دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1394 - 14:39
در نشست خبری مطرح شد

بهمن نامورمطلق: صنایع دستی در دوران پساتحریم رونق خواهد گرفت/ 151 روستای نمونه صنایع دستی فعال می‌شوند

نشست خبری بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی صبح امروز 25 مردادماه در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.
کد خبر : 33493

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، بهمن نامور مطلق در این نشست خبری گفت: «کشور ما امروزه در شرایط حساسی به سر می‌برد و شاید کمتر مقطعی بوده که در چنین شرایط سرنوشت‌سازی قرار گرفته باشیم چراکه در آستانه برنامه ششم قرار داریم که بسیار رویداد مهمی است و می‌تواند سرنوشت هر حوزه را در ایران تغییر دهد.»


صنایع دستی نیازمند برنامه خوب است


وی اظهار کرد: «صنایع دستی نیازمند برنامه خوب است و شاید یکی از فرصت‌های تعیین‌کننده همین برنامه ششم باشد که امیدوارم این برنامه بتواند جایگاه شایسته خود را پیدا کند و از وضعیت فعلی نجات یابیم.»


معاون صنایع‌دستی با اشاره به این‌که به حوزه صنایع دستی بی‌توجهی زیادی شده است، تصریح کرد: «با توجه به ابلاغیه و بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر جایگاه ویژه صنایع دستی، هنرمندان این حوزه از این توجه خرسند هستند و کمپینگ 51 را به همین دلیل راه‌اندازی کردند و همچنین برای حمایت از حمایت اعلام شده کمپینگ دیگری با عنوان حمایت از حمایت را تأسیس کرده‌اند.»


وی بیان کرد: «در دوره پساتحریم که تحریم‌های ناعادلانه برداشته می شود، حوزه صنایع دستی که تحریم روی آن تاثیر بسیار زیادی داشته است رونق خواهد گرفت. بنابراین ما بازارهایی که را از دست داده‌ایم مجدداً احیا خواهیم کرد.»


اقتصاد مقاومتی از فرصت‌های بی‌نظیر تاریخی می‌تواند محسوب شود


بهمن نامور مطلق همچنین با اشاره به اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: «اقتصاد مقاومتی از فرصت‌های بی‌نظیر تاریخی می‌تواند محسوب شود. ویژگی اقتصاد مقاومتی اشتغال‌زایی، ارزآور بودن، هویتی و دانش‌بنیان بودن آن است . ما در آستانه یک دوره جدیدی از حیات کشور قرار داریم و هرکس بتواند به خوبی این شرایط را درک کند و از ان استفاده کند آینده خوبی خواهد داشت. »


وی تاکید کرد: «این سه برنامه با هم می‌توانند تعریف شوند و خوانش هماهنگ و منطبق با هم در این سه حوزه می‌تواند هر سه بخش را به خاستگاه و اهداف خود برساند درحالی‌که خوانش جداجدا هر سه حوزه را تضعیف خواهد کرد.»


نامور مطلق با بیان این‌که برای دوره پساتحریم باید مدل ما مشخص شود عنوان کرد: «باید تعیین شود که مدل ما اقتصادمحور و آلمانی است یا همچون مدل فرانسوی سیاسی است یا این‌که مدل متفاوت دیگری داریم؟ من معتقدم بر اساس صنایع فرهنگی باید مدل ما مشخص باشد .»


وی اظهار کرد: «اعتقاد دارم که توسعه باید تمام بخش‌های ما را در بر گیرد. همچنین توسعه باید با حفظ تناسب صورت گیرد چراکه توسعه نامتناسب بیماری و نارسایی است. کشور باید توسعه‌اش منطبق با ظرفیت و سرشت درونی کشور باشد ، در این صورت ما آینده روشنی را می توانیم برای صنایع دستی رقم بزنیم.»


