دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آذر 1397 - 21:41
سعید سبحانی*

اروپاییان همچنان زمان می‌خرند!

مقامات اروپایی همچنان از ارائه و متعاقباً اجرای سازوکار مالی خود در قبال ایران اجتناب می‌کنند.
کد خبر : 330538
13.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ مقامات اروپایی همچنان از ارائه و متعاقباً اجرای سازوکار مالی خود در قبال ایران اجتناب می‌کنند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر مقامات قاره سبز، سعی دارند این تأخیر هدفمند را ناشی از پیچیدگی‌های ایجاد سازوکار مالی جدید دانسته و بر روی عامدانه نبودن این تأخیر تأکید کنند. اخیراً ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در تازه‌ترین مکالمه تلفنی خود با دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صرفاً خواستار پیدا کردن راهی از سوی اروپا برای مقابله با تحریم‌های ثانویه و ضدایرانی دولت ترامپ شد! وزیر امور خارجه فرانسه در این خصوص اظهار کرد: «باید با در نظر گرفتن تحریم‌های جدید آمریکا، راهی برای ادامه تعامل مالی اروپا و ایران پیدا کرد.»


این در حالی است که منابع خبری در غرب از عدم مشخص شدن کشور میزبان SPV خبر می‌دهند. از سوی دیگر، مواضع وزیر امور خارجه فرانسه گمانه‌زنی‌های موجود در خصوص عدم اجرایی شدن سازوکار مالی اروپا را تقویت کرده است. شواهد موجود نشان می‌دهد که اجرایی شدن وعده‌های حداقلی اروپا در این خصوص مدت‌ها به طول خواهد انجامید.


حدود دو هفته قبل از اجرایی شدن دور جدید تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرده بود که مکانیسم اتحادیه اروپایی برای تسهیل پرداخت وجوه صادرات به ایران تا چهارم نوامبر (۱۳ آبان ماه) راه‌اندازی خواهد شد اما تا اوایل سال آینده میلادی عملیاتی نخواهد شد. دیپلمات‌های اروپایی تأکید کرده بودند که با استناد به این سازوکار قصد دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دارند.


با این حال همچنان این سازو‌کار راه‌اندازی نشده است! لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که از زمان خروج کاخ سفید از توافق هسته‌ای، سیاست «خرید زمان» در قبال ایران و برجام را در پیش گرفته است، در حال حاضر نیز این سیاست و به عبارت بهتر، تاکتیک را به نمایندگی از سایر کشورهای اروپایی (خصوصاً تروئیکای اروپایی) ادامه می‌دهد. لازم به ذکر است که لودریان در تیرماه امسال، وعده داده بود که راهکار اروپا برای مواجهه با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران تا قبل از ماه نوامبر (قبل از اعمال دور دوم تحریم‌های دولت ترامپ) اجرایی خواهد شد. با این حال مواضع اخیر وزیر امور خارجه فرانسه نشان می‌دهد که وی و همتایانش در دو کشور آلمان و انگلیس عجله‌ای برای راه‌اندازی این سازوکار ندارند.


نکته بسیار مهم‌تر اینکه از ابتدای سال 2017 میلادی، یعنی زمان سر کار آمدن ترامپ تاکنون، کاخ الیزه همکاری گسترده‌ای را با واشنگتن برای تغییر برجام آغاز کرد. در حال حاضر و پس از خروج دولت آمریکا از برجام نیز این همکاری‌ها ادامه دارد. مذاکراتی که به صورت مستمر میان مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در مورد توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد، نشان‌دهنده همین حقیقت است. بر این اساس، میان رفتارهای برجامی دولت فرانسه و خواسته‌های کاخ سفید تناسب و ارتباطی مستقیم وجود دارد.


آنچه مسلم است اینکه مقامات اروپایی باید بابت عدم تعهدپذیری خود در قبال برجام و از آن مهم‌تر، عدم عمل به وعده‌های اقتصادی خود به ایران، از سوی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان مورد بازخواست قرار گیرند. چندی پیش فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص اظهار کرده بود:


«با کشورهای اروپایی و البته با روس‌ها، چینی‌ها و دیگران در جهان، سازوکار و کانال‌هایی به منظور حفظ تجارت با ایران ایجاد کرده‌ایم، سازوکاری که می‌تواند ادامه این تجارت را صرف‌نظر از تحریم‌های ثانویه اعمالی از سوی آمریکا تضمین کند. ما مشغول بررسی جزئیات این سازوکار هستیم.»


این در حالی است که چنین سازوکاری نه‌تنها تاکنون اجرایی نشده است، بلکه خبری از ارائه آن نیز نیست! مسئله‌ای که بار دیگر بدعهدی مقامات اروپایی را در مقابل دیدگان ملت ایران به تصویر کشیده است. بدون شک، در این میان دیگر جایی برای مصالحه با مقامات اروپایی بر سر برجام باقی نمانده است. بازی تروئیکای اروپایی در زمین ایالات متحده آمریکا و دولت ترامپ، موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت یا آن را به عناوین و بهانه‌های مختلف مورد توجیه قرار داد.


انتهای پیام/4095/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته