کشتار ملت یمن خلاف منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد است
گروه بینالملل خبرگزاری آنا: نشست «وحدت اسلامی و حقوق بشر» در حاشیه سیوسومین اجلاس بینالمللی وحدت اسلامی در خبرگزاری آنا برگزار شد. در این نشست دکتر «حسن ابراهیم عبدالغنی حسن عبده» نایب رئیس سازمان بینالمللی حقوق بشر، شیخ «یوسف الناصری» رئیس مجلس ملی ادیان عراق و «محمد واحدی» رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران (صلح زیبا) حضور داشتند و درباره رویکرد حقوق بشری فجایع منطقه به اظهارنظر پرداختند.
«اعلاميه قاهره درباره حقوق بشر در اسلام» سال 1990 در نوزدهمين کنفرانس وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در قاهره تصويب شد که درواقع رسمیترین و جامعترين اعلاميه حقوق بشر اسلامی بهشمار میرود. اعلامیهای که درواقع سوءاستفاده قدرتهای جهانی از عنوان حقوق بشر باعث پدید آمدن آن شد تا به جایگزینی برای اعلامیه حقوق بشر تبدیل شود.
ابعاد پیدایش این بیانیه، نقض گسترده حقوق بشر در یمن و چند کشور منطقه و نیز یکجانبه گرایی آمریکا در غرب آسیا باعث شد تا در میزگردی با حضور «حسن ابراهیم عبدالغنی حسن عبده» نایب رئیس سازمان بینالمللی حقوق بشر، شیخ «یوسف الناصری» رئیس مجلس ملی ادیان عراق به بررسی آن بپردازیم که مشروح آن را در زیر میخوانید:
آنا: به نظر شما حقوق بشر اسلامی تا چه میزان در کشورهای اسلامی رعایت شده است و این کشورها تا چه حد به آن پایبند بودهاند؟ همچنین با توجه به فجایعی که در جهان اسلام از جمله در یمن رخ میدهد، ظرفیت جهان اسلام برای متوقف کردن این جنایت چقدر است؟
الناصری - امام علی(ع) در بخشی از فرمانشان به مالک اشتر به فلسفه محبت و مهربانی با مردم پرداختند و فرمودند: «فَإِنّهُمْ صِنْفَانِ؛ إِمَّا اَخٌ لَكَ فِيالدِّيْنِ وَإِمَّا نَظِيْرٌ لَكَ فِيالْخَلْقِ» مردم دو دستهاند؛ دستهای برادر دينی تو (و مسلماناند) و دستهای ديگر همانند تو در آفرينش دارای حقوق انسانی هستند. اگر بخواهیم در سایهسار این حدیث حرکت کنیم باید بدانیم که با وجود تفاوتهایی که مردم با هم دارند، دارای حقوق یکسانی هستند. همچنین اگر نگاهی به رساله حقوق امام سجاد(ع) بیندازیم، ایشان مبحث حقوق را به 50 بخش تقسیم کردند و مشاهده میکنیم سطح بالای حقوق یا منشور حقوقی که امام ذکر میکنند، همان است که شایسته بود سازمان ملل متحد یا سازمان همکاریهای اسلامی از آن بهعنوان مبنای حقوق بشر استفاده میکردند.
آن مبنایی که 50 نوع حق را بیان میکند و گستردگی فرهنگ اصیل اسلامی، در ما و عناصر جهانی انگیزه ایجاد میکند تا بر تدوین یک قانون بینالمللی برای حفظ حقوق بشر متمرکز شویم. گرچه فرمایش امام علی(ع) در سازمان ملل متحد نصب شده است، ولی ما نباید تنها به این موضوع اکتفا کنیم و در حد شعار باقی بماند و هر زمان از سازمان ملل متحد گذشتیم، نگاهی به آن بیندازیم. در زیر پوششی که سازمان ملل متحد دارد و دَم از حقوق بشر میزند، میبینیم جنگها، کشتارها و زیرپا گذاشتن حقوق رخ میدهد. بهترین مثالی که دراینباره میتوانم ذکر کنم، اتفاقاتی است که در یمن شاهد آن هستیم، بهویژه اینکه ما میبینیم هزاران نفر از زنان، مردان، پیر، جوان و کودک بهسادگی قتلعام میشوند درحالیکه جهان تنها ایستاده و نظارهگر این کشتار است.
با وجود تداوم این کشتار، منشور اسلامی حقوق بشری که در قاهره نوشته شد چه ارزشی دارد، آن هم وقتی فقط جوهری است که بر کاغذ نقش بسته و نمیخواهند آن را اجرایی کنند؟ حتی در زمینه قتل «جمال خاشقجی»، فعال مخالف سعودی دنیا چهکار کرد؟ آنهم درحالیکه اسناد قتلش بسیار واضح و روشن است. ما اینجا درباره یک شخص صحبت میکنیم درحالیکه شاهد هستیم در یمن یک ملت کشته میشوند. میبینیم عربستان کشتارجمعی راه میاندازد و دست به قتلعام میزند و همه این اتفاقات خلاف قوانین و منشورهای بینالمللی است. نظام آلسعود بر مبنای کدام حق قانونی چنین جنایتهایی مرتکب میشود؟ محروم کردن کودکان یمن از دسترسی به شیر خشک و دارو طبق کدامیک از مواد قانونی انجام میشود؟
نوشتن یک قانون زیبا کافی نیست، ما نیازمند آن هستیم این قوانین اجرا شوند و این رخ نمیدهد مگر زمانی که کسانی را که قانونشکنی میکنند، مجازات بکنیم. برای این کار باید قدرت وجود داشته باشد، قدرتی که بتواند جنایتکاران را محاکمه و مجازات کند. ما در زمانی زندگی میکنیم که نیازی به نوشتن قوانین حقوق بشر نداریم، زیرا آن موضوعی که نوشته شده فراتر از قوانین زیباست. در ورای این چهره زیبا، غرب، وهابیت و صهیونیستها خود را مخفی میکنند و جنایتهای بزرگی مرتکب میشوند و از این قوانین زیبا برای خود بهعنوان یک سپر استفاده میکنند. به عنوان نمونه دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا به طور علنی به غارت اموال و ثروت ملتهای مختلف اعتراف میکند.
حسنعبده- منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد یک منشور ظالمانه است، زیرا کسی که این قوانین را نوشته، خود زندانبان و جلاد بوده است. ازهرسو بخواهیم به موضوع نگاه کنیم ظالمانه است. درباره حقوق بشر چند نکته وجود دارد؛ نخست اینکه از زمان حضرت آدم تاکنون سرِ حقوق بشر را بارها بریدهاند. بعد از حضرت آدم اشخاص زیادی ادعای اصلاحگری و مصلح بودن داشتند، بسیاری از تمدنها خود را با اسلام یا کلیسا مصلح معرفی میکردند، میگفتند میخواهند اصلاح ایجاد کنند و بهاینوسیله قدرت را در اختیار گرفتند. همه آنهایی که ادعای اصلاحات (منظور اصلاحات سیاسی نیست) داشتند، برعکس عمل کردند و حقوق بشر در آن تمدنها زیر پا گذاشته شد. تمدن بیزانس، تمدن یونان و حتی تمدن فرعونی مصر به اسم دین و حقوق بشر پایمال شد. فرعون به نام دین، خود را خدا نامید، مردان زیادی را کشت و زنان و کودکان را اسیر کرد. همچنین کلیسا و جنگهای صلیبی باعث اشغالگری شد، مردم را کشتند و خانوادههای زیادی را آواره کردند.
نخبگان باید نیتهای پلید پشت شعارهای زیبای قدرتطلبان را درک و افشا کنند و این موضوع امروزه به یک رویکرد مفتضحانه تبدیل شده است. نظامهای ظالم متوجه شدهاند که ملتها نیتهای پلیدشان را فهمیدهاند و دستشان رو شده است. بهعنوان نمونه، این خرس گندوی عربستانی (منظور محمد بنسلمان است) قدرت یافت و چنگودندان نشان داد. بههمیندلیل کشورهای اسلامی برای راضیکردن کشورهای غربی در زمینه حقوق بشر به منشور آنها تن دادند تا مخالفان داخلی را ساکت کنند. منظور از مخالفان گروههایی بودند که منشور سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر را قبول نداشتند. اما در جهان اسلام، کشورها قانونی گذاشتند تا مخالفان را ساکت کنند. بههمین دلیل در قاهره منشور حقوق بشر اسلامی امضا کردند که شکل زیبایی دارد، ولی پوچ و غیرقابل اجراست.
اجازه دهید نظرم را بگویم. بعداز بررسی میدانی که انجام دادیم و در زمانیکه در آن زندگی میکنیم، میتوانم عنوانی را بیان کنم که اسلام ناب محمدی بر آن تأکید کرده و آن مقاومت اسلامی است که اوج حقوق بشر بهشمار میرود. مقاومت مردم و ملتها در برابر ظلم و ستم، اوج حقوق بشر است. اگر میخواهید هر بخشی از سازمان ملل متحد و موضوعات حقوق بشری را بررسی کنید، بگویید تا من نقدهای خود را درباره آن بگویم، ولی اکنون تنها در چارچوب سؤال مطرحشده صحبت میکنم.
ظاهر قوانین بینالمللی زیباست، ولی تنها زمانی اجرایی میشود که منافع قدرتهای بزرگ اقتضاء کند. من معتقدم بعضی از قوانین حقوق بشر غربی تنها برای غلوزنجیر کردن دستوپای ملتهای ماست. اگر ریشه واقعی و حقیقی قرآن کریم، سنت نبوی، عترت و اهل بیت باشند، منبع ما غنی خواهد بود. درباره حقوق بشر، از شعر سعدی شیرازی که سروده بود بنیآدم اعضای یکپیکرند... استفاده کنم و معتقدم باید این پیکر اسلامی برای درمان بخشهای ضعیفتر در فلسطین، یمن و هرجاییکه حقوق انسانها پایمال میشود، تلاش کند. اینجاست که ما باید به اصل بازگردیم، اصل این است که جهان اسلام باید برای اینگونه موضوعات راه درمان بیابد. من معتقدم منشور اسلامی و منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد بهمعنای واقعی کشک است!
آنا: درباره موضوع فلسطین ما شاهدیم ابتداییترین اصول حقوق بشر در فلسطین از سوی رژیم منحوس صهیونیستی پایمال میشود.
الناصری- پاسخ این سؤال خیلی ساده است. غرب و سازمان ملل متحد، برای رژیم صهیونیستی خط قرمزی دارند و آن این است که هیچ قانونی شامل حال رژیم صهیونیستی نمیشود، زیرا اصلاً وجود چیزی بهنام رژیم صهیونیستی خلاف قانون است. اشغالگری صهیونیستها در فلسطین، تغییر بافت جمعیتی فلسطین و ... غیرقانونی هستند و باقی موارد تابع همان اصل بهشمار میرود. وقتی جنایت بزرگی در حق ملت فلسطین رخ میدهد، پیامدهایش وقوع جنایتهای کوچکتر است. واضحترین تصویر از جنایت بینالمللی علیه ملت فلسطین وجود رژیم صهیونیستی است.
آنا: با توجه به اینکه مطرحشدن پرونده «معامله قرن» بهمعنای پایمال کردن آرمان جامعه اسلامی یعنی قدس است؛ چشمانداز فلسطین را چگونه ارزیابی میکنید؟
حسنعبده- درباره معامله قرن باید اعتراف کنیم بسیاری از نظامهای سیاسی جهان عرب و اسلام، بهصراحت نظامهای مزدور و خیانتکارند. آنها به ارزشها و ملتهای خود خائن هستند. معامله قرن چهره پلیدی را که تقریباً یک قرن تلاش کردند بپوشانند، مفتضح میکند و غربیها مجبور شدند بهسمت این معامله بروند، زیرا مقاومت قدرتمندی در منطقه وجود دارد و این مقاومت توانست سپرهای حمایت از رژیم صهیونیستی و ارتشهای حامی این رژیم را شکست دهد.
ما درباره موضوع ساقط کردن رژیم صهیونیستی و کمک به مردم فلسطین تلاش میکنیم و نمیخواهیم موضوعی را مخفی کنیم. در این مسیر بزرگترین مانع نظامهای سیاسی کشورهای خودمان است و ما مجبوریم با نظامهای سیاسی خود درگیر شویم، شکستشان دهیم تا بتوانیم به مرزهای فلسطین برسیم و آنگاه با رژیم صهیونیستی درگیر شویم. ما محور مقاومت، نیروی نظامی و امنیتی داریم که برای رسیدن به این هدف کفایت میکند و قدرتمند هستیم، اما مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که نظامهای سیاسی ما اجازه نمیدهند به مرزهای رژیم صهیونیستی برسیم و برای همین بهصراحت میگویم، ما تا زمانیکه نتوانیم رژیم سیاسی عربستان و نظام آلسعود را ساقط کنیم، نمیتوانیم در بیتالمقدس نماز بگذاریم.
اگر میبینیم دشمن میتواند یک گروهک تروریستی همچون داعش را با عناصری از 100 ملیت تشکیل دهد، چرا ما نمیتوانیم چنین نیرویی را تشکیل دهیم؟ باید یک ارتش جهانی را برای حمایت از ملتهای خودمان و برای ساقط کردن نظامهای سیاسی مزدور و آزادسازی فلسطین تشکیل دهیم.
معامله قرن با هدف پایمال کردن حقوق بشر ایجاد شد تا فرهنگ، ایثار، اقتصاد، ملت، سرزمین و همه این حقوق اساسی را از بین ببرد. معامله قرن نشاندهنده این است که استکبار جهانی در شکست دادن اراده ملتها شکست خورده است، ملتهایی که از حقوق انسانی خود دفاع میکنند. استکبار جهانی در حال استفاده از آخرین حربههای خود است تا آبرویش را حفظ کند و تلاش میکند به عمر رژیم صهیونیستی بیفزاید. پس از شکستهای متوالی رژیم صهیونیستی در جبهههای مختلف و شکست سازوکار نظامی آمریکا در عراق و در مقابل، پیروزی ملت عراق و جمهوری اسلامی ایران در درگیری با آمریکا، در سوریه نیز همین اتفاق رخ داد و سازوکار نظامی آمریکا باز هم از جمهوری اسلامی و فرزندان و همپیمانان ایران شکست خورد. رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه، 22 و هشت روزه غزه و درگیری اخیر در غزه که دو روز بیشتر طول نکشید شکستهای متوالی را تجربه کرد. ما در زمانی زندگی میکنیم که پیروزیهای متوالی نصیب جبهه مقاومت میشود و استکبار در موضع ضعف و شکست قرار گرفته است.
درباره امور اقتصادی، شکستهای اقتصادی غرب و هزینههای میلیاردی آنها و نتیجه نگرفتنشان ریشه در برخی اصول دارد. اصل مطرحشده در قرآن کریم این است که خداوند میفرماید کسانی که کفر ورزیدند، مجبورند اموالشان را خرج کنند تا مردم را از راه خدا بازدارند، اما به هدفشان نمیرسند، ناکام میمانند و بعد در آن دنیا به جهنم میروند. فراموش نکنیم مقام معظم رهبری در دیدار مهمانان سیودومین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی فرمودند: «آمریکا هیچ وقت نمیتواند یمن و فلسطین را شکست دهد.»
آنا: برای شکست سکوت غرب در برابر محاصره غزه و ظلمی که علیه مردم غزه انجام میشود، باید چه تدابیری از سوی جهان اسلام اندیشیده شود؟
الناصری- باید اعتراف کنیم در برخی زمانها اشتباهاتی داشتهایم. یکیاز اشتباهات ما این است که نتوانستیم میان کشورهای غربی جدایی بیندازیم و نتوانستیم از درگیری میان کشورهای غربی بهنفع خود استفاده کنیم. ما باید بعضیاز کشورها را شناسایی میکردیم، روابطمان را با آنها گسترش میدادیم تا میتوانستیم میان آنها و باقی کشورها، کمی فاصله ایجاد کنیم تا این کشورها از مواضع ما دفاع کنند. یکیاز مواردی که ما در آن کمکاری کردیم، ایجاد رسانههایی است که با زبان مقصد آشنایی داشته باشد. ما باید با ملتهای غربی بهصورت مستمر صحبت میکردیم و رسانههایمان اخبار و مطالب را به زبان آنها منتشر میکردند.
ما توانستیم روسیه را به خودمان نزدیک کنیم، اگر میتوانستیم این تجربه را با کشورهای غربی تکرار کنیم خوب بود. «ساموئل هانتیگتون»، نظریهپرداز آمریکایی که کتاب «جنگ تمدنها» را نوشته، گفته درگیری اصلی در جهان غرب و شرق میان کلیسای ارتودوکس و کلیسای کاتولیک است و میان اروپای شرقی و غربی درگیری واقعی وجود دارد. اگر روابطمان را با کلیسای ارتودوکس تقویت کنیم، میتوانیم یک راهبرد نوینی در جهان ایجاد کنیم و میتوانیم خیلی راحت اروپا را به دو قسمت تقسیم کنیم. جداکردن این کشورها از همدیگر باعث تضعیفشان و همزمان باعث قویتر شدن ما میشود. با این روش میتوانیم دیوار سکوت را بشکنیم.
علاوهبراین، فلسطینیان در کل اروپا پراکندهاند. باید بر تفکرات افراد فلسطینی کار کنیم و به آنها خط بدهیم. باید میان گروههای اسلامی در اروپا آشتی برقرار کنیم.
آنا: گروهی از روزنامهنگاران مصری مخالفت خود را با ورود «محمد بنسلمان»، ولیعهد عربستان به این کشور نشان دادند و آن را مایه نابودی ارزشهای انسانی توصیف کردند. با توجه به تحولات اخیر، عربستان تحت حاکمیت «بنسلمان» چه آیندهای خواهد داشت؟
الناصری- «محمد بنسلمان»، «عبدالفتاح السیسیِ» مصر است. «سیسی» پول میگیرد تا همپیمان «بنسلمان» شود و اگر ولیعهد عربستان پولش را ندهد، «سیسی» زیر معامله میزند و میگوید: «من دیگر با شما نیستم». وی دنبال پول است و اگر به وی پول بدهی، همراهیات میکند. من آینده خوبی از عربستان تحت حاکمیت «بنسلمان» نمیبینم و این حکومت دوام نخواهد داشت.
مصر کشور بزرگی است و طبعاً در آنجا موافق و مخالفانی نیز وجود دارند. من از موضوعی که مطرح کردید اطلاع ندارم، اما باید دید مخالفان چهکسانی هستند. شاید خودشان جیره و مواجب بگیر بنسلماناند و بهعمد این کار را انجام میدهند و نقش بازی میکنند. از سوی دیگر ممکن است اعتراضهایشان حقیقی باشد و بهدلیل تعصبات ملی اینکار را انجام میدهند. این روزها یکی از شگردهای سیاسی این است که ظالمان به عدهای پول میدهند تا نقش دشمنشان را بازی کنند، تا واکنش افکار عمومی را بسنجند. اگر اینطور باشد باید دید این عروسکهای خیمهشببازی به دستور چهکسی تکان می خورد. البته خود «بنسلمان» یک عروسک خیمهشببازی است که آمریکا به آنها به چشم گاو شیرده مینگرد و هر زمان شیرش تمام شد، گاو را دور میاندازد.
آنا: با توجه به اشتراکات ایران و عراق، راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان، بهویژه دشمنان منطقهای چیست؟
حسنعبده- من باید چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک بگویم. 40 سال عمری است که یک شخص به قوام میرسد، انبیا در 40 سالگی مبعوث میشدند و یک شخص در 40 سالگی به کمال رشد عقلانی میرسد. ما در عراق باید از تجربه جمهوری اسلامی استفاده کنیم، زیرا دو کشور روابط فرهنگی و تاریخی بسیار طولانی دارند، بهویژه اینکه منبع الهام فرهنگی دو کشور حوزه علمیه است. در زمان صدام بسیاری از علما اعدام شدند و سعی کردند حوزهها را نابود کنند، اما امروز از آزادی برخورداریم و میتوانیم حوزههای تخریبشده را بازسازی کنیم. همچنین میتوانیم از تجربه حوزه علمیه قم بهره بگیریم. مرکز تحقیقات اسلامی نور در قم با اجرای برنامهها و تولید نرمافزارهای علوم اسلامی تبدیل به منبعی برای رجوع طلبهها و اساتید حوزه علمیه نجف شده است.
ما میتوانیم از این ظرفیتها برای توسعه روابط فرهنگی میان دو ملت استفاده کنیم. من در کنفرانسهای مشترک بسیاری که میان دانشگاههای ایرانی و عراقی برگزار شده است، شرکت کردم. در این کنفرانسها زمینههای مختلف گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور بررسی میشد، ولی معتقدم سازندگی علمی به زمان و امنیت نیاز دارد. انشاءالله در آینده با تأسیس مؤسسههای مشترک و مراکز فرهنگی دوجانبه شاهد رشد فرهنگی دو کشور خواهیم بود.
در پایان این نشست خبری «محمد واحدی»، رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران (صلح زیبا) با ارائه گزارشی از تصمیم خود درباره محکوم کردن فعالیتهای ضد حقوق بشری آمریکا در منطقه، اعلام کرد: «امروز جنایات مشهود آمریکا بر پیکر امت اسلامی، آنقدر متعدد و زیانبار بوده که طبق اسناد و ادله غیرقابل خدشه، آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان است. با توجه به اهمیت این موضوع، مؤسسه صلح زیبا با تدوین شکوائیه و ثبت در دبیرخانه سیودومین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی، پیگیری آن را بهوسیله وکلای این مؤسسه انجام خواهد داد. دراینراستا دکتر حسن ابراهیم عبدالغنی حسن عبده بهعنوان سفیر افتخاری مؤسسه صلح زیبا در کشورهای عربی انتخاب شد».
وی تأکید کرد: «این مرکز درنظر دارد با تشکیل کمیتهای متشکل از سازمانهای مردمنهاد بینالمللی در حوزه حقوق بشر پروژهای در زمینه مقابله با تحریمهای آمریکا در سطح بینالملل انجام دهد».
«واحدی» همچنین از مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی برای پذیرش تشکیل کمیسیون تخصصی حقوق بشر بعداز سه سال و لزوم توجه بیشتر مدیران اجرایی این مجموعه به گنجاندن مبحث حقوق بشر بهعنوان محور اصلی وحدت در کنفرانس، تشکر و اعلام کرد: «نشست تخصصی حقوق بشر به همت مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی، اتحادیه حقوقدانان مسلمان و معاونت امور بینالملل حوزههای علمیه کشور در هتل پارسیان آزادی برگزار شد».
انتهای پیام/4033/پ
انتهای پیام/