در ادامه این نشست فریدون میرزالو مدیرکل حمایت از تولید عملکرد سال گذشته حوزه صنایع دستی را معرفی کرد و در سخنانش یادآور شد: «تاسیس خانه صنایع دستی در 8 استان و اختصاص اعتبار سه‌هزار و هشتادمیلیون ریال در زمینه کارآفرینی و حمایت از نیروهای جوان و ایجاد فرصت و بسترسازی برای جذب دانش‌آموختگان، پرداخت اعتبار ده‌هزار و دویست‌و‌پنجاه‌ میلیون ریالی برای کارگاه‌ها، ارائه تسهیلات اعتباری به طرح‌هایی که در راستای توسعه تولید بود که از میان 195 طرح 12 طرح آن صادراتی و 183 طرح تولیدی بوده، ساماندهی کارآفرینی امید از جمله اقدامات و عملکرد سال گذشته بوده است.»


پویا محمودیان مدیرکل بازرگانی نیز در ادامه این نشست گفت: «سال گذشته با سی‌و‌شش درصد رشد صادرات روبه‌رو بوده‌ایم و 7 نمایشگاه‌ بین‌المللی در کشورهای چین، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، ارمنستان و افغانستان برگزار کردیم. همچنین 15 نمایشگاه سراسری در کشور برپا شد و 620 بازارچه موقت عرضه صنایع دستی دایر شد.»


وی در اشاره به اقدامات سال گذشته در حوزه بازرگانی بیان کرد: «فاز اول سوغات زیارتی مشهد سال گذشته اتفاق افتاد و فاز دوم آن در آینده‌ای نزدیک انجام خواهد شد.با نظارت صنایع دستی مجوز اولین پایانه صادراتی اخذ شد. همچنین طرح یکسان سازی صنایع دستی و طرح نشان اعتماد از این دست به‌شمار می‌رود.»


محمودیان گفت: «در سال جاری بحث بازارچه نوروزی با فروش 24 میلیارد تومان 26 درصد رشد داشت و رونمایی از نشان اعتماد، نمایشگاه صنایع دستی 20 خردادماه و نمایشگاه‌های خارجی از اقداماتی است که تا به امروز انجام شده است.»


طرح روستاهای هدف صنایع دستی


همچنین در بخش بعدی این نشست نامور مطلق در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی طرح روستاهای هدف صنایع دستی اظهار کرد: « یک توافق سه‌جانبه بین معاونت گردشگری، معاونت صنایع‌دستی و نیز معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به منظور تبدیل 151 روستا به عنوان روستاهای نمونه صنایع دستی انجام شده است. این روستاها روستاهای فعال و نیمه فعال در حوزه صنایع‌دستی بوده‌اند که پراکندگی آنها تمام استان‌های کشور را در بر می‌گیرد.»
وی افزود: «در مرحله اول شناسایی این روستاها به این تعداد دست یافتیم و در گام دوم به 500 روستای دیگر رسیدیم که در حال حاضر تنها نام این روستاها تهیه و لیست آنها ارسال شده است، اما هنوز به توافق نهایی دست نیافته ایم. معاون توسعه روستایی دفتر ریاست جمهوری اعتبارهایی را برای توسعه صنایع دستی روستایی در نظر گرفته است که امیدوارم نهایی شود. همچنین در نظر داریم تسهیلات چهار درصد و حتی در مناطق مرزی تسهیلات بدون بهره به منظور توسعه صنایع دستی روستایی ارائه دهیم »
نامور مطلق به صنایع دستی به عنوان صنعت جایگزین در مناطق روستایی کم‌آب و بدون آب اشاره کرد و افزود: «مـتأسفانه درحال حاضر شاهد موج مهاجرت روستاییان به شهر هستیم که این مسئله پیامدهایی همانند خالی شدن روستاها به ویژه در مناطق مرزی و به خطر افتادن امنیت و نیز توسعه حاشیه نشینی در شهرها را دارد. بدون شک هزینه توسعه صنایع دستی در این روستاها بسیار کمتر از هزینه هایی است که برای ساماندهی حاشیه نشینی و تأمین امنیت مرزها ارائه می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته