دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1397 - 14:07
تحلیل‌گر امور عراق:

عراق رابطه خود با ایران را فدای شروط ریاض نمی‌کند

یک تحلیل‌گر امور عراق گفت: چنان‌چه توافقی میان عربستان و عراق انجام شود، بعید به‌نظر می‌آید عراق حاضر باشد روابط خود با تهران را فدای خواسته‌ها و شروط ریاض کند.
کد خبر : 326806
1.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق در‌حالی تهران را به‌عنوان مقصد دور نخست سفرهای خارجی خود پس‌از روی کار آمدن دولت جدید این کشور انتخاب کرد که عراق در گیرودار رایزنی با آمریکا بر سر معافیت از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است.


علاوه‌براین، عراق برای اینکه بتواند درصورت شکست رایزنی‌ها با آمریکا، جایگزینی برای ایران داشته باشد، نیاز دارد تا تقاضای عربستان را برای همکاری‌ها در حوزه انرژی بررسی کند، از این‌رو «صالح» پس‌از پایان رایزنی‌هایش در تهران راهی ریاض شد.


«سیدرضا قزوینی غرابی»، تحلیل‌گر عراقی مقیم ایران در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: «سخنان رؤسای جمهور ایران و عراق در نخستین روز از سفر برهم صالح نشان داد دو کشور برای توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با یکدیگر تلاش می‌کنند. ایران یک شریک تجاری و تأمین‌کننده جدی بخش قابل توجهی از نیازهای راهبردی عراق در حوزه‌های انرژی و مواد غذایی است، بنابراین توسعه آن برای هر دو طرف اهمیت دارد».


وی افزود: «از سویی مهلت 45 روزه آمریکا به عراق برای یافتن جایگزین ایران به‌سرعت درحال اتمام است و این موضوع عراق را به‌شدت نگران کرده است. این نگرانی هم از منظر ناتوانی عراق در یافتن جایگزین ایران و هم از این بُعد که مقام‌های ارشد عراق بر حفظ روابط خود با ایران تأکید دارند و تمایلی ندارند که موضوع تحریم‌ها بر روابط آنها با تهران اثرگذار باشد، قابل ارزیابی است. بنابراین پرونده تحریم‌های آمریکا علیه ایران و جایگاه عراق در آن به‌احتمال زیاد یکی‌از اولویت‌های دیدار میان مقام‌های دو کشور بوده است».


این تحلیل‌گر امور عراق تأکید کرد: «این سفر پیام مهمی داشت و آن این بود که عراقی‌ها تمایل ندارند در بازی واشنگتن علیه تهران قربانی شوند و به‌دنبال توسعه مناسبات اقتصادی با ایران هستند».


«قزوینی غرابی» در پاسخ به این سؤال که «باتوجه به سفر صالح به عربستان، آیا فرضیه میانجی‌گری عراق برای ازسرگیری روابط میان تهران و ریاض بعید نیست؟»‌ گفت: «قطع مناسبات ریاض و تهران آثار منفی خود را در عراق گذاشته و خواهد گذاشت. به‌ویژه آنکه سعودی‌ها تلاش دارند جای پای خود را در عراق محکم‌تر کنند. اگر سعودی‌ها در گذشته در حوزه‌های امنیتی و سیاستمداران سنی ورود می‌کردند، اکنون با تغییر زاویه دید، دنبال توسعه بازی خود در میان جریان‌هایی غیر از اهل سنت هستند. فضای موجود در عراق نیز به‌شدت آماده تأثیرپذیری از این روابط پرتنش است. بنابراین بهبود روابط دو کشور می‌تواند از شدت این تنش‌ها بکاهد». 


وی افزود: «برهم صالح نشان داد خلاف رؤسای جمهور سابق عراق، فردی پرتحرک و علاقه‌مند به ایفای نقش جدی در جایگاه ریاست جمهوری است. بنابراین دور از ذهن نیست که وی به‌دنبال ورود به پرونده مناسبات دو کشور دست‌کم در حوزه‌های مرتبط با عراق باشد».


این تحلیل‌گر امور عراق درباره روابط میان عراق و عربستان در حوزه‌های نظامی و انرژی گفت: «هنوز خبری از قول و قرار یا معامله سعودی‌ها با عراق نیست. بیشتر سیاستمداران عراقی روابط مناسب و حتی سطح بالایی با ایران دارند، به‌همین‌ دلیل بعید به‌نظر می‌آید روابط بغداد با تهران دستخوش تمایلات سعودی‌ها قرار بگیرد. سعودی‌ها نیز نشان داده‌اند تعامل خود با عراقی‌ها را به‌برخی اقدامات بغداد در نوع رابطه با تهران منوط کرده بودند، بنابراین چنان‌چه توافقی میان دو طرف انجام شود، بعید به‌نظر می‌آید عراق حاضر باشد روابط خود با تهران را فدای خواسته‌ها و شروط ریاض کند».


انتهای پیام/4033/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته