دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1397 - 07:48
مربی تیم ملی کاراته:

3 دوره قهرمانی کومیته در تاریخ ماندگار شد

مربی تیم ملی کاراته گفت: کاراته ایران واقعاً استثنا است، سه دوره قهرمانی کومیته در تاریخ ماندگار شد و مانند الماس در بین تیم‌های دیگر می‌درخشد.
کد خبر : 325463
57729479.jpg

حسین روحانی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره نایب‌قهرمانی تیم ملی کاراته بعد از 44 سال و همچنین قهرمانی کومیته تیمی برای سومین بار گفت: خدا را شکر تیم ملی کاراته توانست بعد از 44 سال با هفت مدال رنگارنگ، عنوان نایب‌قهرمانی این رقابت‌ها را به‌دست بیاورد و همچنین در کومیته تیمی، تیم ایران برای نخستین‌بار سه دوره قهرمان این رقابت‌ها شد. تاکنون در این چند سال هیچ کشوری سه دوره قهرمانی پیاپی در کومیته تیمی را به‌دست نیاورده است اما ایران موفق شد به این افتخار بزرگ در سه دوره پیاپی برسد.


وی ادامه داد: امسال رقابت‌های جهانی آخرین میدان قبل از المپیک توکیو بود، بنابراین سطح این رقابت‌ها خیلی بالا بود و همه تیم‌ها با تمام توان‌شان حضور پیدا کرده‌اند. المپیک توکیو دو سال دیگر برگزار می‌شود و تمامی ملی‌پوشان باید امتیازات لازم را برای این رقابت‌ها کسب کنند. ضمن اینکه در این چند سال اخیر کشورها سرمایه‌گذاری روی کاراته کرده‌اند و سطح فنی خود را ارتقا‌داده‌اند. بنابراین کار ما سخت خواهد بود.‌ خدا را شکر تیم ما با وجود تمام سختی‌ها‌ و سطح بالای این رقابت‌ها توانست  عملکرد قابل قبولی ارائه دهد. کاراته ایران واقعاً استثنا است و مانند الماس در بین تیم‌های دیگر می‌درخشد.


روحانی همچنین در ادامه به عملکرد ملی‌پوشان اشاره کرد و گفت: در وزن منهای 60 کیلوگرم، امیر مهدی‌زاده برابر حریف مراکشی خود به میدان رفت که البته من فکر می‌کنم مهدی‌زاده این حریف خود را کمی دست‌کم گرفت و در یک غفلت که همیشه ایراد اصلی مهدی‌زاده است، بازی خود را واگذار کرد. با‌این‌حال از ارزش‌های او کم نشد و مهدی‌زاده به‌طور حتم می‌تواند در آینده امتیازات خود را بالا ببرد. ضمن اینکه همین حالا او یکی از ملی‌پوشانی است که رنکینگ بالایی دارد.


وی ادامه داد: هامون درفشی‌فر نخستین حضور خود را در رقابت‌های جهانی تجربه می‌کرد و توانست در اولین گام به مدال برنز جهانی برسد. به‌نظرم این مدال سکوی پرش او خواهد بود، هرچند که اعتقادم بر این است که هامون می‌توانست به مرحله فینال هم برسد، اما متأسفانه به‌خاطر برخی از اشتباهات آن را از دست داد. البته در مرحله نیمه‌نهایی داوران هم در حق او کمی اجحاف کردند.


وی در ادامه به عملکرد بهمن عسگری در وزن 75 کیلوگرم و کسب مدال طلای او بعد از 12 سال اشاره کرد و گفت: عسگری در این رقابت‌ها فوق‌العاده ظاهر شد و با تجربه‌ای که از رقابت‌های جهانی در دوره قبل داشت، خیلی منطقی و حساب‌شده مبارزه کرد. در مرحله فینال مقابل حریف ایتالیایی خود توانست با تجربه‌ای که داشت او را شکست دهد و به جمع طلایی‌های تیم ملی اضافه شود. ما در تیم ملی کاراته در وزن 75 کیلوگرم 12 سال پیش مدال طلا کسب کردیم که توسط جاسم ویشگاهی به‌دست آمد و عسگری توانست بعد از این همه سال دوباره این مدال را در این وزن برای ایران به ارمغان بیاورد.


روحانی همچنین در مورد عملکرد ذبیح‌الله پورشیب عنوان کرد: پورشیب کاپیتان تیم ملی از نظر فنی از حریفان خود یک سروگردن بالاتر بود. به اعتقاد من او هم می‌توانست به فینال این رقابت‌ها راه پیدا کند، اما در مرحله نیمه‌نهایی سر یک غفلت مقابل حریف اوکراینی خود با اختلاف خیلی ناچیز و با حساب 6 بر 5 نتیجه را واگذار کرد. اما پورشیب در کومیته تیمی خیلی خوب ظاهر شد و با تجربه بالایی که داشت به قهرمانی تیم کومیته کمک زیادی کند.


مربی تیم ملی کاراته همچنین در مورد عملکرد سجاد گنج‌زاده گفت: متأسفانه گنج‌زاده در مرحله فینال یک لحظه غفلت کرد و از حریف آلمانی خود عقب افتاد. در چنین شرایطی با توجه به جوّ رقابت‌ها از نظر روحی و روانی به‌هم ریخت و نتوانست تمرکز خودش را حفظ کند و در نهایت به مدال نقره رسید، اما در کومیته تیمی او ضربه آخر را زد و مقابل حریف ترکیه‌ای خود پیروز میدان شد و قهرمانی را برای ایران به ارمغان آورد.


روحانی ادامه داد: در کومیته تیمی پنج کاراته‌کای ما در سطح بالایی رقابت می‌کردند و هر پنج ملی‌پوش ایران از مدعیان این رقابت‌ها بودند طوری‌که وقتی سرمربی می‌خواست آنها را ارنج کند، به‌خاطر سطح بالای آنها در تصمیم‌گیری دچار مشکل می‌شد. خوشبختانه این تیم با مدعیانی که در ترکیب خود دارد، توانست برای سومین دوره قهرمان جهان شود.


مربی تیم ملی کاراته در ادامه عنوان کرد: کاراته از رشته‌هایی است که در المپیک توکیو می‌تواند عصای دست ورزش ایران باشد. همان‌طور که در بازی‌های آسیایی هم همین اتفاق افتاد و با مدال‌های کاراته، جایگاه ایران تغییر کرد، اما این رشته ورزشی با وجود پتانسیل بالایی‌ که دارد، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و این یکی از معضلات ما در رشته کاراته است. بدون شک اگر سرمایه‌گذاری‌های خوبی برای این رشته در نظر گرفته نشود و از لحاظ مالی، کاراته تقویت نشود ما نمی‌توانیم در المپیک به نتیجه خوبی برسیم. درحال‌حاضر تقویم کاراته در سال 2019 و 2020 به‌گونه‌ای است که هر ماه یک مسابقه پیش‌رو داریم. حضور در این رقابت‌ها برای کاراته از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که باعث می‌شود ملی‌پوشان ما امتیازات لازم را برای المپیک توکیو به‌ دست بیاورند، اما حضور در این رقابت‌ها مستلزم هزینه است و باید کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان نگاه المپیکی به رشته کاراته داشته باشند. ما اگر نتوانیم امتیازات لازم را برای سهمیه المپیک جمع کنیم، آن‌وقت مجبور هستیم که در رقابت‌های گزینشی شرکت کنیم که آنجا هم فشار و نفوذ برخی کشورها برای به‌دست آوردن سهمیه المپیک خیلی زیاد است و کار برای ما سخت می‌شود. بنابراین از همین حالا باید به فکر باشیم و با برنامه‌ریزی دقیق، حضور در رقابت‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهیم، چرا که اگر ملی‌پوشان ما در هر مسابقه‌ای غایب باشند، امتیازشان ریزش می‌کند و برای کسب سهمیه المپیک دچار مشکل می‌شوند.


روحانی تأکید کرد: در شرایط فعلی که کاراته تازه المپیکی شده است و از طرفی با مدال‌آوری‌‌ ملی‌پوشان در هر رقابت‌، به مسئولان ثابت شده است اگر به دنبال مدال کاراته در المپیک توکیو هستند باید به این رشته نگاه المپیکی داشته باشند. ما نباید دغدغه مسائل مالی را داشته باشیم و برای هر مسابقه کادر فنی تیم مجبور باشد به‌صورت ناقص اعزام شود چرا که همین موضوع ممکن است در روند نتیجه‌گیری در آینده اختلال ایجاد کنند. امسال ما 12 مسابقه پیش رو داریم که همگی بسیار حائز اهمیت هستند، به‌غیر از لیگ‌هایی که برگزار می‌شود و کاراته‌کاهای ما باید حتماً حضور داشته باشند. امیدوارم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نگاه ویژه‌ای به این رشته داشته باشند و بیشتر از گذشته ما را حمایت کنند.


روحانی همچنین در پایان تأکید کرد: متأسفانه یکی از مشکلات اصلی ما در این چند سال اخیر بحث خانه‌کاراته بوده است. ملی‌پوشان ما نباید خارج از تهران محلی برای تمرین داشته باشند، بلکه خانه‌کاراته باید در مرکز شهر قرار بگیرد که رفت‌وآمد راحت‌تر باشد. البته هنوز این خانه‌کاراته برای ما مهیا نشده است و امیدوارم مسئولان این امر مهم را در اولویت قرار دهند. من نمی‌دانم چرا رشته‌های المپیکی همگی باید محلی برای تمرینات خود داشته باشند اما کاراته از این موضوع محروم باشد. امیدوارم که هر چه سریع‌تر وضعیت خانه کاراته مشخص شود.


انتهای پیام/4057/4051/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته