دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1394 - 13:19
مدیر‌کل سازمان بهزیستی استان تهران:

38 درصد زنان و 28 درصد مردان دچار اختلالات روانی هستند/ وضعیت بحرانی اختلالات روانی در افراد بالای 15 سال

مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت: افراد بالای 15 سال از نظر اختلالات روانی در شرایط مناسبی قرار ندارند، به طوریکه 38 درصد زنان و 28 درصد مردان دچار اختلالات روانی هستند.
کد خبر : 33475

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، احمد دلبری در همایش منطقه‌ای نقش سلامت روانی- اجتماعی دختران در توسعه اجتماعی با اشاره به اینکه سلامت در سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی تعریف شده است، گفت: در کشور ما تنها به بخش اجتماعی سلامت پرداخته شده و در 20 سال گذشته وزارت بهداشت و وزارت رفاه ورود خوبی به بخش روانی اجتماعی داشته اند. همچنین طی یک سال گذشته طرح‌های خوبی با همکاری شهرداری تهران اجرا شده است، به عنوان مثال طرحی در خصوص اختلالات روانی برای افراد بالای 15 سال در نظر گرفته شده است زیرا این افراد در کشور شرایط مناسبی ندارند به طوری که 38 درصد از زنان و 28 درصد از مردان دچار اختلالات روانی هستند.


وی با بیان اینکه وضعیت سلامت روانی کشور وضعیت مطلوب و مناسبی نیست، افزود: بر اساس سرشماری و اطلاعات مرکز آمار ایران 30 درصد جمعیت کشور را جوانان 15 تا 29 سال تشکیل می‌دهند که این جوانان می‌توانند در تولید کشور موثر واقع شوند. 12 میلیون نفر از جمعیت کشور را دختران جوان تشکیل می‌دهند که می‌توانند عامل توسعه یافتگی کشورمان باشند.


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت: بیماری‌های سلامت روانی منجر به مرگ و میر نمی‌شود اما در نهایت می‌تواند منجر به انزوا و آسیب‌های اجتماعی و طرد اجتماعی فرد شود.


وی تاکید کرد: بیماری‌های سلامت روانی می‌تواند آسیب‌های جدی را ایجاد کند و متاسفانه ایران در حوزه روانی و اجتماعی مغفول مانده است به طوریکه برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته اجرا شده یا به صورت ناکارآمد بوده و یا به درستی انجام نشده است بر همین اساس ممکن است، مشکلاتی را ایجاد کرده باشد که سازمان بهزیستی می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.


دلبری مشکلات حوزه آسیب‌های اجتماعی را در سه دسته اعتیاد، خشونت و طلاق دسته بندی کرد و گفت: باید توجه بیشتری به این موضوعات داشته باشیم زیرا وضعیت آسیب‌های اجتماعی در حال افزایش است.


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت: در سطح کشور توانمندی‌های بسیاری داریم و می توانیم با توجه به ظرفیتی که داریم از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.


دلبری با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در سال گذشته گفت: 6 درصد از ازدواج‌ها در سال 93 کاهش و 5 درصد از میزان طلاق‌ها افزایش یافته است که بر اساس آمار در هر ساعت 19 طلاق ثبت شده است. همچنین آمار طلاق در سال 93 افزایش یافته است به طوری که بیشترین طلاق‌ها در سن 25 تا 29 سالگی بوده و بر اساس همین آمار 70 درصد از طلاق‌ها خاص افراد زیر دیپلم و دیپلم بوده است.


وی با بیان اینکه بر اساس آمار کمتر از 10 درصد از زنان معتادند افزود: دو خطر جدی در حوزه اعتیاد،‌ زنان را تهدید می‌کند به طوری که به عنوان مثال سن دختران معتاد رو به کاهش است و متأسفانه استفاده از مواد مخدر در مدارس نیز در حال افزایش است و حتی مصرف مواد مخدر در دختران از سنتی به صنعتی تبدیل شده است.


مدیر کل بهزیستی استان تهران از آمادگی این سازمان برای همکاری با استانداری و مراکز دولتی و غیردولتی برای اجرای برنامه‌هایی در حوزه کاهش آسیب‌ها و فراهم کردن نشاط واقعی جامعه خبر داد و گفت: در دولت تدبیر و امید باید اعتیاد از یک مسائل امنیتی به یک مسئله اجتماعی تبدیل شود.


دلبری با اشاره به فرار دختران از منزل در سنین نوجوانی گفت: فرار دختران در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر اتفاق می‌افتد و ما برای رفع این پدیده و آسیب الگویی از خانواده متعالی و توانمند شده را طراحی کرده و در این راستا می‌کوشیم البته متأسفانه این پدیده روز به روز در حال افزایش است و سالانه 10 الی 15 درصد به آمار این دختران بین 14 تا 18 سال افزوده می شود.


وی ادامه داد: طرح پیوست خانواده در بهزیستی از چند سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد اما ابتر ماند و ما آمادگی داریم این موضوع را پیگیری کنیم.


مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: در نظر داریم با همکاری استانداری تهران و سازمان بهزیستی توجه ویژه‌ای به سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه استان تهران صورت گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب