اش را بپردازد. هزینه این تداوم رابطه، تغییر محمد بن‌سلمان است.


وی تصریح کرد که به دنبال فشار آوردن به این کشور است تا مقام‌های سیاسی سعودی بدانند که نمی‌توانند قوانین بین‌المللی را نقض کنند، مانند کاری که محمد بن‌سلمان انجام داده است.


گراهام ادامه داد: فشاری که سنا به سعودی‌ها خواهد آورد بسیار شدیدتر از فشار دولت ترامپ خواهد بود و هزینه‌ای که باید پرداخته شود بسیار بیشتر از آن چیزی است که کاخ سفید برآورد کرده است. همچنین سنا طرحی را موردبررسی قرار خواهد داد که جلوی تمامی حمایت‌های آمریکا از سعودی‌ها در جنگ یمن را خواهد گرفت.


پاتریک کلاوسون مدیر اندیشکده مطالعات خاور نزدیک واشنگتن درباره تلاش‌های سنا در قبال عربستان سعودی گفته است: به‌هرحال عربستان سعودی باید رفتار خود را تغییر دهد و اگر این رفتار را ادامه دهد باید منتظر عواقب شدیدی باشد که حتی فکرش را نمی‌کند.


گروهی از سناتورهای آمریکا دو قطع‌نامه را روز جاری تقدیم سنا خواهند کرد که در یکی از آن‌ها از کاخ سفید خواسته شده است تا از حمایت ائتلاف عربی در جنگ یمن خودداری کنند.  قطعنامه دیگر نیز درباره تحریم و محکومیت بن‌سلمان است که با توجه به جو موجود و حمایت هر دو حزب عمده هر دوی آن‌ها رأی خواهند آورد.


هرچند هر دوی این قطعنامه‌ها الزام‌آور نیستند، ولی بسیار مهم است که در این شرایط به ریاض این پیام ارسال شود که نمی‌تواند به اتحاد با آمریکا بدون هیچ پاسخگویی در مقابل اقداماتش حساب کند.


بلومبرگ گزارش کرده است که اتحاد عربستان سعودی با آمریکا برای مقابله با گروه تروریستی داعش و حتی ایران نه برای نفع آمریکا، بلکه برای منافع خود انجام می‌دهد. همچنین این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده نفت در جهان می‌تواند هر زمان که بخواهد قیمت نفت و بنزین را برای آمریکا افزایش دهد و این دقیقاً مانند کاری است که در واکنش به جنگ یوم‌کیپور و در مواجهه اعراب و رژیم صهیونیستی انجام دادند.


به گزارش آنا، تلاش سناتورهایی چون گراهام و کورکر می‌تواند تأثیر زیادی نه‌تنها بر آینده سیاسی ولیعهد جوان سعودی بگذارد که حتی می‌تواند در این شرایط کلیت حاکمیت این کشور را نیز دستخوش تغییر و تحول قرار دهد.


انتهای پیام/4093/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته