دانشگاه کارآفرین باید در توسعه اقتصاد مشارکت جدی داشته باشد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمدسعید سیف درنشست همافزایی دانشگاه و صنعت در استان قزوین گفت: دانشگاه کارآفرین مسئولیتهای اجتماعی هم دارد و باید در توسعه و پیشرفت اقتصاد و صنعت مشارکت جدی داشته باشد.
وی در این نشست که با حضور مدیران صنایع استان قزوین، رئیس دانشگاه امام خمینی (ره) و رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین برگزار شد، با بیان اینکه ارتباط صنعت با دانشگاه آنگونه که باید مورد پیگیری جدی قرار نگرفته است، اظهار کرد: وزارت علوم با تمام توان خود در زمینههای مختلف سرمایهگذاریهای زیادی کرده و با وجود اینکه دستاوردهای علمی زیادی شکل گرفته، اما منجر به توسعه اشتغال نشده است.
وی افزود: هماکنون حدود سه هزار واحد دانشبنیان در کشور فعال است و لازم است دانشآموختگان بتوانند از ظرفیتهای این واحدها بهرهمند شوند.
مدیرکل ارتباط به صنعت وزارت علوم با بیان اینکه تنها راهحل موجود برای اشتغال و کارآفرینی در تقویت صنعت است، گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه ساده نیست و بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی در آن دخیل است که میتوان به پایاننامهها، نظام پذیرش دانشجو، قوانین و امور حقوقی، مراکز پژوهشی، انجمنهای علمی، پارکهای علم و فناوری، کارآموزی و کارورزی اشاره کرد.
سیف درباره طرح رصد اشتغال برای بررسی تعداد دانشآموختگان شاغل دانشگاهها گفت: در سال جاری ۸۰ دانشگاه کشور نتایج رصد اشتغال دانشآموختگان خود را ارسال کردند که در این میان رشته مکانیک پرتعدادترین شاغلان و الهیات کم تعداد ترین آنها را شامل میشود که البته شاید بسیاری از دانشآموختگان در نهادهای غیررسمی مشغول کار باشند.
وی افزود: این رصد اشتغال میتواند هم به وزارت علوم در آمایش و برنامهریزی رشتهها کمک کند و هم دانشگاهها را در تدوین برنامهها و حل نیازهای استانها یاری دهد.
سیف با اشاره به تفاهمنامههای مختلف وزارت علوم در جهت توسعه مهارتها و اشتغال گفت: یکی از این تفاهمنامهها بین وزارت علوم و ستاد کل نیروهای مسلح است که در قالب آن ۷۰۰ دانشآموخته دانشگاهی که دورههای مهارت شغلی را طی کرده باشند بخشی از خدمت سربازی را در آزمایشگاهها و شرکتهای دانشبنیان میگذرانند.
وی همچنین به آییننامه جدید وزارت علوم در جذب اعضای هیأت علمی اشاره کرد و افزود: بر این اساس استادان جوان در بدو استخدام بهعنوان عضو هیأت علمی دانشگاهها باید حداقل در ۲ مقطع سهماهه در صنایع حضور یافته و هزینههای آن هم از سوی وزارت علوم به صنایع پرداخت شود.
سیف در خصوص سیر تحول دانشگاهها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون گفت: در دهه ۶۰ دانشگاهها محدود به دورههای کارشناسی و حداکثر تلاشها در جهت ارائه دروس بود و اصلاً تأمین استاد برای دانشگاه دشوار بود.
وی افزود: دهه ۷۰ تقریباً دانشگاهها جایگاه خود را پیدا کردند و بهتدریج تحصیلات تکمیلی مورد توجه قرار گرفت و در دهه ۸۰ هم پژوهش اهمیت بیشتری پیدا کرد. در دهه اخیر موضوع این است که تمام فعالیتهای پژوهشی بهصورت هدفمند و در راستای اشتغال و کارآفرینی باشد. بر این اساس در اوایل دهه ۹۰ دانشگاهها باید به سمت نسل سوم یعنی کارآفرین تبدیل شده و فعالیتهای تحقیقاتی را به محصول برسانند.
مدیرکل دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه وزارت علوم افزود: در عصر حاضر در کنار مسائل طرح شده در خصوص دانشگاه کارآفرین، بحث دانشگاه نسل چهارم نیز مطرح شده به این شکل که دانشگاه بهعنوان اتاق فکر تصمیمگیریها در جهت تشخیص وضعیت فعلی کشور و اینکه چه وضعیتی باید داشته باشد، نقشآفرینی کند. مواردی چون رتبه اول مالکیت نفت و گاز دنیا، دارا بودن پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل، وجود ذخایر معدنی متنوع و گسترده و جمعیت دانشجویی بالا همگی از مزیتهای نسبی ایران است که باید از آن در جهت کارآفرینی بهره برد.
سید ابوالحسن نائینی، رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین با بیان اینکه امروزه دیگر پیشرفت و توسعه بدون پژوهش جایگاهی ندارد و باید تجربه با علم و دانش توأم با یکدیگر بهپیش روند، گفت: این یکی از مأموریتهای مهم دانشگاه است که با فعالیتهای علمی و تحقیقاتی خود به نیازهای صنایع پاسخ دهد و اگر مسألهای در واحدهای تولیدی وجود دارد از ظرفیتهای خود برای حل آن استفاده کند.
وی افزود: شاید هنوز اعتماد صنعت به دانشگاه آنچنان که باید باشد کاملاً شکل نگرفته است چراکه شاهد استفاده مناسبی از ظرفیت این مراکز علمی برای حل مشکلات صنایع نیستیم.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) گفت: این دانشگاه در تخصصهای مختلف آمادگی بررسی و ارائه راهکار به دستاندرکاران بخش صنعت را دارد. قوانین وزارت علوم در ایجاد فرصت مطالعاتی استادان در بخش صنایع نیز از اهمیت ویژهای در تقویت ارتباط بین دانشگاه صنعت برخوردار است. موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت تنها جزئی از فرایند بهرهگیری از ظرفیتهای دانشگاهها را در برمیگیرد و فراتر از این، دانشگاه میتواند با تمام بخشهای استان ارتباط برقرار کند.
نائینی با تأکید بر ضرورت برگزاری نشستهای مستمر ارتباط صنعت با دانشگاه، گفت: باید در این نشستها بحثها به سمت کاربردی شدن و کمک به حل مسائل استان پیش برده شود و وظایف هر کدام از بخشها مشخص شود تا در مدت زمانی معین به نتایج مؤثری دست یافت.
در ادامه مدیران صنایع استان قزوین پیشنهادها خود را در خصوص راهکارهای تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد ارائه کردند.
انتهای پیام/4040
انتهای پیام/