دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آذر 1397 - 21:02
در سلسله نشست‌های دانشجویی آنا مطرح شد؛

کریمی: رفتار جنبش‌ها باید به اقتضای زمان باشد/ارشادی:جامعه اسلامی به‌دنبال پرورش افرادی در تراز انقلاب است

جریان‌سازی تشکل‌های دانشجویی، کرسی‌های آزاداندیشی و پروژه نفوذ فقط قسمتی از سخنان دبیران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران در خبرگزاری آنا بود.
کد خبر : 330872
_L3H4417.jpg

به‌گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در نشست خبری دبیران تشکل‌های جامعه اسلامی دانشگاه‌های تهران که عصر امروز در خبرگزاری آنا برگزار شد، موضوعاتی از قبیل تأثیر جنبش‌های دانشجویی در جریان‌سازی، مطالبات رهبر‌معظم‌ انقلاب و چگونگی مقابله با جریانات انحرافی مورد بحث قرار گرفت که در زیر به آن پرداخته شده است.


نشست دبیر اتحادیه های دانشجویی


رفتار جنبش دانشجویی باید به اقتضای ملاحظات زمان باشد


مجید کریمی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به جریان دانشجویی و استکبارستیزی دانشجویان قبل از انقلاب گفت: متأسفانه برخی هنوز همین انتظار را از جنبش دانشجویی دارند که دانشجو در شرایط خفقان کف خیابان حضور پیدا کرده و فریاد بکشد. این انتظار غلطی است که از دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در شرایط فعلی وجود دارد.


وی افزود: برخی موجودیت جنبش دانشجویی را تنها در فریاد زدن یا اعتراض‌های خیابانی و مصاحبه‌های جنجالی می‌دانند و همچنان تصور این است که دانشجو در جمهوری اسلامی هم باید رفتار جنبش دانشجویی پیش از انقلاب را داشته باشد.


کریمی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد: ایشان در بیاناتشان در دیدار با دانشجویان همواره از تشکل‌ها خواسته‌اند که صرفاً به دنبال جذب تعداد نباشند و در پی افزایش مخاطب باشند.


این فعال دانشجویی ادامه داد: سعی کرده‌ایم در خصوص افزایش مخاطب در دانشگاه شهید بهشتی اقدامات و فعالیت‌هایی انجام بدهیم. نکته مهم دیگری که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند کرسی‌های آزاداندیشی است. سعی کرده‌ایم برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی صرفاً  رو به مناظره نیاوریم و با دعوت از کارشناس و بحث آزاد میزگردهایی بین دانشجویان برگزار کنیم.


نشست دبیر اتحادیه های دانشجویی


برخی تشکل‌های دانشجویی از آرمان‌ها مغفول مانده‌اند


فاطمه دهقان، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) در این نشست خبری با تأکید بر نقش زنان در جنبش‌های دانشجویی و نیز در تسخیر لانه جاسوسی گفت: زنان علاوه بر نقش‌آفرینی در اجتماع به نقش اصلی خود که همسر بودن یا مادر بودن است می‌پردازند البته در برخی موارد حضور زنان الزام یا تأثیری ندارد و ترجیح بر این است که نقش تربیت فرزندانی را که در آینده در جامعه نقش‌آفرین هستند ایفا کنند و اثرگذاری خود را از این طریق بروز دهند. مشارکت زنان نسبت به ابتدای انقلاب در عرصه‌های مختلف جامعه بیشتر شده است و نقش خود را در فعالیت‌های فرهنگی، علمی، سیاسی به خوبی ایفا می‌کنند.


دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) در ادامه این نشست در پاسخ به این سؤال که جنبش دانشجویی چگونه می‌تواند محور تغییر و تحول در جامعه باشد خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی هر دانشجو پیشرفت علمی است. یک دانشجو زمانی ایده‌آل می‌شود که علاوه بر اینکه در زمینه علمی موفق است در دیگر زمینه‌ها نیز پیشرفت داشته باشد. دانشجو نماینده قشر فرهیخته جامعه است.


وی با بیان اینکه متأسفانه معنویت و مبانی در بین تشکل‌های دانشجویی در افول جنبش دانشجویی مؤثر است عنوان کرد: زمانی جنبش دانشجویی می‌تواند اثرگذار باشد که بتواند به تعامل و هم‌اندیشی دست یابد. برخی عنوان می‌کنند که دانشجویان و نسل جوان خسته و کم حوصله است، اینگونه نیست. دانشجویان اجازۀ دیده شدن و بروز و ظهور ندارند. قطعاً دانشجو اگر دنبال حل مشکل نبود وارد دانشگاه نمی‌شد دلیل اصلی افت جنبش دانشجویی کمرنگ شدن آرمان‌هاست و برخی تشکل‌های دانشجویی نیز آرمان‌ها را فراموش کردند. وقتی جنبش دانشجویی افول کرد که اتحاد خود را از دست داد. هدف مشترک است اما متأسفانه اتحاد وجود ندارد.


نشست دبیر اتحادیه های دانشجویی


بصیرت‌افزایی، تنها راه مقابله با پروژه نفوذ است


از سوی دیگر مهرداد ابراهیمی، قائم مقام جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در این نشست با بیان اینکه اگر بخواهیم آفت‌های جنبش دانشجویی را دسته‌بندی کنیم یکی از مهم‌ترین آنها فاصله گرفتن از آرمان‌خواهی است،گفت: وظیفه ذاتی جنبش دانشجویی آرمان‌خواهی است که متأسفانه در برخی از تشکل‌های دانشجویی شاهد هستیم که از این وظیفه فاصله گرفته‌اند.


وی در ادامه درباره پروژه نفوذ در تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد: راه خنثی‌سازی نفوذ و رخنه دشمن افزایش بصیرت است. یکی از راه‌های افزایش بصیرت نیز فاصله گرفتن از سطحی‌نگری است. برخی با نیت خیرخواهی نزدیک تشکل‌های دانشجویی می‌شوند و شاید امکاناتی هم در اختیار آنها قرار دهند اما با اهداف خاصی در بین دانشجویان نفوذ کرده و آنها را از هدف اصلی خود منحرف می‌کنند.


نشست دبیر اتحادیه های دانشجویی


جامعه اسلامی تشکلی است برای پرورش نیروهای تراز نیروهای انقلاب


محسن ارشادی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی در ادامه درباره تأثیرگذاری جنبش دانشجویی عنوان کرد: اگر تشکل دانشجویی پشت برنامه‌ای که اجرا می‌کند فکر داشته باشد قطعاً آن برنامه ویترینی نیست. مهم‌ترین وظیفه تشکل‌های دانشجویی مطالبه‌گری است مانند اتفاقی که در FATF توسط جنبش دانشجویی انجام شد.


وی عنوان کرد: فعالیت‌هایی مانند صدور بیانیه و فعالیت‌های روتین از سوی تشکل‌های دانشجویی لازم است گرچه کافی نیست و باید به برنامه‌های محتوایی نیز پرداخته شود. اقدامی که محتوایی باشد با تفکر انجام شود خود به خود رسانه‌ای خواهد شد.


ارشادی ادامه داد: فلسفه تشکیلات و تشکل‌های دانشجویی این است که عده‌ای از دانشجویان با هدف و ادبیات مشترک درباره موضوعی خاص به نتیجه می‌رسند و حاصل این کار تشکیلاتی برنامه محتوایی خواهد شد و اگر تشکل دانشجویی این گونه عمل کند وظیفه و رسالت خود را به‌درستی انجام داده است.


دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی گفت: جامعه اسلامی تشکلی است برای پرورش نیروهای تراز نیروهای انقلاب اسلامی. برای خنثی کردن نفوذ و رخنه در بین تشکل‌های دانشجویی ابتدا باید بر روی خودمان کار کنیم. مقام معظم رهبری نیز بر روی سبک زندگی بسیار تأکید دارند. دانشجویان نیز باید به سبک زندگی خود اهمیت دهند. اگر سبک زندگی خود را منطبق بر اسلام و موازین دینی کنیم قطعاً پروژه نفوذ شکست خواهد خورد.


ارشادی درباره تفاوت جامعه اسلامی با دیگر تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد: جامعه اسلامی دانشجویان باید یک تشکل محتوایی، جریان‌ساز و کادرساز باشد که در سالیان گذشته در بسیاری اوقات این گونه بوده است، اما در حال حاضر جامعه اسلامی در دانشگاه‌ها تفاوتی با دیگر تشکل‌های دانشجویی ندارد.


انتهای پیام/4116/4007/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب