دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1394 - 15:15

فایننشال تایمز: هرم قدرت سعودی‌ها دچار تغییر می‌شود/ پرونده حقوق بشر عربستان باعث منزوی شدن این کشور شده است

روزنامه‌ای انگلیسی با بیان نگرانی عربستان درباره آینده خود در منطقه، از گزینه‌های بسیار سخت عربستان در سال 2015 پرده برداشت که یکی از آن‌ها احتمال کناره‌گیری وزیر دفاع از قدرت است.
کد خبر : 34151

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «فایننشال تایمز» در مطلبی به قلم «نیک باتلر» استاد انستیتوی سیاست دانشکده «کینگز کالج» لندن نوشت: منافع عربستان ایجاب می‌کند که قیمت نفت در پنج سال آینده نوسانی نداشته باشد.


براساس این گزارش، «فایننشال تایمز» می‌نویسد: عربستان سال 2015 را به خوبی نگذراند زیرا تلاش «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور و پسرش «محمد» (جانشین ولیعهد، رئیس دفتر پادشاهی، وزیر دفاع و رئیس شرکت نفتی «آرامکو») برای تثبیت و تحکیم سیطره خود بر منطقه و بازار نفت به شکست انجامید.


این روزنامه می‌افزاید: «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا چشم خود را به روی نگرانی عربستان درباره توافق هسته‌ای ایران بسته است، توافقی که توازن قدرت منطقه را عملا تغییر می‌دهد. نگرانی عربستان درباره نفوذ ایران در منطقه باعث شد که دولتمردان عربستانی در یمن مداخله نظامی کنند، ولی حملات هوایی به یمن دستاورد اندکی داشته است و ضعف ارتش عربستان را نشان داد.


بدترین مسئله برای عربستان این است که شرکت‌های تولید نفت صخره‌ای آمریکا تولیدات خود را به علت پایین آمدن قیمت نفت کاهش نداده‌اند و هزینه‌های تولید نیز کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که تولیدات سال کنونی بیشتر از تولیدات سال 2014 باشد. همچنین برخی از شرکت‌های نفتی کشورهای دیگر نیز برای کسب درآمدهای بیشتر تولیدات خود را افزایش داده‌اند و این در حالی است که قیمت هر بشکه نفت به 50 دلار و کمتر رسیده است.








رئیس‌جمهوری آمریکا چشم خود را به روی نگرانی عربستان درباره توافق هسته‌ای ایران بسته است، توافقی که توازن قدرت منطقه را عملا تغییر می‌دهد. نگرانی عربستان درباره نفوذ ایران در منطقه باعث شد که دولتمردان عربستانی در یمن مداخله نظامی کنند، ولی حملات هوایی به یمن دستاورد اندکی داشته است و ضعف ارتش عربستان را نشان داد.

اگر کاهش قیمت نفت به 50 دلار نتواند ضرر کافی را به صنعت نفت صخره‌ای بزند، شاید عربستان برای افزایش قیمت نفت به 40 دلار نیز تلاش کند تا صنعت نفت صخره‌ای بیش از پیش و برای مدتی طولانی ضرر ببیند. وام کلانی که عربستان دو هفته پیش از تصمیم خود برای اخذ آن خبر داد ، شاید تفسیر و تعبیر مطالب فوق باشد.


به‌نوشته «فایننشال تایمز»، عربستان به اصلاحات داخلی نیاز دارد به‌ویژه لغو یارانه کلان سوخت که این یارانه به‌طور سالانه هزینه‌ای بالغ بر 80 میلیارد دلار به این کشور تحمیل می‌کند. پادشاه عربستان و «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان سالخورده هستند و شاید این دو نفر معتقدند که بازار جهانی نفت همچنان مانند دهه هشتاد قرن گذشته اداره می‌شود ولی این اعتقاد غیرواقعی است .


مسئولان عربستان باید بپذیرند که منافع این کشور افزایش قیمت هر بشکه نفت به 70 تا 80 دلار را در پنج سال آینده اقتضا می‌کند و افزایش قیمت هر بشکه نفت به این نرخ مستلزم کاهش شدید تولیدات نفتی حتی به میزان 2 میلیون بشکه در روز است.


عربستان به دوستان بین‌المللی نیاز دارد ولی پرونده حقوق بشرش و اعدام 102 نفر در سال کنونی، باعث منزوی شدن این کشور شده است و با وجود این، فقط اصلاحات و مدرنیته می‌توانند اوضاع را تغییر دهند.


عربستان گزینه‌های سختی پیش رو دارد و احتمالا تا پایان سال کنونی تغییراتی سیاسی در این کشور اتفاق خواهد افتاد و هرم قدرت تغییراتی می‌کند و «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد از قدرت کنار می‌رود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته