دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1394 - 09:31

فضانوردان سالاد فضایی خوردند + ویدئو

فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی اولین برداشت از گیاهی را که در فضا پرورش داده بودند، خوردند.
کد خبر : 33101

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، این هفته خدمه چهل و چهارمین تیم اعزامی به ایستگاه فضایی بین‌المللی وعده نهار تاریخی داشتند که حاوی اولین گیاه پرورشی در فضا بود.


این وعده غذایی که شامل برگ‌های گیاه «Outredgeous»، کاهوی قرمزیکه در گلخانه گیاهی جاذبه صفر ناسا پرورش یافته بود، بخشی از تلاش‌های آژانس فضایی به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای تغذیه مسافران بعدی به اعماق فضاست. بنا به گفته ناسا، روحیه فضانوردان یکی دیگر از عوامل مهم در این تحقیق به شمار می‌رود.




این وعده غذایی را دو فضانورد آمریکایی به نام‌های اسکات کلی و جل لینجرن و فضانوردی ژاپنی به نام کیمیا یوی خوردند. برای تهیه این وعده فضایی، کاهو برداشت‌شده، مطابق با اصول بهداشتی غذایی، دستمال مرطوب آغشته به اسید سیتریک ضدعفونی شد.


از آنجا که این محصول تنها شامل چند برگ می‌شد، این وعده شباهت بیشتری به تست غذا داشت تا خوردن یک وعده غذایی کامل چراکه هر یک از سه فضانورد فقط توانستند یک برگ از این کاهو را بخورند. البته به گفته این فضانوردان کاهو طعمی «عالی» داشته است.


دانشمندان در پروژه Veg-01، برای رشد گیاهان از یک گلخانه جاذبه صفر پلاستیکی که متشکل از یک چادر پلاستیکی پیش‌ساخته و اتمسفر قابل کنترل بود، استفاده کردند. محققان برای نوررسانی به گیاهان از نور چراغ‌های LED قرمز، آبی و سبز استفاده کردند.



دستگاه کاشت گیاهان در فضا



لامپ آبی و قرمز، نور مورد نیاز گیاه برای رشد و فتوسنتز را تامین می‌کرد و برای جلوگیری از رشد گیاهی با ظاهر فضایی از نور سبز استفاده شد. دانه‌های این کاهو در بالشتک‌هایی حاوی خاک که برای رشد ریشه و حفظ آب طراحی شده بود، کاشته شدند و ریشه دادند.


هدف اصلی از پروژه Veg-01 امتحان کردن تکنولوژی است که در آینده به فضانوردان امکان پرورش باغچه را در فضاپیما‌ها، ایستگاه‌های فضایی و پایگاه‌های سیاره‌ای می‌دهد. با تکنولوژی موشکی فعلی، حمل غذا، آب و هوای کافی برای مسافرت‌های فضایی که برای ماه‌ها یا سال‌ها به طول می‌انجامد، میسر نیست هرچند با انتخاب درست یک سری از محصولات کشاورزی می‌توان فهرست تدارکات سفر را به حداقل رساند و با بازیافت هوا و زباله می‌توان برای خدمه فضاپیما هوای تازه، آب و غذا فراهم کرد. همچنین غذای تازه با فراهم کردن ویتامین و آنتی‌اکسیدان به بهبود تغذیه فضانوردان کمک می‌کند.



ماموریت‌های اعماق فضا مانند ماموریت به سیاره مریخ، به معنی این است که چند فضانورد در فضایی بسته محدود شده‌اند و برای مدت زمان طولانی کارهای کمی برای انجام دادن دارند. فعالیت‌های تفریحی مانند باغبانی، ترکیبی از حضور و رشد گیاهان و تناوب وجود غذای تازه، می‌تواند به طور شگفت‌انگیزی در بالا بردن روحیه و کاهش استرس فضانوردان تاثیر بگذارد.


علاوه بر این، ممکن است آزمایش کشاورزی ایستگاه فضایی بین‌المللی بر کشاورزی شهری نیز تاثیر بگذارد. در سال‌های اخیر، کشاورزی عمودی نظرهای زیادی را به سوی خود جلب کرده و مسئله بسیار مهمی برای طرفداران محیط زیست، معماران و طراحان شهری شده است. در این گونه کشاورزی‌های شهری می‌توان از نوردهی مصنوعی و محیط کشت مشابه استفاده شود. پروژه‌های زمینی می‌تواند از مزایای به دست آمده از آزمایش ایستگاه فضای بین‌المللی سود ببرد.


فناوری گیاهی توسط شرکت «تکنولوژی مداری» مدیسون واقع در ایالت ویسکانسن آمریکا، توسعه یافت و در آوریل 2014 توسط فضاپیمای باری «SpaceX» به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل داده شد.



گلخانه فضایی ناسا


این پژوهش علاوه بر گلخانه شامل دو سری بالشتک رشد و دانه‌های کاهو و گل آهاری می‌شد. اولین گیاه در ماه میه سال 2014 و طی 33 روز رشد کرد اما تمام گیاهان برداشت‌شده برای انجام آنالیزهای امنیتی در مرکز فضایی کندی در فلوریدا در ماه اکتبر سال گذشته به زمین فرستاده شدند. سری دوم کاشت محصول در هشتم ژوییه سال جاری شروع شد و پس از 33 روز بهره‌برداری شد.


یکی از دلایل وعده غذایی ناچیز روز دوشنبه در ایستگاه فضایی بین‌المللی این بود که نیمی از محصولات و ریشه‌هایشان برای انتقال به زمین بسته‌بندی شده بودند تا تحت تجزیه و تحلیل‌های علمی قرار بگیرند. بنا به گفته‌های ناسا، نگرانی اصلی احتمال وجود آلودگی میکروبی است اما نتایج آزمایش‌ها روی سری اول محصولات وجود هر گونه آلودگی را انکار می‌کند.



نمای بیرونی گلخانه فضایی ناسا


دانشمندان امیدوارند که این پژوهش به آنان در درک بهتر از چگونگی رشد گیاهان در یک محیط کاملا مصنوعی کمک کند. همچنین ناسا در حال کار کردن روی راه‌حلی برای افزایش عملکرد این سیستم است تا محصول بیشتری را تولید کند.


مترجم:‌ هانا حیدری


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته